Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Seralarda İklimlendirme I

Dersin Kodu : TS-525

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. NAFİ BAYTORUN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Türkiye’de örtüaltı gelişimini tanımlar
Bitkisel üretimde gün geçtikçe önemi artan seracılığı tanımlar
Bitki gelişimine etki eden temel iklim kavramlarını öğretir
Örtü altında yapılacak bitkisel üretimde gerekli iklim etmenlerinin düzenlenmesini tanımlar.
Isı iletiminin temel ilkelerini tanımlar
Seralarda Isıtma sistemlerinin projelenmesi ve dizaynını tanımlar.
Seralarda Kullanılan farklı ısıtma sistemleri avantaj ve dezavantajlarını tanımlar
Sera ısıtma sistemlerinde kullanılan borular, pompalar ve vanaları tanımlar
Sera ısıtmasında kullanılan kontrol sistemlerini tanımlar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Seralarda ısı iletiminin temel ilkeleri, Isı enerjisi üretimi, Isı santralleri, üretilen ısı enerjisinin seraya iletimi, Seralarda kullanılan ısıtma sistemleri ve projelendirilmesi, atık enerji kullanımı, enerji korunumu ve yakıt tüketiminin hesaplanmasını yapabilmek.

Dersin İçeriği : Bu ders kapsamında seralarda ısıtmanın görevleri, ısıtma işlemlerinin temel ilkeleri, ısı iletimi ve esasları, ısıtmada kullanılan yakıtlar ve özellikleri, yakıtlardan ısı enerjisi üretimi ve transferi, seralarda ısı gereksiniminin belirlenmesi, ısıtma sistemlerinin çeşitleri ve projelenmeleri, seralarda atık ısıdan yararlanma ve ısı perdeleri yardımı ile enerjinin korunumu, ısıtma sistemlerinde kullanılan kontrol sistemlerinin tanımını kapsamaktadır

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Bölüm dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Sera ısıtmasının temel esasları, Uluslar arası birim sistemleri Kaynak okuma, Web’ten Seralar konusunda bilgi toplanması Düz anlatım, tartışma
2 Isı iletiminin temel esasları, Kondüksiyon, Konveksiyon, Radyasyon, buharlaşma ve yoğuşma Kaynak okuma, Web’ten seralarda havalandırma ve soğutma konusunda bilgi toplama, Düz anlatım, tartışma, Slayt gösterimi
3 Isı üretimi, yakıtlardan ısı elde edilmesi, Yakıtların fiziksel özellikleri, Katı, sıvı ve gaz yakıtlar Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma
4 Yakıtların etki derecesi, Yakma teknikleri, Kazan verimliliği Kaynak okuma, Web´ten yakıtlar konusunda bilgi toplama Düz anlatım, Slayt gösterimi
5 Isı pompaları, Isı pompasının projelenmesi, Güneş enerjisinden yararlanma Kaynak okuma, Web´ten ısı pompaları konusunda kaynak toplama Düz anlatım, Slayt gösterimi
6 Isı santralleri, Katı yakıtlar için ateşleyiciler, ön yakma işlemleri, odun ve saman yakma Kaynak okuma Düz anlatım, Slayt gösterimi, tartışma
7 Sıvı yakıt ateşleyicileri, basınç ayarlayıcılar, yakma işleminin iyileştirilmesi, Gaz yakıt ateşleyicileri, Gazlı ateşleyicilerin armatürleri Kaynak okuma Düz anlatım, Slayt gösterimi, tartışma
8 Isı Kazanları, Kazan seçiminde kriterler, Buhar kazanları, korozyondan korunma Kaynak okuma Düz anlatım, Slayt gösterimi, tartışma
9 Yakıtın depolanması, kazanlara iletim yöntemleri, açık sistemler, kapalı sistemler, bacalar Kaynak okuma Düz anlatım, Örnek çözümleri
10 Sirkülasyon pompaları, sera ısıtmasında kullanılan pompa çeşitleri, ısıtma sisteminde kullanılan armatürler Kaynak okuma, Web´ten pompalar konusunda bilgi toplama Düz anlatım, Slayt gösterimi
11 Isı enerjisinin seraya taşınımı, kapalı sistemler, dağıtıcı borular, ısıtma borularının izolasyonu Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma
12 Seralarda ısı gereksiniminin belirlenmesi, seralarda kullanıla ısıtma sistemleri, borulu ısıtma sistemleri Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü Düz anlatım, Slayt gösterimi, örnek çözümleri
13 Yükseğe yerleştirilmiş, yan duvar ve ön cephelere yerleştirilmiş borulu ısıtma sistemleri, vejetasyon ısıtması, taban ısıtması, Üfleyicili ısıtma sistemleri Kaynak okuma Düz anlatım, Slayt gösterimi, tartışma
14 Seralarda enerji korunumu, ısı perdeleri Kaynak okuma Düz anlatım, Slayt gösterimi, tartışma
15 Atık ve yenilenebilir enerjinin sera ısıtmasında kullanılması Kaynak okuma, Web´ten yenilenebilir enerji konusunda bilgi toplama Düz anlatım, Slayt gösterimi
16/17 Bölge koşullarına bağlı yakıt tüketiminin belirlenmesi Kaynak okuma, Sayısal örnek çözümü Düz anlatım, Slayt gösterimi, tartışma, örnek çözümleri


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Baytorun,A,N., Seralar. Ç.Ü Ziraat Fakültesi Genel Yayın N0:110 Ders Kitapları Yayın No: A-29 Adana 2000
 Tantau,H,J., Heizungsanlagen im Gartenbau. Handbuch des Erwerbsgaertners. Verlag Eugen Ulmer Stuttgart 1983
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 2 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir 4
2 Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar 2
3 Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir 4
4 Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar 0
5 Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular 1
6 Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir. 2
7 Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler 3
8 Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür 4
9 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır 4
10 Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler 4
11 Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 15 30
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 144
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.76
Dersin AKTS Kredisi: 6