|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tasarım Kuramı |
|
Dersin Kodu |
: |
GRS318 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. DERVİŞ İLKER GÜL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Grafik tasarım ve tasarım değerlendirme ile ilgili temel kavramları açıklar. Tasarım değerlendirmeye yönelik gereksinimlerini belirler. Tasarım değerlendirme ilkelerini ve yöntemlerini bilir. Grafik Tasarım değerlendirmeleri yapar. Grafik Tasarım ve uygulama sorunlarını bilir. Grafik Tasarım ve uygulama sorunlarının çözümü için öneriler geliştirebilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Grafik tasarım ve uygulamalarında karşılaşılan sorunları ve çözümlerini kavratmak, bu sorunların çözümüne ilişkin gerekli bilgi ve deneyimi kazandırmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Grafik tasarım ve uygulamalarında karşılaşılan sorunların ve çözümlerinin kavratılması, bu sorunların çözümüne ilişkin gerekli bilgi ve deneyimin GRA 472 Grafik Tasarım II ve diğer derslerde tanımlanan grafik tasarım projelerinin tanıtma stratejileri, tasarım ilkeleri ve ögeleri açısından değerlendirilmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Ç.Ü. Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü Atölyeleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tanışma ve dersin içeriği üzerine bilgilenme, |
Araştırma
|
Anlatım |
|
2 |
Gösterge nedir? Göstergebilim kuramlarına genel bakış |
Kaynak okuma |
Anlatım, Tartışma |
|
3 |
Göstergebilimde Pierce kuramı;
Gösteren, Gösterilen, Yorumlayan
İkonik gösterge (işaret), Simgesel gösterge (sembol), Belirtisel gösterge (belirti)
|
Kaynak okuma |
Anlatım, Tartışma |
|
4 |
Göstergebilim ve Anlamlandırma
(Roland Barthes)
Metafor-metonomi-mit
|
Kaynak okuma |
Anlatım, Tartışma |
|
5 |
Göstergebilim ve Anlamlandırma
(Roland Barthes)
Metafor-metonomi-mit
|
Kaynak okuma |
Anlatım, Tartışma |
|
6 |
Göstergebilim ve Anlamlandırma
(Roland Barthes)
Düzanlam, yananlam, mit, studyum, punktum
|
Kaynak okuma |
Anlatım, Tartışma |
|
7 |
Göstergebilim ve Anlamlandırma
(Roland Barthes)
Düzanlam, yananlam, mit, studyum, punktum |
Kaynak okuma |
Anlatım, Tartışma |
|
8 |
Arasınav |
Kaynak okuma |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Göstergelerin farklı disiplinlerde kullanılış biçimleri, toplumsal uzlaşım faktörü
İle çeşitli sanat disiplinlerinde belirgin göstergeler
(Sinema-Tiyatro ve sahne sanatları)
|
Kaynak okuma |
Anlatım, Değerlendirme, Tartışma |
|
10 |
Göstergelerin farklı disiplinlerde kullanılış biçimleri, çeşitli sanat disiplinlerinde belirgin göstergeler
(Resim, heykel gibi plastik sanatlar)
|
Kaynak okuma |
Anlatım, Değerlendirme, Tartışma |
|
11 |
Görsel iletişimde belirgin göstergeler; basın ilanı, afiş ve logo gibi grafik tasarım ürünlerinde kullanılan göstergelerin incelenmesi (bu ürünlerin göstergebilim kuramına göre çözümlenmeleri) |
Araştırma, Kaynak okuma |
Anlatım, Değerlendirme, Tartışma |
|
12 |
Basın ilanı, afiş ve logo gibi grafik tasarım ürünleri üzerinden örnek incelemeleri |
Rapor Hazırlama |
Sunum, Değerlendirme, Tartışma |
|
13 |
Basın ilanı, afiş ve logo gibi grafik tasarım ürünleri üzerinden örnek incelemeleri |
Rapor Hazırlama |
Sunum, Değerlendirme, Tartışma |
|
14 |
Basın ilanı, afiş ve logo gibi grafik tasarım ürünleri üzerinden örnek incelemeleri |
Rapor Hazırlama |
Sunum, Değerlendirme, Tartışma |
|
15 |
Dönem Sonu Değerlendirmesi |
Rapor Hazırlama |
Değerlendirme, Tartışma |
|
16/17 |
Final |
Kaynak okuma |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
- Armstrong, Helen, Grafik Tasarım Kuramı, Espas Yayınları, 2012
- BARTHES, Roland, Göstergebilimsel Serüven, YKY Yayınları, İstanbul 2005.
- Fiske, John, İletişim Çalışmalarına Giriş, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara 2003.
- Barfield, L. (1993) The User Interface, Consepts and Design. Addison-Wesley Publishing Company, Oxford.
- Rubinstein, R. (1988) Digital Typography. An Introduction to Type and Composition for Computer System Design. Addison-Wesley Publishing Company, USA.
- Turnbull, T. ve Russell V. (1964) The Graphics of Communication. Rinehard Winston Inc. NewYork
- Baer, K. (2008) Information Design Workbook, Massauchussets: Rockport Publishers.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sanat ve Tasarımın temel elemanlarını ve ilkelerini tanıma. |
5 |
|
2 |
Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslar arası sanatsal, kültürel unsurları tanıma. |
5 |
|
3 |
Görsel iletişimin teknolojik gelişmelerine paralel olarak, uygulamalarında kullanabilecek düzeyde yenilikleri takip etme ve değerlendirme. |
0 |
|
4 |
Kitle iletişim ortamları, iletişim yöntemleri ve iletişim öğelerini tanımlama. |
5 |
|
5 |
Sanat ve tasarımın temel ölçütlerini kullanarak, görsel iletişim sorunları için yaratıcı, özgün, ekonomik, estetik alternatif taslaklar hazırlama. |
4 |
|
6 |
Alanına ilişkin bilgileri, farklı disiplinlerin bilgileri ile birlikte kullanma. |
5 |
|
7 |
Alanındaki bilgileri izleyebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dili kullanma. |
0 |
|
8 |
Tasarlama sürecinde farklı malzeme, boya ve teknolojik araç gereçleri kullanma. |
0 |
|
9 |
Araştırma, bilgiye ulaşma ve diyalektik yapabilme yöntem ve tekniklerini kullanma. |
4 |
|
10 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini hem öğrenme sürecinde hem de tasarlama sürecinde etkin biçimde kullanma. |
4 |
|
11 |
Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere karşı sorumlu bir yurttaş olma. |
3 |
|
12 |
Bireysel ve grup halinde etkin çalışabilme ve sorumluluk alma. |
0 |
|
13 |
Zamanı verimli kullanarak, planlı, titiz ve disiplinli değerlendirme. |
0 |
|
14 |
Okuma, okuduğunu anlama ve yorumlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. |
5 |
|
15 |
Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahip olma. |
4 |
|
16 |
Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireyler ile sağlıklı iletişim kurma. |
0 |
|
17 |
Çevreyi koruma, mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunma konusunda bireysel ve mesleki itina gösterme. |
4 |
|
18 |
Grafik Tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve önemini ayırt etme. |
5 |
|
19 |
Dilini doğru yazma, kullanma ve tasarımlarında bu konuda sorumluluk gösterme. |
0 |
|
20 |
işlevini yerine getirebilen, iletişimini gerçekleştiren ve hedef kitleye ulaşabilen tasarımlar yaratma. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
2 |
4 |
8 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
6 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 50 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|