|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Biyofiziksel Uygulama, Ölçme ve Görüntüleme Yöntemleri |
|
Dersin Kodu |
: |
MEDF-558 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
7 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. İSMAİL GÜNAY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
biyopotansiyel kayıtlayan veya elektrik enerjisi uygulayan tanı ve tedavi yöntemlerini bilir x-ışını uygulayan tanı ve tedavi yöntemlerini bilir elektromanyetik alan kayıtlayan veya uygulayan tanı ve tedavi yöntemlerini bilir ultrases uygulayan tanı ve tedavi yöntemlerini bilir radyofarmasotik kullanılan tanı ve tedavi yöntemlerini bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hastanelerde tanı ve tedavilerde yaygın kullanılan yöntemlerin çalışma ilkelerinin ve kullanım amaçlarının öğrenilmesi |
|
Dersin İçeriği |
: |
Hücre, hücre zarı, madde taşınımı, Dinlenim zar potansiyeli, Aksiyon potansiyeli, EKG, EMG, EEG, ultrases, dopler, elektrokoter, elektrocerrahi, Fizik tedavide kullanılan bazı yöntemler, x-ışını görüntüleri, BT, MR, PET, final sınavı |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Hücre, hücre zarı, madde taşınımı |
öğrenci ilgili konuyu okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, sınıf tartışması |
|
2 |
Dinlenim zar potansiyeli |
öğrenci ilgili konuyu okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, sınıf tartışması |
|
3 |
Aksiyon potansiyeli |
öğrenci ilgili konuyu okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, sınıf tartışması |
|
4 |
EKG |
öğrenci ilgili konuyu okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, sınıf tartışması |
|
5 |
EMG |
öğrenci ilgili konuyu okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, sınıf tartışması |
|
6 |
EEG |
öğrenci ilgili konuyu okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, sınıf tartışması |
|
7 |
Ultrases |
öğrenci ilgili konuyu okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, sınıf tartışması |
|
8 |
Dopler |
öğrenci ilgili konuyu okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, sınıf tartışması |
|
9 |
Elektrokoter |
öğrenci ilgili konuyu okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, sınıf tartışması |
|
10 |
Elektrocerrahi |
öğrenci ilgili konuyu okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, sınıf tartışması |
|
11 |
Fizik tedavide kullanılan bazı yöntemler |
öğrenci ilgili konuyu okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, sınıf tartışması |
|
12 |
x-ışını görüntüleri |
öğrenci ilgili konuyu okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, sınıf tartışması |
|
13 |
Bilgisayarlı tomografi |
öğrenci ilgili konuyu okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, sınıf tartışması |
|
14 |
MR |
öğrenci ilgili konuyu okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, sınıf tartışması |
|
15 |
PET |
öğrenci ilgili konuyu okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, sınıf tartışması |
|
16/17 |
Final sınavı |
|
sözlü, yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Prof. Dr. İsmail Günay, ders notları
Modern bilimde fizik, Suzanne Amador kane, Taylor and Francis, 2003.
Nükleer tıp ve PET/CT Teknoloji ve teknikler, Paul E Christian, Kristen M Waterstram-Rich, MOSBY, 2007
Teknologlar için Radyolojik bilim, Stewart Carlyle Bushong, Elsevier, 2013
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sağlık örgütlerinin fonksiyonlarını listeler ve açıklar; ulusal ve uluslararası sağlık kuruluşlarının nasıl örgütlendiğini açıklar; kliniklerin nasıl yönetildiğini açıklar. |
0 |
|
2 |
Medikal Fizik uygulamasıyla ilgili olarak insan biyolojik bilimine ait bazı bölümlere sahiptir (anatomi, fizyoloji, pataloji, hücresel ve biyomoleküler yapı, radyolojik anatomi vb.). |
2 |
|
3 |
Sağlık hizmeti mesleği alanıyla ilgili olarak etik ve hukuksal konuları açıklar ve tartışır (örneğin araştırma etiği, verilerin korunması, özel hayat, itibar, etik yönetimi). |
0 |
|
4 |
Medikal Fiziğin kendi geleceğinde nitelikli servis için gerekli teknik altyapıyı açıklar. |
0 |
|
5 |
Medikal Fizik konusuyla ilgili olarak Avrupa Topluluğuna ait ve ulusal yasal çerçeveleri, düzenlemeleri, rehberleri ve uygulama kodlarını açıklar. |
0 |
|
6 |
Medikal Fiziği kapsayan alanlarda yapıyı, fonksiyonu, karakteristiği ve sınırlamaları açıklayabilmek için fiziksel kavramlar, prensipler ve teorileri detaylı ve sayısal olarak kullanır; medikal cihazların medikal fiziğin kendi alanındaki kullanımını açıklar. |
5 |
|
7 |
Detaylı ve niceliksel olarak iyonlaştırıcı radyasyonun (elektromanyetik, elektronlar, iyonlar, nötronlar) ve diğer fiziksel ajanların (elektrik enerjisi, statik elektrik/magnetik alanlar, iyonize olmayan elektromanyetik radyasyon, vibrasyon, ses ve ultrason, lazer) özelliklerini açıklar. |
5 |
|
8 |
İyonlaştırıcı radyasyonun ve medikal cihazlarla bağlantısı olan farklı fiziksel ajanların faydalı ve ters/zararlı biyolojik etkilerini biyolojik modellerle sayısal olarak açıklar. Biyolojik etkinin büyüklüğünü etkileyen faktörleri açıklar. Kliniksel çıktıları geliştirmek için manipülasyon yollarını açıklar. |
0 |
|
9 |
Her fiziksel ajanla ilgili olarak deterministik/stokastik, erken/geç, teratogenik/genetik etkileri açıklar. |
0 |
|
10 |
Medikal Fizik uygulama alanında sistematik bir biçimde bir şeyi gözden geçirebilmek için Genel Fizik, Medikal Fizik ve Sağlık Fiziğiyle ilgili literatür içerisinden bir liste çıkarır. |
2 |
|
11 |
Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini medikal cihazların klinikteki kullanımları, iyonlaşma radyasyonuyla ilgili emniyet/risk yönetimi gibi konularla ilgili olarak klinik problemlerine uygular. |
3 |
|
12 |
Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini, kliniksel çevreye yeni cihazları ve ilgili teknikleri transfer etmek için kullanır. |
5 |
|
13 |
Titiz ve özenli bir istatistiksel tabana dayanan ve sayısal olan kliniksel ve biyomedikal çalışmalar tasarlar. |
0 |
|
14 |
Kliniksel ve biyomedikal verilerin analizi için istatistiksel paketler kullanır. |
0 |
|
15 |
Medikal Fizikte kullanılan medikal dosimetrelerin kullanımını fiziksel kavramlar, prensipler ve teorilere dayanarak anlatır. |
0 |
|
16 |
Medikal Fizik ile ilgili olarak herbir kliniksel süreçte hasta dozimetrik niceliklerini tanımlar ve bunların ölçülmesi için yöntemleri açıklar. |
0 |
|
17 |
Kullanılan değişik dosimetrik nicelikleri tanımlar ve açıklar; dozimetrik nicelikler arasındaki bağıntıyı açıklar (enerji akısı, kerma, soğurulan doz). |
0 |
|
18 |
Biyolojik monitoring ve dozimetrinin prensiplerini açıklar. |
0 |
|
19 |
Anatomik medikal görüntülerin doğasını anlar. |
0 |
|
20 |
İyonlaştırıcı radyasyonun hastaya verilmesi sırasında yöntem belirler ve bu yöntemi geliştirmek için değişik uygulamalar tasarlar. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
8 |
32 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 168 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.72 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 7 |
|
|
|