|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sanat Felsefesi |
|
Dersin Kodu |
: |
GRS320 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. NERMİN TANBUROĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Birey, tarihsel süreç içerisinde düşünce yapısının değişmesiyle birlikte sanata farklı anlamlar yüklendiğini öğrenir Sanata ilişkin çeşitli sorunlar üzerine farklı bakışlar ışığında çeşitli yorum yapma becerisi kazanır. Sanatın çok boyutlu anlamlandırılmasında sanat felsefesinin önemini ve gerekliliğinin farkına varır. Estetik farkındalık konusunda bilgi edinir ve birey kendine özgü bir estetik beğeni geliştirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Çeşitli düşünürlerin çağlar boyunca sanatı tanımlama biçimleri, sanatçı, sanat yapıtı, sanatın işlevleri, sanatın kökeni, felsefe-sanat ilişikisi vs. gibi sanat sorunları üzerine tartışmalar ve bu bilgiler ışığında bireye kendine özgü sanat bakışı kazandırmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Çeşitli dönemlerde filozofların sanat üzerine düşünme biçimleri (Platon, Aristoteles, Plotinos, Kant, Hegel vs.), sanatçı kimlik tartışmaları, sanat yapıtı çözümlemesi, sanatın kökeni ve doğuşu, sanatın işlevleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin içeriği, kapsamı ve kaynakların tanıtılması |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
2 |
Estetik biliminin bir kolu olarak Sanat Felsefesi üzerine açıklamalar |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
3 |
Sanatın tanımlanma biçimleri; Yansıtma Kuramı (Platon, Aristoteles, Plotinos) |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
4 |
Devam: Yansıtma Kuramı; Marksist Estetik |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
5 |
Devam: Sanatçıyı merkez alan sanat kuramları |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
6 |
Devam: Sanat yapıtını merkez alan sanat kuramları |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
7 |
Devam: Sanat alımlayıcısını merkez alan sanat kuramları |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
8 |
Vize Sınavı |
Soru Hazırlama |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Sanatçı kimlik üzerine tartışma |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
10 |
Sanat yapıtı çözümlemesi (sanat yapıtının katmanları) |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
11 |
Sanatın işlevleri; çeşitli dönemlerde ve günümüzde |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
12 |
Sanatın kökeni üzerine |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
13 |
Sanatın doğuşu |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
14 |
Felsefe- sanat ilişkisi |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
15 |
Genel Tekrar ve Değerlendirme |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
16/17 |
Final |
Soru Hazırlama |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Berna MORAN,Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, Cem Yayınevi, İstanbul, 1991
S. M. KAGAN, Estetik ve Sanat Notları, Karakalem Kitabevi, İzmir, 2008
Ayla ERSOY, Sanat Kavramlarına Giriş, Beta Yayıncılık, İstanbul, 1988
H. Mehmet DOĞAN, 100 Soruda Estetik, Gerçek Yayınevi, İstanbul
Hülya YETİŞKEN, Estetiğin ABC Sİ, Simavi Yayınları, İstanbul, 1991
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sanat ve Tasarımın temel elemanlarını ve ilkelerini tanıma. |
0 |
|
2 |
Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslar arası sanatsal, kültürel unsurları tanıma. |
3 |
|
3 |
Görsel iletişimin teknolojik gelişmelerine paralel olarak, uygulamalarında kullanabilecek düzeyde yenilikleri takip etme ve değerlendirme. |
0 |
|
4 |
Kitle iletişim ortamları, iletişim yöntemleri ve iletişim öğelerini tanımlama. |
0 |
|
5 |
Sanat ve tasarımın temel ölçütlerini kullanarak, görsel iletişim sorunları için yaratıcı, özgün, ekonomik, estetik alternatif taslaklar hazırlama. |
3 |
|
6 |
Alanına ilişkin bilgileri, farklı disiplinlerin bilgileri ile birlikte kullanma. |
3 |
|
7 |
Alanındaki bilgileri izleyebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dili kullanma. |
0 |
|
8 |
Tasarlama sürecinde farklı malzeme, boya ve teknolojik araç gereçleri kullanma. |
0 |
|
9 |
Araştırma, bilgiye ulaşma ve diyalektik yapabilme yöntem ve tekniklerini kullanma. |
4 |
|
10 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini hem öğrenme sürecinde hem de tasarlama sürecinde etkin biçimde kullanma. |
0 |
|
11 |
Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere karşı sorumlu bir yurttaş olma. |
5 |
|
12 |
Bireysel ve grup halinde etkin çalışabilme ve sorumluluk alma. |
3 |
|
13 |
Zamanı verimli kullanarak, planlı, titiz ve disiplinli değerlendirme. |
2 |
|
14 |
Okuma, okuduğunu anlama ve yorumlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. |
4 |
|
15 |
Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahip olma. |
3 |
|
16 |
Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireyler ile sağlıklı iletişim kurma. |
0 |
|
17 |
Çevreyi koruma, mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunma konusunda bireysel ve mesleki itina gösterme. |
0 |
|
18 |
Grafik Tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve önemini ayırt etme. |
0 |
|
19 |
Dilini doğru yazma, kullanma ve tasarımlarında bu konuda sorumluluk gösterme. |
3 |
|
20 |
işlevini yerine getirebilen, iletişimini gerçekleştiren ve hedef kitleye ulaşabilen tasarımlar yaratma. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
1 |
4 |
4 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 39 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 1.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|