|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Plankton Kültürü |
|
Dersin Kodu |
: |
SUF304 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. OYA IŞIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Fitoplanktonik organizmaların gereksinimi olan fiziksel ve kimyasal kültür koşullarını sayar. Mikroalglerin kultüre alınma gerekçlerini açıklar, tarihçesiyle ilgili kısa bilgi verir, ilk kültüre alınan türlerin isimlerini sıralar. Laboratuvar ortamında gerekli koşulları sayar, kesikli ve sürekli kültür yöntemlerini tanimlar ve açıklar. Sterilizasyonu tanımlar, sterilizasyon yöntemlerini sayar ve prensiplerini açıklar, sterilizasyonda kullanılan cihazların nasıl çalıştığıni ana hatlarıyla açıklar. Alg kültürlerinde büyümeyi açıklar, büyüme tanımını yapar, büyüme parametrelerini tanımlar. Mikroalg izolasyon yöntemlerini sayar ve açıklar. Kesikli ve Sürekli Kültürün tanımını yapar, besi ortamı hazırlar. Mikroalg izolasyon tekniklerini tanımlar, agar ile katı besi yeri hazırlar, ekim yapar Kültüre alınacak alg türü seçim kriterleri, yaygın olarak ültüre alınan mikroalg türleri. Dışarı alg kültürü genel prensiplerini açıklar havuz ve fotobiyoreaktörü tanımlar. Klorofil a analizini yapar. hücre sayar, kültürün optik yoğunluğunu ölçer, kuru madde analizi yapar. Rotifer kültürünü açıklar, rotifer kültür koşullarını tanımlar. Klorofil a analizini yapar. hücre sayar, kültürün optik yoğunluğunu ölçer, kuru madde analizi yapar. Artemia kültür koşullarını ve artemia kisti açmayı açıklar. Daphnia (su piresi) kültür koşullarını tanımlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Fitoplanktonik organizmaları laboratuar ortamında ve dışarı ortamda açık ve kapalı sistemlerde kültüre almak, fitoplankton ve zooplanktonu kültüre almak için gerekli fiziksel ve kimyasal koşulları sağlamak, kültüre alınan fitoplankton ve zooplankton türlerini ve temel biyolojik ihtiyaçlarını belirlemek, kültür yöntemlerini, Mikroalg izolasyon yöntemlerini, mikroalgal büyümeyi tanımlamak ve ölçmek. Besi ortamı hazırlamak ve aşılama yapmak ve uygulamak. Fitoplankton ve zooplankton hasatını yapmak, hasat yöntemlerini bilmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Fitoplanktonik organizmaları kültüre alma koşullari, sürekli ve kesikli kültür yöntemleri, mikroalg kültüründe sterilizasyon, mikroalg izolasyon teknikleri, laboaruar kosullari, mikroalg kültürü için gerekli fiziksel ve kimyasal koşullar, algal büyümenin tanımı, algal büyümeyi belirleyen parametreler ve ölçümü, besi ortamı hazırlama ve besleyici elementler, Aşılama, hasat, dışarı ortamda havuzlarda mikroalg üretimi, fotobiyoreaktör tanımı, zooplankton kültürü, kültüre alınan fitoplankton ve zooplankton türleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Su Ürünleri Fakültesi Derslikleri, Algal Biyoteknoloji Laboratuari, Fotobiyoreaktörler ve Havuzlar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Plankton kültürünün tarihçesi, mikroalglerin kültüre alınma gereksinimleri, mikroalglerin fiziksel ve kimyasal gereksinimleri. |
Dersi tanır, ders notunu edinir. |
Yüz yüze anlatım, karşılıklı soru cevap. |
|
2 |
Plankton kültürü laboratuar koşulları, Laboratuarın tanıtılması, Işık, Sıcaklık, havalandırma-karıştırma, besleyici elementler ve besi ortamı hazırlanması. |
Ders notu ve laboratuar föyüne hazırlanarak gelirler. |
Yüz yüze anlatım, karşılıklı soru cevap. Uygulama |
|
3 |
Sterilizasyon tanımı, Sterilizasyon metodları, besi ortamı sterilizasyonu, besi ortamı hazırlama. |
Ders notu ve laboratuar föyüne hazırlanarak gelirler. |
Yüz yüze anlatım, laboratuarda besleyici element tartarlar, deniz suyu süzerler, besi ortamı hazırlayıp otoklav ederler. |
|
4 |
Alg kültürlerinde büyümenin tanımı, Algal büyümenin evreleri, büyüme parametreleri, hücre sayımı ile büyümenin ölçümü. |
Ders notu ve laboratuar föyüne hazırlanarak gelirler. |
Yüz yüze anlatım, karşılıklı soru cevap, mikroskopta hücre sayımı yaparlar. |
|
5 |
Mikroalg kültür yöntemleri, Kesikli ve Sürekli kültür yöntemleri, kuru madde analizi ile algal büyümenin belirlenmesi. |
Ders notu ve laboratuar föyüne hazırlanarak gelirler. |
Yüz yüze anlatım, karşılıklı soru cevap. Laboratuarda kuru madde analizini yaparlar |
|
6 |
Mikroalg izolasyon yöntemleri. Klorofil a analizi. |
Ders notu, laboratuar için föy.Kuru madde hesaplanması ödevini yaparlar. |
Yüz yüze anlatım, karşılıklı soru cevap. Laboratuarda klorofil a analizini yaparlar. |
|
7 |
Yaygın olarak kültüre alınan alg türleri, fiziksel ve kimyasal gereksinimleri, mikroskopta türlerin incelenmesi. |
Ders notu, laboratuar için föy. Klorofil a miktarı hesaplanması ödevini yaparlar. |
Yüz yüze anlatım, karşılıklı soru cevap. Mikroskopta mikroalg türlerini incelerler. |
|
8 |
Ara Sınav |
Sınava Hazırlık |
Ara sınav |
|
9 |
Dışarı alg kültürleri, havuzlarda ve fotobiyoreaktörlerde mikroalg üretiminin genel prensipleri. |
Ders notu, laboratuar için föy. |
Yüz yüze anlatım, karşılıklı soru cevap. Havuzarın ve fotobiyoreaktörlerin incelenmesi. |
|
10 |
Mikroalgal ürün hasatı, optik yoğunluk ölçümü. |
Ders notu, laboratuar için föy. |
Yüz yüze anlatım, karşılıklı soru cevap. Kültürden örnek alarak optik yoğunluk ölçerler. |
|
11 |
Havuz ve Fotobiyoreaktörler için besi ortamı hazırlanması ve aşılama. |
Ders notu, laboratuar için föy. |
Yüz yüze anlatım, karşılıklı soru cevap. Besi ortamı hazırlarlar ve aşılama yaparlar. |
|
12 |
Rotifer kültürü, rotiferler kültürü için gerekli koşullar. Rotiferin morfolojik yapısı. |
Ders notu, laboratuar için föy. |
Yüz yüze anlatım, karşılıklı soru cevap. Mikroskopta rotiferleri incelerler. |
|
13 |
Daphnia kültürü, Daphnia kültürü için gerekli koşullar. Daphnia´nın morfolojik yapısı. Rotifer ve Daphnia beslenmesi. |
Ders notu, laboratuar için föy. |
Yüz yüze anlatım, karşılıklı soru cevap. Mikroskopta Daphnia´yı incelerler. Rotifer ve Daphnia beslerler. |
|
14 |
Artemia kültürü, Artemia kistlerinin açılması için gerekli fiziksel ve kimyasal koşulların hazırlanması ve kistlerin kuluçka edilmesi. |
Ders notu, laboratuar için föy. |
Yüz yüze anlatım, karşılıklı soru cevap. Artemia kistlerini kuluçka ederler. |
|
15 |
Kuluçka edilmiş Artemia ların morfolojik yapıları ve beslenmesi. |
Ders notu, laboratuar için föy. |
Yüz yüze anlatım, karşılıklı soru cevap. Artemia naupilerini beslerler ve mikroskopta incelerler. |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlık |
Final sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Hazırlanmış ders notları,
A. Richmond (1986), CRC Handbook of Microalgal Mass Culture,Taylor&Francis, sf: 528.
Laboratuar föyleri
G. E., Fogg ve B. Thake (1987), Algal Cultures and Phytoplankton Ecology, Printed in USA, sf:259.
Cirik S., Gökpınar Ş., 2005. Plankton Bilgisi ve Kültürü, Ege Üniv. Basımevi, İZMİR.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
3 |
|
2 |
Sucul kaynakların mevcut durumunun tespiti, sürdürülebilir kullanımı, su kirliliği ve kontrolü ve biyoteknoloji alanlarında yetkinlik kazanır. |
4 |
|
3 |
Su ürünleri alanında toplumsal, çevresel ve mesleki etik değerlere ve mevzuata uygun hareket eder. |
5 |
|
4 |
Fen bilimleri ve temel mühendislik dallarında yeterli bilgiye sahip olma; bu alanlarda edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri su ürünleri mühendisliği uygulamalarında bir arada kullanır. |
4 |
|
5 |
Su ürünleri alanındaki verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir, problemleri belirler, çözüm önerileri geliştirir ve uygular. |
5 |
|
6 |
Su ürünleri alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. |
4 |
|
7 |
Su ürünleri alanında veri toplar, temel deneysel çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. |
4 |
|
8 |
Su ürünleri alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. |
5 |
|
9 |
Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. |
4 |
|
10 |
Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. |
5 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. |
4 |
|
12 |
Su ürünleri ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve sucul kaynakların sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. |
4 |
|
13 |
Alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, su ürünleri ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurt dışı kaynaklı yayınları takip eder. |
5 |
|
14 |
Doğal çevrenin korunmasını gözeten su ürünleri yetiştiricilik teknikleri ile su ürünleri hastalıkları, avlama ve işleme teknolojisi, balıkçılık sektörünün yapısı, problemleri ve çözümleri konularında çalışmalar yapma ve sonuçları yaygınlaştırabilme yetilerine sahip olur. |
4 |
|
15 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
3 |
6 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 106 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.24 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|