Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Eş`ari Kelam Okulu

Dersin Kodu : TİB 785

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL YÜRÜK
Doç.Dr. İSMAİL ŞIK
Dr.Öğr. ÜyesiDr. YUSUF GÖKALP

Dersin Öğrenme Kazanımları : Ehl-i Sünnet’in ana kollarından biri olan Eş’ari Kelam okulunun ortaya çıkışını kavrar
Eş´ari kelamcıların düşüncelerini ve eserlerini tanır
Eş’ari kelamcılarının itikadi ve felsefi problemlere getirdiği çözüm önerilerini bilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Eş’ari Kelam okulunun ortaya çıkışından itibaren geçirdiği devreleri, önemli şahsiyetlerini, eserler ve örnek metinler çerçevesinde tanıtmak.

Dersin İçeriği : Eş’ari Kelam okulunun ortaya çıkışından itibaren geçirdiği devreler; Önemli şahsiyetler, eserler ve örnek metinler ; Eş’ari kelamcılarının itikadi ve felsefi problemlere getirdiği çözüm önerileri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Eş´arilik Nedir? Nasıl Oluşmuştur?. Ehl-i Sünnet´teki konumu nasıldır? Konuyla ilgili makele ve kitaplar Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Eş´ari düşüncenin gelişim süreci nasıl şekillenmiştir? Ebu Hasan el-Eş´ari´nin hayatı, eserleri ve görüşleri. Konuyla ilgili makele ve kitaplari klasik metinler. Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Ebu Hasan el-Eş´ari´nin kelami fikirleri . Konuyla ilgili makele ve kitaplar Tartışmalı Ders
4 Ebu Hasan el-Eş´ari´nin kelami fikirleri . Konuyla ilgili makele ve kitaplar Tartışmalı Ders
5 Eş´ari gelenekte simge isimlerden bazılarının değerlendiirlmesi Bakıllani hayatı, eserleri ve görüşleri. Konuyla ilgili makele ve kitaplari klasik metinler. Ders
6 Eş´ari gelenekte simge isimlerden bazılarının değerlendiirlmesi Cuveyni hayatı, eserleri ve görüşleri. Konuyla ilgili makele ve kitaplari klasik metinler. Ders
7 Eş´ari gelenekte simge isimlerden bazılarının değerlendiirlmesi Gazali hayatı, eserleri ve görüşleri. Konuyla ilgili makele ve kitaplari klasik metinler. Ders
8 Ara sınav Yazılı Sınav
9 Eş´ari gelenekte simge isimlerden bazılarının değerlendiirlmesi Cürcani hayatı, eserleri ve görüşleri. Konuyla ilgili makele ve kitaplari klasik metinler. Ders
10 Eş´ari gelenekte simge isimlerden bazılarının değerlendiirlmesi Taftazani hayatı, eserleri ve görüşleri. Konuyla ilgili makele ve kitaplari klasik metinler. Ders
11 Eş´ari geleneğin Metodolojisinin Tartışılması Mesul tutulan tüm makale ve kitaplar Ders
12 Eş´ari geleneğin İlahiyat görüşünün tartışılması Konuyla ilgili makele ve kitaplar Tartışmalı Ders
13 Eş´ari geleneğin Nubuvvet görüşünün tartışılması Konuyla ilgili makele ve kitaplar Tartışmalı Ders
14 Eş´ari geleneğin Ahiret görüşünün tartışılması Konuyla ilgili makele ve kitaplar Tartışmalı Ders
15 Eş´ari bir alimin klasik bir eseri merkezinde felesefi ve kelami görüşünün sunulması Konuyla ilgili makele ve kitaplar Ödev
16/17 Final Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Eş´ari, Luma´, el-Bidaye Gazali, el-İktisad fi´lİtikad Razi, Muhassal
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 4
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 3
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 3
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 4
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 3
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 3
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 5
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 1
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 3
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 1
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 4
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 3
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 15 45
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 144
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.76
Dersin AKTS Kredisi: 6