Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sözlü Ve Yazılı İletişim Becerileri 2

Dersin Kodu : ILT106

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. HATİCE ÇUBUKÇU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Tartışmacı, Değerlendirici, İkna edici, Yaratıcı vb. yazım tekniklerini kullanarak farklı türlerde kısa metinler/kompozisyon üretir.
Günlük ve kurumsal iletişimlerini etkin biçimde sürdürebilme yetkinliği kazanmaya dönük olarak, CV, Dilekçe, İş başvurusu, Niyet mektubu, Şikayet mektubu vb. yazar.
Potfolyo çalışmaları üzerinden, Yazma becerileri konusundaki gelişimini hakkında öz-değerlendirme yaparak, kendi akademik gelişimini denetler.
Söylev, karşılıklı konuşma vb. gibi sözlü ya da uzun yazılı metinleri Nesnellik, Bütünlük ,Denge ilkeleri çerçevesinde özetleyerek sunar.
Karşılaştığı metinlerde kullanılan yanıltıcı mantık kullanımını (Mantık Yanılsamalarını) tanımlayarak Mantıksal olan’dan ayırt eder..
Okuduğu düşünsel metinleri analiz ederek değerlendirir.
Küçük çapta grup projeleri organize ederek yürütür.
Mesleki gelişimine yönelik olarak, izlediği olayları belli formatlarda rapor eder.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : ILT105 Sözlü Ve Yazılı İletişim Becerileri 1

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İLT 105 SÖZLÜ VE YAZILI İLETİŞİM BECERİLERİ I dersinin devamı niteliğinde olan bu derste, öğrencilere konuşucu/yazar, amaç ve hedef kitle gibi gibi bağlamsal ögelerin özellikleri dikkate alınarak , sözlü ve yazılı iletilerini etkili biçimde oluşturabilme ve kurumsal ve gündelik iletişimin gerektirdiği becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. Ayrıca, küçük grup tartışmaları yürütme, bunları rapor edebilme, Savunucu, Tartışmacı, Yaratıcı, vb. yazım tekniklerini kullanabilme becerileri ve analiz ve değerlendirme yapabilme gibi daha üst düzey bilişsel stratejiler kazanmaları amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : Yazılı ve sözlü aktarım becerilerinin iç içe ele alınacağı bu dersler, sırasıyla, okuma-tartışma-yazma biçiminde yürütülecek olup, düşünürlerin kısa yazıları üzerinde yapılacak grup içi tartışmalar, sonucunda ortaya çıkan düşüncelerin raporlanması istenecektir. Öğrencilerin mesleki becerilerini desteklemek üzere savunma, eleştirme,rapor etme gibi yazma teknikleri ve süreç odaklı bir gelişim /değerlendirme aracı olan potfolyo sistemi kullanılacaktır. Ayrıca, dilekçe, İş başvuruları, şikayet mektupları ve Cv yazma gibi günlük ve kurumsal iletişimlerinin biçimlerine yer verilecektir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 -Döneme giriş -Dinlerken Not Alma /notlardan metin oluşturma Sunu-Uygulama
2 Yaratıcı YAZMA yeniden Yazma tekniği 5 : Özet yazma Ödev:Yaratıcı Projeler için ön araştırma :özet yazma Drama/Rol yapma
3 Yazma tekniği 6: İkna edici Anlatım Ödev: “Humanizma “ Okuma parçaları: (V.Günyol, S.K Yetkin,Bernal vd.) Sunu-Uygulama
4 Yazma tekniği 7: Tartışmacı Anlatım (Plan A) Yazar -Hedef Kitle İlişkisi (Okurun/Yazarın özellikleri/ tutumu/ amacı) Ödev: kompozisyon yazma Grup çalışması: yazıların değerlendirilmesi
5 -Tartışmacı Anlatım (Plan B) -Tartışmacı Anlatım (Plan C) Ödev: “Sanat“ sf.58-72 Ödev: kompozisyon yazma Anlatım- Uygulama
6 -Mantık Yanılsamaları Ödev:Gazetelerden köşe yazıları seçme Grup çalışması:(uygulama)
7 -Yazma tekniği 8: Öyküleme /Yaratıcı yazma II Ödev:Okuma parçaları: “Öykü“ (Arpad, Tunalıgil,Uyar, Emir, Tezel) Grup çalışması : Birlikte öykü üretme
8 ARA SINAVLAR
9 -Yazma tekniği 9:: Gözlem ve Raporlama Ödev: Video örnekleri Video izleme: sözlü/yazılı raporlama
10 -Yazma tekniği 10: İş/Resmi yazılar Özgeçmiş,Cv Ödev: Örnek yazı Anlatım- Uygulama
11 -Resmi Yazılar (devam) Dilekçeler /şikayet/baş sağlığı/vb. mekupları Ödev:"Yaşamdan Gerçek sorun örnekleri " durum canlandırma İkili çalışma
12 Yazma tekniği 11: Analiz ve Değerlendirme Okuma parçaları:” Bilim” (Renan, Descartes,Güngören, Gökalp,Selçuk,Savcı,Duru) Anlatım- Uygulama Grup çalışması
13 Analiz ve Değerlendirme (devam) Bireysel çalışma Dosyalarının tamamlanması bireyse/grup uygulama
14 -genel tekrar - Port folyo (Bireysel çalışma dosyalarının değerlendirilme çalışması Dosyaların tamamlanması Öğretim elemanı ile birebir görüşme Öz-değerlendirme /geribildirimbildirim
15 / Port folyo (Bireysel çalışma dosyalarının değerlendirilme çalışması (devam) -Öğretim elemanı ile birebir görüşme -Öz-değerlendirme /geribildirimbildirim
16/17 -yarıyılsonu sınavları Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  • Ünlü, M.(1994) (Der.)Düşünsel Yazılardan Seçmeler:Kavramlar ve Boyutları İnkılap Yay., İstanbul. • •
  Çubukçu, Hatice. Ders notları
 Çotuksöken, Yusuf (2010) Türkçe Yazılı ve Sözlü Anlatım. Papatya yay.
 Karcav, Cahit & Oğuzkan, Ferhan (2006) Yazılı ve Sözlü anlatım. Anı yayıncılık
 Edith. Neil. Communicate in Writing, PergamonPress.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 85
    Ödev/Proje/Diğer 9 15
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. 0
2 Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. 1
3 Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. 1
4 Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. 0
5 Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. 2
6 Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. 0
7 Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. 0
8 İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. 1
9 Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. 5
10 Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 5
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. 0
12 Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. 0
13 Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. 0
14 Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. 0
15 Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. 0
16 Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. 2
17 Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. 2
18 Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. 1
19 Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. 4
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 9 1 9
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 69
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.76
Dersin AKTS Kredisi: 3