|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Seralarda İklimlendirme I |
|
Dersin Kodu |
: |
TS-525 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. NAFİ BAYTORUN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Türkiye’de örtüaltı gelişimini tanımlar Bitkisel üretimde gün geçtikçe önemi artan seracılığı tanımlar Bitki gelişimine etki eden temel iklim kavramlarını öğretir Örtü altında yapılacak bitkisel üretimde gerekli iklim etmenlerinin düzenlenmesini tanımlar. Isı iletiminin temel ilkelerini tanımlar Seralarda Isıtma sistemlerinin projelenmesi ve dizaynını tanımlar. Seralarda Kullanılan farklı ısıtma sistemleri avantaj ve dezavantajlarını tanımlar Sera ısıtma sistemlerinde kullanılan borular, pompalar ve vanaları tanımlar Sera ısıtmasında kullanılan kontrol sistemlerini tanımlar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Seralarda ısı iletiminin temel ilkeleri, Isı enerjisi üretimi, Isı santralleri, üretilen ısı enerjisinin seraya iletimi, Seralarda kullanılan ısıtma sistemleri ve projelendirilmesi, atık enerji kullanımı, enerji korunumu ve yakıt tüketiminin hesaplanmasını yapabilmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders kapsamında seralarda ısıtmanın görevleri, ısıtma işlemlerinin temel ilkeleri, ısı iletimi ve esasları, ısıtmada kullanılan yakıtlar ve özellikleri, yakıtlardan ısı enerjisi üretimi ve transferi, seralarda ısı gereksiniminin belirlenmesi, ısıtma sistemlerinin çeşitleri ve projelenmeleri, seralarda atık ısıdan yararlanma ve ısı perdeleri yardımı ile enerjinin korunumu, ısıtma sistemlerinde kullanılan kontrol sistemlerinin tanımını kapsamaktadır |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Bölüm dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sera ısıtmasının temel esasları, Uluslar arası birim sistemleri |
Kaynak okuma, Web’ten Seralar konusunda bilgi toplanması |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Isı iletiminin temel esasları, Kondüksiyon, Konveksiyon, Radyasyon, buharlaşma ve yoğuşma |
Kaynak okuma, Web’ten seralarda havalandırma ve soğutma konusunda bilgi toplama, |
Düz anlatım, tartışma, Slayt gösterimi |
|
3 |
Isı üretimi, yakıtlardan ısı elde edilmesi, Yakıtların fiziksel özellikleri, Katı, sıvı ve gaz yakıtlar |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Yakıtların etki derecesi, Yakma teknikleri, Kazan verimliliği |
Kaynak okuma, Web´ten yakıtlar konusunda bilgi toplama |
Düz anlatım, Slayt gösterimi |
|
5 |
Isı pompaları, Isı pompasının projelenmesi, Güneş enerjisinden yararlanma |
Kaynak okuma, Web´ten ısı pompaları konusunda kaynak toplama |
Düz anlatım, Slayt gösterimi |
|
6 |
Isı santralleri, Katı yakıtlar için ateşleyiciler, ön yakma işlemleri, odun ve saman yakma |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, tartışma |
|
7 |
Sıvı yakıt ateşleyicileri, basınç ayarlayıcılar, yakma işleminin iyileştirilmesi, Gaz yakıt ateşleyicileri, Gazlı ateşleyicilerin armatürleri
|
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, tartışma |
|
8 |
Isı Kazanları, Kazan seçiminde kriterler, Buhar kazanları, korozyondan korunma |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, tartışma |
|
9 |
Yakıtın depolanması, kazanlara iletim yöntemleri, açık sistemler, kapalı sistemler, bacalar |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Örnek çözümleri |
|
10 |
Sirkülasyon pompaları, sera ısıtmasında kullanılan pompa çeşitleri, ısıtma sisteminde kullanılan armatürler |
Kaynak okuma, Web´ten pompalar konusunda bilgi toplama |
Düz anlatım, Slayt gösterimi |
|
11 |
Isı enerjisinin seraya taşınımı, kapalı sistemler, dağıtıcı borular, ısıtma borularının izolasyonu |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
12 |
Seralarda ısı gereksiniminin belirlenmesi, seralarda kullanıla ısıtma sistemleri, borulu ısıtma sistemleri |
Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, örnek çözümleri |
|
13 |
Yükseğe yerleştirilmiş, yan duvar ve ön cephelere yerleştirilmiş borulu ısıtma sistemleri, vejetasyon ısıtması, taban ısıtması, Üfleyicili ısıtma sistemleri |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, tartışma |
|
14 |
Seralarda enerji korunumu, ısı perdeleri |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, tartışma |
|
15 |
Atık ve yenilenebilir enerjinin sera ısıtmasında kullanılması |
Kaynak okuma, Web´ten yenilenebilir enerji konusunda bilgi toplama |
Düz anlatım, Slayt gösterimi |
|
16/17 |
Bölge koşullarına bağlı yakıt tüketiminin belirlenmesi |
Kaynak okuma, Sayısal örnek çözümü |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, tartışma, örnek çözümleri |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Baytorun,A,N., Seralar. Ç.Ü Ziraat Fakültesi Genel Yayın N0:110 Ders Kitapları Yayın No: A-29 Adana 2000
Tantau,H,J., Heizungsanlagen im Gartenbau. Handbuch des Erwerbsgaertners. Verlag Eugen Ulmer Stuttgart 1983
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
4 |
|
2 |
Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar
|
2 |
|
3 |
Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir
|
4 |
|
4 |
Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar
|
0 |
|
5 |
Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular
|
1 |
|
6 |
Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir.
|
2 |
|
7 |
Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler
|
3 |
|
8 |
Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
|
4 |
|
9 |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır
|
4 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler
|
4 |
|
11 |
Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
15 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|