|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İletişim Tarihi |
|
Dersin Kodu |
: |
ILT104 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. GÜLNURKAPLAN ESEN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İletişim tarih ilişkisini kavrayıp yorumlar. Sözlü ve yazılı kültürü kavrayıp, iletişim tarihi kavramına ilişkin kuramsal yaklaşımları irdeler. İletişim araçlarının ve basının yapılanmasının tarihsel dönemlerdeki gelişimini irdeleyip, gelişmeleri sosyal yapıyla ilişkilendirir. Türkiye’de ve Dünya’daki basın yayın hareketlerinin gelişimini ve yapılanmasını karşılaştırır. Küresel perspektifte basın yayın, sinema, radyo ve televizyonun gelişimini tartışır. Gelişmelerin kültürel ve politik önemi hakkında fikir belirtir. Ekonomik, teknolojik ve ideolojik hareketlerin basın ve toplum yapısına etkisini çözümler. Günümüzde medya-siyaset ve medya-demokrasi kavramlarının önemini betimleyip, toplum ve sosyal yaşam içindeki etkilerini belirtir. Bilgi iletişim teknolojilerinin günümüzdeki konumunu ve yaşamımızdaki önemini kavrayıp, mesleki hayatındaki çalışmalarını bu çerçevede yönlendirir. İletişim tarihi alanında araştırma gerçekleştirip, sözlü ve yazılı araçlarla etkin bir şekilde sunar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İletişim biliminin temellerinden biri olan iletişim tarihin içeriğini ve gelişimini öğretmeyi içeren ders; iletişim tarihindeki ana gelişmelere odaklanarak, iletişim alanındaki gelişmeler tarihsel çerçeve içinde açıklanıp, bu gelişmelerin sosyo-politik etkisinin ve günümüzde medya alanına verdiği şeklin ortaya konulması amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
İletişim tarihinin aşamalarını ve tarihsel gelişimini, tarihsel dönemlerdeki toplum yapısını ve siyasal hareketlerin gelişime etkisini, teknolojik gelişmelerin önemini, ekonomik-politik ve ideolojik yapılaşmalar çerçevesinde medyanın günümüzde içinde bulunduğu durumu ve sorunlarını öğretmeyi içeren derste; iletişim tarih ilişkisi, kuramsal yaklaşımlar, toplum ve haberleşme, iletişimin gelişme süreci, farklı çağlarda haberlerin toplanması ve yayını, basının ortaya çıkışı ve gelişimi, dönemler bazında Türkiye’de ve Dünya’daki gelişmeler, telgraf ve telefonun gelişimi, haber ajansları, basın özgürlüğü ve sansür, görüntü teknolojilerindeki gelişmeler ve kitle toplumunun oluşumu, radyo-sinema ve televizyonun ortaya çıkışı ve gelişimi, BBC ve kamu hizmeti yayıncılığının kökenleri, televizyonun siyasi özgürlüğüne kavuşması, bilişim teknolojisinin gelişimi, TRT’nin ve özel televizyonların kuruluşu, medya demokrasi ve medya politik ilişkisi, küreselleşme ve küreselleşme ortamında ekonomik ağlar, medyanın günümüzdeki görünümü ve bunlarla ilişkili hareketler ve olgular, tarihsel çerçevede ele alınıp aktarılacaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tarih olgusuna genel bir bakış. Sözlü ve Yazılı Kültür’ün karşılaştırılıp değerlendirilmesi. |
Kaynak Okuma |
Beyin Fırtınası - Sözlü |
|
2 |
Antik İmparatorluklarda iletişim araçları ve yazının kökenleri. Sözlülük, Okuryazarlık. Çağdaş Medya. Topulm ve haberleşme, basını oluşturan teknik olanaklar. |
Kaynak Okuma |
Beyin Fırtınası - Sözlü |
|
3 |
İlk Çağ ve Ortaçağ’daki gelişmeler ve etkileri. Ortaçağ’da Matbaanın icadından önceki uygulamalar. Haber ticareti. |
Kaynak Okuma |
Beyin Fırtınası - Sözlü |
|
4 |
Yeniçağ’daki gelişmeler ve etkileri. 16. , 17. ve 18. yüzyılın genel görünümü. Aydınlık çağ ve aydınlanma. Fransız Devrimi´nden önceki durum ve gazete türlerinin gelişimi. |
Kaynak Okuma |
Beyin Fırtınası - Sözlü |
|
5 |
Yakınçağ’daki gelişimeler ve etkileri.1789 Devrimi’nden sonraki durum. 1815-1852 döneminde Basın-Yayın hareketleri ve gelişmeler. |
Kaynak Okuma |
Beyin Fırtınası - Sözlü |
|
6 |
19. yüzyılda toplumsal yapı. Gelişimi sağlayan icatlar. Demiryolları ve Telgraf, Yeni Gazetecilik, Telefon. |
Kaynak Okuma |
Beyin Fırtınası - Sözlü |
|
7 |
Görüntü Teknolojileri ve Kitle Toplumunun doğuşu: 19. Yüzyılın ikinci yarısında çeşitli ülkelerde basının görünümü. Sanayi Devrimi. |
Kaynak Okuma |
Beyin Fırtınası - Sözlü |
|
8 |
Ara Sınav |
İşlenmiş Konular |
Yazılı Sınav |
|
9 |
20. yüzyılda toplumsal yapı ve çeşitli ülkeler basını. Haber ajanslarının doğuşu ve ilk haber ajansları. |
Kaynak Okuma |
Beyin Fırtınası - Sözlü |
|
10 |
Basının Türkiye’de gelişimi. Fikir hareketlerinin, yeni kavramların ve bilimsel bilginin yaygınlaşmasında basının rolü. |
Kaynak Okuma |
Beyin Fırtınası - Sözlü |
|
11 |
Elektronik yayıncılık tarihine giriş. Radyo. Savaş döneminde basının önemi ve radyonun işlevi. |
Kaynak Okuma |
Beyin Fırtınası - Sözlü |
|
12 |
Sinemanın tarihsel gelişimi. Televizyon. BBC ve kamu hizmeti yayıncılığının kökenleri. Televizyonun siyasi özgürlüğüne kavuşması. |
Kaynak Okuma |
Beyin Fırtınası - Sözlü |
|
13 |
2.Dünya Savaşı’ndan sonra iletişim araçlarının gelişimi. Bilişim sektörünün gelişimi. Yeni ve eski iletişim araçları. |
Kaynak Okuma |
Beyin Fırtınası - Sözlü |
|
14 |
TRT’nin kuruluşu ve önemi. Özel televizyon yayıncılığının başlaması. Medya demokrasi ve medya politik ilişkisi.Basın özgürlüğü ve sansür. |
Kaynak Okuma |
Beyin Fırtınası - Sözlü |
|
15 |
Küreselleşme ve Küreselcilik Eleştirisi. |
Kaynak Okuma
|
Beyin Fırtınası - Sözlü |
|
16/17 |
Yarıyıl Sonu Sınavı
|
İşlenmiş Konular |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
David Crowley & Paul Heyer (2010). “İletişim Tarihi: Teknoloji-Kültür-Toplum”, çev.: Berkay Ersöz, Ankara, Phoenix Yayınevi.
Jean-Noel Jeanneney (2009). “Başlangıcından Günümüze Medya Tarihi”, çev.: Esra Atuk, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
Edward Hallett Carr (2011). “Tarih Nedir?”, çev.: Misket Gizem Gürtürk, Genişletilmiş Baskı, İstanbul, İletişim Yayınları.
M.Nuri İnuğur (1993). “Basın ve Yayın Tarihi”, İstanbul, Der Yayınları.
Armand Mattelart (2001). “İletişimin Dünyasallaşması”, çev.: Halime Yücel, İstanbul, İletişim Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
• Walter J. Ong (1995). “Sözlü ve Yazılı Kültür: Sözün Teknolojileşmesi”, çev.: Sema Postacıoğlu Banon, İstanbul, Metis Yayınları.
Frederic Barbier & Catherine B. Lavenir (2001). “Diderot’tan İnternete Medya Tarihi”, çev.: Kerem Eksen, İstanbul, Okyanus Yayınları.
• Eric Hobsbawm (2005). “Devrim Çağı”, çev.: B.S.Şener, Ankara, Dost Kitabevi.
• Haluk Geray (2003). “İletişim ve Teknoloji: Uluslararası Birikim Düzeninde Yeni Medya Politikaları”, Ankara, Ütopya Yayınları.
• Konuyla İlgili Makaleler.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. |
5 |
|
2 |
Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. |
5 |
|
3 |
Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. |
5 |
|
4 |
Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. |
3 |
|
5 |
Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. |
4 |
|
6 |
Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. |
0 |
|
7 |
Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. |
4 |
|
8 |
İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. |
5 |
|
9 |
Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. |
0 |
|
10 |
Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. |
0 |
|
11 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
0 |
|
12 |
Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. |
0 |
|
13 |
Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. |
3 |
|
14 |
Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. |
0 |
|
15 |
Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
16 |
Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. |
0 |
|
17 |
Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. |
4 |
|
18 |
Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. |
3 |
|
19 |
Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. |
0 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 104 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|