Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sulu Tarım Alanlarında Tuz Dengesi ve Yıkama Gereksinimi. |
|
Dersin Kodu |
: |
TS-513 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MUSTAFA ÜNLÜ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Su niteliğinin toprak ve bitki üzerindeki etkileri ile ilgili temel bilgilerin anlaşılması sağlanır. Tuzlu sulama koşullarında arazileri daha ileri bir bozulmadan korumak için mevcut sulama sistemlerinin geliştirilme için gerekli bilgi ve birikim kazanılır. Bitki kök bölgesinde uygun tuz dengesi ve yıkama gereksinimlerinin belirlenmesi sağlanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Su niteliğinin toprak ve bitki üzerindeki etkileri ile ilgili temel bilgilerin anlaşılması, tuzlu sulama koşullarında arazileri daha ileri bir bozulmadan korumak için mevcut sulama sistemlerinin geliştirilmesi, bitki kök bölgesinde uygun tuz dengesi ve yıkama gereksinimlerinin belirlenmesidir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tuzluluk ve drenaj, katmanlı profillerde tuz dengesi, tuzlu toprakların yıkanması, yıkama modelleri, yıkama randımanı, tuzlu-alkali alanlarda sulama amenajmanı. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik ve Laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tuzluluğun doğası ve kapsamı, su ve toprak özelliklerinin tuzluluk sorununa etkisi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Yazılı ve görsel anlatım |
|
2 |
Sulama suyu analizleri ve sınıflaması, sulama suyu analiz sonuçlarının değerlendirilmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Yazılı ve görsel anlatım |
|
3 |
Bitki, su ve toprak tuzluluğu ilişkileri, tuzluluk ve yaşam, tuzluluğun bitki gelişmesine etkileri, ozmotik etki, özel iyonların etkileri, toksik etki ve ödev konularının verilmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama |
Yazılı ve görsel anlatım |
|
4 |
Bitki kök bölgesinde su ve tuz dengesi, tuzluluk ve drenaj, tek katmanlı toprak profilinde su ve tuz dengesi, bitki kök bölgesinde su-tuz dengesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve problem çözümleri |
|
5 |
Kılcal yükselişin süzülme ve sulama üzerine etkisi, çok katmanlı toprak profilinde tuz dengesi ve ödev konularının verilmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama |
Yazılı ve görsel anlatım |
|
6 |
Yıkama gereksinimi ve sulamada kullanılması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve problem çözümleri |
|
7 |
Yıkama suyunun drenajda kullanılması ve ödev konularının verilmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama |
Yazılı ve görsel anlatım |
|
8 |
Ara Sınav |
Ara Sınav |
Ara Sınav |
|
9 |
Yıkama zamanı ve yıkama randımanı ve ayrıca ödev konularının verilmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama |
Yazılı ve görsel anlatım |
|
10 |
Tuzluluk sorunu ve giderilmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Yazılı ve görsel anlatım |
|
11 |
Sorunlu toprakların iyileştirilmesinde uygulanması gerekli yöntemler ve ödev konularının verilmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama |
Yazılı ve görsel anlatım |
|
12 |
Yıkama eşitliklerinin irdelenmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve problem çözümleri |
|
13 |
Yıkama sürelerinin saptanması ve ödev konularının verilmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama |
Yazılı ve görsel anlatım |
|
14 |
Geleneksel olmayan suların kullanılması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Yazılı ve görsel anlatım |
|
15 |
Çevre kirliliği ile ilgili yasal düzenlemeler |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Yazılı ve görsel anlatım |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
2 |
|
2 |
Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar
|
3 |
|
3 |
Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir
|
5 |
|
4 |
Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar
|
3 |
|
5 |
Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular
|
3 |
|
6 |
Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir.
|
5 |
|
7 |
Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler
|
3 |
|
8 |
Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
|
3 |
|
9 |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır
|
2 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler
|
4 |
|
11 |
Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|