|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Hidrolojide İstatistiksel Ön Analizler |
|
Dersin Kodu |
: |
TS-545 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. FATİH TOPALOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1) Bu dersin sonunda öğrenci temel hidrolojik kavramları ve hidrolojik döngünün temel öğelerini ayırt eder ve sentezlemeyi öğrenir. 2) Bu dersin sonunda öğrenci üzerinde çalışılan konu ile ilgili sayısal verilerin gözlem veya deneme yoluyla doğru olarak toplanması, özetlenmesi, konuyu tanıtacak hale getirebilecek. 3) Bilinen faktörlere göre veri analizi, başka verilerle ilişkilerinin saptanması ile sonuçların yorumlanması ve genelleştirilmesi için yapılan bütün işlemleri yapabilme yetisi kazanacaktır. 4) Okuduğu bilimsel makalelerin sonuçlarını hidrolojik olarak yorumlayabilir. 5) Verileri grafiksel ve çizelgeler halinde özetleyebilir; yeniden yapılandırarak yeni bilgiler elde edebilir; öğrendiği yöntemleri diğer alanlara uygulayarak alacağı kararları kritik edebilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hidrolojik ve meteorolojik verilerin toplanması, özetlenmesi, analizi, yorumlanması ve karara varılmasını öğretmek ve öğrencileri çalışma sonuçlarının yorumlarını bu esasa göre yapabilir duruma getirmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Hidrolojik ve meteorolojik serilerin kullanılabilirliklerinin belirlenmesi, seri elemanlarının rasgeleliğinin, gidiş ve durağanlığının, homojenliğinin, bağımsızlığının ve tutarlılığının kontrolü, Tek örnek testleri, Bağımlı çift örnek testleri, Bağımsız çift örnek testleri, Bağımlı K tane örnek durumu, bağımsız K tane durumu, Korelasyon testleri. Dönen nokta testi, varyansın ve Ortalamaların durağanlık testleri, otokorelasyon testi, Bölgesel Mann-Kendall sıra korelasyon testi, bu testlerin havza bazında minimum, ortalama ve maksimum hidrometeorolojik verilere uygulanarak sonuçlarının irdelenmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
3C |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Hidrolojik ve meteorolojik serilerin kullanılabilirliklerinin belirlenmesi |
Power point sunusu |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
2 |
Seri elemanlarının rasgeleliğinin, gidiş ve durağanlığının, homojenliğinin, bağımsızlığının ve tutarlılığının kontrolü |
Power point sunusu |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
3 |
Seri elemanlarının rasgeleliğinin, gidiş ve durağanlığının, homojenliğinin, bağımsızlığının ve tutarlılığının kontrolü |
Power point sunusu |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
4 |
Seri elemanlarının rasgeleliğinin, gidiş ve durağanlığının, homojenliğinin, bağımsızlığının ve tutarlılığının kontrolü |
Power point sunusu |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
5 |
Tek örnek testleri, Bağımlı çift örnek testleri, Bağımsız çift örnek testleri, Bağımlı K tane örnek durumu, bağımsız K tane durumu |
Power point sunusu |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
6 |
Tek örnek testleri, Bağımlı çift örnek testleri, Bağımsız çift örnek testleri, Bağımlı K tane örnek durumu, bağımsız K tane durumu |
Power point sunusu |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
7 |
Tek örnek testleri, Bağımlı çift örnek testleri, Bağımsız çift örnek testleri, Bağımlı K tane örnek durumu, bağımsız K tane durumu |
Power point sunusu |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
8 |
Tek örnek testleri, Bağımlı çift örnek testleri, Bağımsız çift örnek testleri, Bağımlı K tane örnek durumu, bağımsız K tane durumu |
Power point sunusu |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
9 |
Korelasyon testleri. Dönen nokta testi, varyansın ve Ortalamaların durağanlık testleri, otokorelasyon testi. |
Power point sunusu |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
10 |
Korelasyon testleri. Dönen nokta testi, varyansın ve Ortalamaların durağanlık testleri, otokorelasyon testi. |
Power point sunusu |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
11 |
Korelasyon testleri. Dönen nokta testi, varyansın ve Ortalamaların durağanlık testleri, otokorelasyon testi. |
Power point sunusu |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
12 |
Ara sınav |
|
|
|
13 |
Bölgesel Mann-Kendall sıra korelasyon testi |
Power point sunusu |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
14 |
Bu testlerin havza bazında minimum, ortalama ve maksimum hidrometeorolojik verilere uygulanarak sonuçlarının irdelenmesi. |
Power point sunusu |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
15 |
Bu testlerin havza bazında minimum, ortalama ve maksimum hidrometeorolojik verilere uygulanarak sonuçlarının irdelenmesi. |
Power point sunusu |
Uygulamalı ders fotokopisi |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Siegel, S., 1956. Nonparametric Statistics for the Behavioral Sciences, McGraw-Hill Kogakusha Ltd., Japan, 312p.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Topaloğlu, F., “Regional Trend Detection of Turkish River Flows”, Nordic Hydrology, 37 (2), 165-182, 2006.
Topaloğlu, F., “Trend Detection of Streamflow Variables in Turkey”, Fresenius Environmental Bulletin, Vol. 15 (7), 644-653, 2006.
Topaloğlu, F., İrvem, A., Özfidaner, M. “Re-evaluation of Trends in Annual Streamflows of Turkish Rivers for the period 1968-2007”, Fresenius Environmental Bulletin, Vol. 21 (8), 2043-2050, 2012.
Topaloğlu, F., Özfidaner, M. “Regional Trends of Precipitation in Turkey”, Fresenius Environmental Bulletin, Vol. 21 (10), 2908-2915, 2012.
İrvem, A., Topaloğlu, F., Özfidaner, M. “Trends in Turkish Monthly Mean Streamflows”, Journal of Food, Agriculture and Environment, Vol. 10 (3&4), 900-904, 2012.
Topaloğlu, F., Özfidaner, M., Aydın, F. “Regional Trends in Turkish Pan Evaporation”, Journal of Food, Agriculture and Environment, Vol. 10 (3&4), 960-962, 2012.
Yücel, A., Topaloğlu, F., ve Tülücü, K., “Adana İlinin Standart Sürelerdeki Yağış Şiddetlerinin İstatistiksel Olarak Kullanılabilirliklerinin İncelenmesi”, TÜBİTAK Türk Tarım ve Ormancılık Dergisi, Cilt 23, Ek Sayı 1, Mart, 179-185, 1999.
Topaloğlu, F., Yücel, A., Tülücü, K., ve Çetin, M., “Anlık Maksimum Akım Miktarlarının Taşkın Frekans Analizinde Kullanılması”, TÜBİTAK Türk Tarım ve Ormancılık Dergisi, Cilt 23, Ek Sayı 1, Mart, 187-192, 1999.
Topaloğlu, F., “Türkiye Nehir Akımlarının Trend Analizi”, Çukurova Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri, ZF2005BAP15 Nolu Münferit Proje, 31s., Adana, 2006.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
6 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
3 |
|
2 |
Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar
|
3 |
|
3 |
Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir
|
0 |
|
4 |
Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar
|
0 |
|
5 |
Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular
|
3 |
|
6 |
Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir.
|
4 |
|
7 |
Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler
|
4 |
|
8 |
Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
|
4 |
|
9 |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır
|
4 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler
|
4 |
|
11 |
Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
3 |
48 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
3 |
48 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
6 |
6 |
36 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 162 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|