|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Arazi Bilgi Sistemleri |
|
Dersin Kodu |
: |
UA-513 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. AKIN OĞUZ DİNÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Toprak bitki su kaynaklarının yönetimi ve planlanması konularında bilgi sahibi olur Sosyal yapılar ve doğal kaynak ilişkileri yapar Projeksiyon ve koordinat sistemleri hakkında işlemler yapar Topğrafik verileri analiz edip altlık haritalar oluşturur ve yorumlar Farklı verileri ilişkilendirip analiz yapar Farklı amaçlara ve disiplenlere yönelik sonuç haritaları yapar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Arazi bileşenlerinin, toprak su ve bitki örtüsü nün yanı sıra sosyal yapılar, kadastral bilgiler topoğrafik yapı kısacı arzilerin tüm bileşenlerinin değerlendirilip bir veri tabanına aktarılması. Böylece planlama, karar verme ve politaka üretiminde kolay anlaşılabilir ve bilgiye erşimin etkin bir şekilde kullanılacağı ve arazi varlıklarının irdelenmesi |
|
Dersin İçeriği |
: |
Arazi bilgi sistemlerinin temelini oluşturan toprak su bitki ve sosyal yapılarla ilgili verilerin toplanması ve veritabanına girilmesi. Arazi bilgi sistemlerinde veri kaynaklarının belirlenmesi. Toprak haritaları, arazi kullanım ve su kaynakları bilgilerinin elde edilmesi. Topoğrafik haritalar kullanarak eğim ve sel yarıntıları(gully) belirlenmesi. Hava fotoğrafları ve uydu verilerini kullanarak güncel sosyal yapıların(yerleşim, yol, endüstriyel alanlar) belirlenmesi. Bilgilerin CBS ortamına aktarılması ve veri tabanın oluşturulması. Farklı katmanlardaki bilgilerin birleştirilmesi ve analizler. Sonuç haritalarının oluşturulması ve yorumlanması.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme Bölümü Uzaktan Algılama ve CBS Laboratuarı |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Arazi Tanımı ve bileşenleri |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma. |
|
2 |
Koordinat sistemleri |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma. |
|
3 |
Veri kaynakları ve yorumlanması |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma. |
|
4 |
Hava fotoğrafları ve uydu verilerinin yorumlanması |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma. |
|
5 |
Arazi kullanımı ve haritalanması |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma. |
|
6 |
Toprak ve topoğrafik veriler |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma. |
|
7 |
Kadastral veriler ve diğer veri kaynakları |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma. |
|
8 |
Verilerin CBS ortamına aktarılması ve sayısallaştırma |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma. |
|
9 |
Veri tabanı yapıları |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma. |
|
10 |
Arazi bilgi sistemi veri girişi |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma. |
|
11 |
Veri analiz yöntemleri |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma. |
|
12 |
Eğim ve risk haritalarının oluşturulması |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma. |
|
13 |
Arazi kullanım, toprak ve su kaynak analizleri ve sosyal yapılar ve doğal kaynak ilişkileri |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma. |
|
14 |
Farklı veri katmanlarının analizleri ve sonuç haritalarının oluşturulması |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma. |
|
15 |
Sonuç haritalarının yorumlanması |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma. |
|
16/17 |
Final sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
HAINING, R.,1993. Spatial data Analysis in the Social and Environmental Sciences.Cambridge University Press.
OLLE, W.,T, et. al., 1991. Information Systems Methodollogies.Addison-Wesley Printing Company.
Fundementals of Spatial Information Systems1992. Robert Laurini and Derek Thompson. Academic Press
Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) Teknolojisi ve Veri Analiz
Yöntemleri. 2000. A.O. Dinç, Ç.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü Yayın No:FBE-2000-1.Adana
Geographic Information. 1994. Edited by D.R Green, D. Rix and J. Cadoux-Hudson. Taylor and Francis.
- Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ve Bazı Uygulamaları. Yaz Okulu Ders Notları. 2002. V.Peştemalcı. P. Tekinsoy, M. A. Çullu, M. Kandırmaz, O. Dinç, İ. Yeğengil, S. Şenol, 2002. 16-21 Eylül 2002, Şanlıurfa
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Uydu görüntülerinin kullanım alanları hakkında bilgi sahibi olur; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir. |
2 |
|
2 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama işlevini bilir ve kavrar. |
4 |
|
3 |
Uzaktan algılama verisi kullanarak CBS veri tabanları için bilgi üretebilir ve veri tabanı yönetimi konularında bilgi sahibi olur. |
4 |
|
4 |
Güncel veri ve yöntemlerin multi-disipliner çalışmalarda kullanılabilmesi için gerekli bilgileri edinir |
5 |
|
5 |
Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Uzaktan Algılama alanlarındaki güncel veri ve yazılımları kullanma konularında teknik yeterlilik kazanır. |
5 |
|
6 |
Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Uzaktan Algılama entegrasyonu ile veri eldesi, yönetimi ve analizi konularında bilgi sahibi olur; planlama ile ilgili mühendislik problemlerini güncel araçlarla çözümleyebilir. |
4 |
|
7 |
Güncel veriler ile doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılar ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kavrar. |
5 |
|
8 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında planlama becerisi; bu doğrultuda modern yöntemleri uygulama becerisi edinir. |
5 |
|
9 |
İleri düzey Uzaktan algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri kavramları hakkında altyapı sahibi olur. |
5 |
|
10 |
Uzaktan algılama teknolojisi, algılayıcı sistemler ve bu sistemlerin elde ettiği görüntüler hakkında bilgi sahibi olur. |
2 |
|
11 |
Uzaktan algılanmış görüntülerin geometrik ve spektral özelliklerini tanımlayabilir ve optik / mikro dalga sistemlerin görüntülerinden analiz ve yorumlamalar yapabilme yeteneğine sahip olur |
1 |
|
12 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan güncel teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir . |
4 |
|
13 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi edinir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
10 |
3 |
30 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
40 |
80 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 154 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|