Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Normal Yapı ve Fonksiyon / Hücre-Doku, İnsan Bilimleri

Dersin Kodu : MED100

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (52 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 42

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ZELİHA NAZAN ALPARSLAN
Prof.Dr. HALİL KASAP
Prof.Dr. ABDULLAH TULİ
Prof.Dr. LEVENT KAYRIN
Doç.Dr. HAKAN DEMİRHİNDİ
Prof.Dr. FERDİ TANIR
Prof.Dr. MEHMET AKİF ÇÜRÜK
Prof.Dr. İSMAİL GÜNAY
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ERTAN KARA
Prof.Dr. KIYMET AKSOY
Prof.Dr. NAFİZ BOZDEMİR
Prof.Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP
Prof.Dr. YUNUS EMRE EVLİCE
Doç.Dr. NURİ SELİM KADIOĞLU
Prof.Dr. FATİH KÖKSAL
Prof.Dr. ÖZGÜL TAP
Prof.Dr. DAVUT ALPTEKİN
Prof.Dr. NURTEN DİKMEN
Prof.Dr. MUSTAFA EMRE
Prof.Dr. UFUK ÖZGÜ METE
Prof.Dr. SAİT POLAT
Doç.Dr. ERSİN AKPINAR
Prof.Dr. OSMAN DEMİRHAN
Doç.Dr. ESRA SAATÇI
Dr.Öğr. ÜyesiDr. BESİM ÖZAYKAN
Doç.Dr. KEREM TUNCAY ÖZGÜNEN
Doç.Dr. NESLİHAN BOYAN
Prof.Dr. ÖZKAN OĞUZ
Doç.Dr. EMİNE DÖNDÜ KIZILKANAT
Doç.Dr. PINAR KARAKAŞ
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HÜLYAÖZGÜR
Prof.Dr. MEMDUHA GÜLHAL BOZKIR
Prof.Dr. BEHİCE DURGUN
Prof.Dr. İSMAİL SONER KOLTAŞ
Prof.Dr. NURGÜL ÖZPOYRAZ
Prof.Dr. FÜGEN YARKIN
Prof.Dr. MEHMET MACİT İLKİT
Prof.Dr. AKGÜN YAMAN
Prof.Dr. LUT TAMAM
Doç.Dr. GONCA KARATAŞ KARAKUŞ
Öğr.Gör. AYKUT PELİT
Öğr.Gör. IŞIL ÖCAL
Doç.Dr. AYFER PAZARBAŞI

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1.Hücre yapı işlevini kavramak için; hücrenin tanımı, yapısal özelliklerini, yapısal unsurlarından hücre membranı ve iç membran sistemlerini, membran sinyalizasyonu, hücrenin diğer organellerinin adlarını tanımlar ve yapısal özelliklerini ve işlevlerini ve hücrelerin birbirleriyle etkileşimini değerlendirir,
2.Hücrenin ve elemanlarının yapısı ve işlevi hakkında bilgi edinir, temel biyokimyasal tanımlarını, biyomollekülleri, bunların yapısal ve işlevsel özelliklerini açıklar, nasıl sentez edildiklerini ve kimyasal tepkimelerdeki rollerini değerlendirir
3.Genetik, genetik bilgi taşıyan moleküllerin yapısal ve işlevsel özellikleri, diğer moleküller ile etkileşimleri, proteinlerin sentezi, genetik bilginin kalıtsal ve ailesel geçiş biçimleri, kromozomların özelliklerini açıklar ve kromozomlarda ve genetik bilgi akışında doğabilecek sorunları kalıtsal hastalıklarla ilişkilendirir 4. Sağlık ve hastalık kavramını, sağlığın belirleyicilerini ve hastalıklara yol açan etkenleri tanımlar ve sınıflar 5. İyi hekimin gereksinimi olan bilgi-tutum-beceriler için; hasta ve yakınlarıyla açık ve net iletişim kurabilmeli, anatomik model/maketler üzerinde mesleksel becerileri ustaca uygulayabilmeli, hasta-hekim ilişkisinde ve tıbbi uygulamalarda hekim kimliğine uygun etik ve profesyonel değerleri içselleştirmeli, sağlık ve hastalık
4. Mikroorganizmaların temel yapı ve üremesi, genom yapısı, nükleik asit metabolizması ve DNA´nın tıpta kullanımı, kaltımın temel prensipleri, kanser biyokimyası, davranış bilimleri ile biyolojik, genetik bilimler arasındaki ilişkileri öğrenme
5.Lenfatik ve hemopoetik sistemlerin yapı ve işlevleri, kasların ve kemiklerin mekanik ve elektrik özellikleri, populasyonlardaki allel frekanslarının dağılımı ve değişimi, evrimsel genetik ile olan ilişkisi, konak mikroorganizma ilişkileri, savunma sistemi ve aşılar hakkında bilgi sahibi olma

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İnsan bedeni ve zihninin yaşamın tüm evrelerindeki normal yapısı, işlevi ve gelişimini kavramak, beden-zihin etkileşimi hakkında bilgi sahibi olmak, çağdaş sağlık kavramlarını bilerek bilgiye ulaşma ve bilgiyi kullanmanın yollarını öğrenmek, insan insana iletişimde temel yaklaşımları tanımlayarak etik ilkeler konusunda bilgi ve tutum geliştirmek ve meslek gelişimi için kültür, sanat ve sosyal bilimler ile tıp biliminin ilişkilerini kavramaktır.

Dersin İçeriği : Bu ders 36 hafta sürmektedir ve insan bedeninin normal yapı ve fonksiyonlarının anlaşılmasına temel oluşturacak molekül, hücre, doku, gibi ana kavramlar işlenmektedir. Ayrıca sağlığı koruma ve geliştirme, etik kavramları işlenmektedir. Maket üzerinde beceri eğitiminin temelleri atılmakta, uyum haftası ve ilk adım iletişim modülü, ilk yardım kursu ve sağlık kurumları ziyaretleri bu dönemde başlamaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Amfi, multidisipliner laboratuvarı, beceri laboratuvary


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Açılış, İlk Adım kursu, Tıp Eğitimi ve Anabilim Dallarının tanıtımı
2 Bilimsel yöntem ve biyolojik kavramlar, Canlının orjini ve evrimi, Biyokimyaya giriş, Atom yapısı ve biyokimyasal bağlar, Organik bileşiklerin kimyasal yapısı, Halk sağlığı temel kavramları, Sosyal tıp ve tarihçesi, Koruyucu hekimlik, Birinci basamak hekimliği uygulamaları, Ölçme anlamlı rakamlar ve SI sistemi, Ölçeklendirme ve canlılarda büyüklük işlev ilişkisi, İlk yardım kursu, El yıkama eldiven giyme becerisi.
3 Gazlar, Eriyikler, Su, asit-baz, pH ve tampon kavramları, Prokaryot, ökaryot kavramları, Kuvvet, hareket ve insan vücudu, İlk yardım kursu, El yıkama eldiven giyme becerisi, Laboratuvar aletlerinin ve mikroskobun tanıtılması ve kullanılması, Spektrofotometrenin kullanımı. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
4 Hekimliğin ve sosyal hekimliğin amacı, Biyomoleküller ve biyokimyasal yöntemler, Amino asit ve proteinlerin temel yapısı, İnsanın ekosistemdeki yeri, Ekolojik piramitler ve biyoenerji, İnsan çevre etkileşimi, Çağdaş sağlık kavramı, El yıkama ve eldiven giyme becerisi, Biyogenez, bakteri hücreleri, maya hücreleri ve mantarlar, Titrasyon Laboratuvarları. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
5 Hücresel makromoleküller ve sıvılar, Hücre teorisi, hücre zarı, organelleri, iskeleti, Karbonhidratların temel yapısı, Nükleik asitlerin ve lipidlerin temel yapısı, El yıkama ve eldiven giyme becerisi, İlk yardım kursu. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
6 Hücre zarında difüzyon, Lipidlerin temel yapısı, Bütüncül yaklaşım, Difüzyon, ozmoz, bitkisel hücrelerde plazmoliz, deplazmoliz, fotosentez ve hücre solunumu deneyi, Karbonhidratları tanıma tepkimeleri. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
7 Vitaminler ve koenzimler, enzimler, Endositoz, egzositoz, Hücre yüzeyi özelleşmeleri, Hücre bağlantıları, Hücrede uyarı iletimi, Katabolizma, Hücre solunumu, Enerji, Güç ve metabolik hız, , El yıkama ve eldiven giyme becerisi. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
8 Enzim kinetiği, enerji metabolizması, biyolojik sistem yükseltgenme, indirgenme reaksiyonları, Anabolizma, fotosentez, kemosentez, Aile sağlık ilişkisi. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
9 I. Ders Kurulu Teorik Vize Sınavı
10 Histoloji ve sitolojinin tanımı, Doku hazırlama ve inceleme yöntemleri, elektron mikroskobu, Biyolojik katıların mekanik özellikleri, Çarpışmalar ve hava yastıkları, Metabolizmanın genel olarak incelenmesi, Hücre döngüsünün kontrolü, Mitoz ve mayoz bölünme, Organeller arası iş bölümü, Kan alma ve serum takma becerisi. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
11 Beslenme, Eser elementler, Biyolojik zarlar ve taşınma sistemleri, Karbonhidrat sindirimi ve emilimi, Bedenin bileşimi ve vücut sıvıları, difüzyon yasaları, ozmotik geçişler, Taşıyıcı proteinler, Kolaylaştırılmış difüzyon, aktif taşıma, homeostatik mekanizmalar, hücrelerarası iletişim, Balistokardiografi, Eşeyli, eşeysiz üreme, Gametogenezis ve fertilizasyon, Kan alma ve serum takma becerisi, Proteinlerin Laboratuarda gösterilmesi, Kurum ziyareti uygulaması. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
12 Glikoliz ve denetimi, Glükoneogenez, Pentoz fosfat yolu, İnsanda erkek ve dişi üreme sistemleri, Büyüme ve gelişme, Akışkanlar ve kan basıncı, Hücre ve hücresel elementler, Hücre çekirdeği ve hücre bölünmesi, Reseptörler, ikincil haberciler ve sinyal iletimi, Kan alma ve serum takma becerisi, Mitoz bölünme ve enzimlerin laboratuarda gösterilmesi. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
13 Krebs siklusu, hücresel solunum zinciri ve ATP sentezi, Glikojen sentezi ve yıkımı, Glikoz dışı şekerlerin metabolizması, Lipidlerin sindirimi ve emilimi, Yağ asitlerinin yıkımı, Hücre çekirdeği ve hücre bölünmesi, Memelilerde embriyonal gelişim, Genetik materyalin yapısı, DNA replikasyonu, Gaz yasaları, sıcaklık ve su altı solunumu, Sıvılar, ozmoz ve yüzey gerilimi, Hücre ve elemanlarının laboratuarda gösterilmesi, Kan alma ve serum takma becerisi. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
14 Yağ asitlerinin sentezi, Prostaglandinler, Trigliserit ve fosfolipid metabolizması, Kolesterol yapısı ve Biyosentezi, Genetik şifre ve Transkripsiyon, Translasyon ve protein sentezi, Mutajenler ve mutasyonlar, Vücutta ısı aktarım mekanizmaları ve sıcaklık kontrolu, Kan alma ve serum takma becerisi, Testis ve ovaryumun incelenmesi, sperm ve yumurta hücreleri, Kan şekeri tayini. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
15 Kolesterol metabolizması ve safra asitleri, Lipoprotein metabolizması, Proteinlerin sindirimi ve emilimi, Aminoasit metabolizması ve üre sentezi. DNA Tamir mekanizmaları, Prokaryotlarda ve ökaryotlarda gen ifadesinin kontrolü, DNA’nın klonlanması, DNA kitaplığı ve DNA analiz yöntemleri, Tümör ve normal dokudan DNA izolasyonu, DNA Elektroforezi, Kolesterol tayini, Kan alma ve serum takma becerisi. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
16 Amino asitlerin özel ürünlere dönüştürülmesi, Metabolizmanın entegrasyonu, Gen terapisi ve biyoteknoloji, DNA dizileri ve genom yapısı, Üre tayini laboratuar çalışması. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
17 II. Ders Kurulu Teorik Vize Sınavı
18 Mikrobiyolojiye giriş, Bakteri genetiği, Transformasyon, Transdüksiyon, Konjugasyon, Plazmidler, Pürin-Pirimidin metabolizması, Tıp ve tarihi arasındaki ilişki, Enjeksiyon uygulama becerisi. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
19 Mendel kuralları, Tek gene bağlı kalıtım, Genler arası etkileşim, Bakteri hücresinin ince yapısı, Mikroorganizmaların üretilmesi, Davranış bilimlerine giriş, tanımlar ve kavramlar, Tıp evrimine genel bir bakış,tıbbın kökeni ve tıp öncülü uygulamalar, DNA ve RNA organizasyonu, Kan grubu tayini, barr cismi ve dev kromozomların incelenmesi, Enjeksiyon uygulama becerisi. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
20 DNA metabolizması, Çoklu allelizm ve kan grupları, Multifaktöriyel kalıtım, pleitropi, Mitokondriyal kalıtım, penetrans, Cinsiyete bağlı kalıtım, Gen bağlantı analizi, Davranış ve kalıtım, Davranışın nörobiyolojik temelleri, Batı tıbbının evrimi, Sterilizasyon, dezenfeksiyon, Enjeksiyon uygulama becerisi, Kurbağa ve sıçan diseksiyonu. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
21 Genom analizi ve gen haritası, Genetik etkenleri inceleme yöntemleri, DNA’nın paketlenmesi ve kromozom, Bakteri genetiği ve metabolizması, Virüslerin yapısı ve genel özellikleri, Virüslerin çoğalması ve tanı yöntemleri, Biyopsikososyal yaklaşım, uyum ve stres, Davranışın psikodinamik temelleri: Savunma düzenekleri I, Rönesans’tan XIX. Yüzyıla ve günümüze tıp, Batı tıbbının dışında kalan akımlar, Enjeksiyon uygulama becerisi. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
22 Protein sentezi ve sentez sonrası düzenlenmesi, Nükleik asitlerin tıpta kullanımı, Kanser Biyokimyası, Ksenobiyotikler, Viral interferens ve interferon, Davranışın psikodinamik temelleri: Savunma düzenekleri II, Kişilik gelişimi, Tıp tarihinden ana başlıklar, Kromozomların özellikleri ve mutasyonları, Kromozom elde etme yöntemleri, Otozomal düzensizlikler, Enjeksiyon uygulama becerisi. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
23 Cinsiyet düzensizlikleri, Kromozom ayrılması, Komplex hastalıkların genetiği, Antikor farklılığının genetik temeli, Monoklonal antikorlar ve hibridoma, TCR farklılığının genetik temeli, Genel parazitoloji, Tıbbi önemi olan protozoonlar, helmintler ve arthropodlar, İnsan kromozomlarının incelenmesi, karyotip ve pedigri analizi, İn vitro replikasyon pratik çalışmaları, Enjeksiyon uygulama becerisi. Ders için hazırlık çalışması
24 İmmün cevabın genetik temeli, Anatomiye giriş ve anatomi terimleri, Kemikler ve eklemler hakkında genel bilgiler, Biyofiziğe giriş: sistem kavramı ve biyoenerjetik, Hücre zarında madde taşınımı ve dinlenim potansiyeli, Yara bakımı becerisi. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
25 III. Ders Kurulu Teorik Vize Sınavı
26 Hücre zarında madde taşınımı ve dinlenim potansiyeli, Eşik altı olaylar ve aksiyon potansiyeli, Sinir hücresinin işlevsel yapısı, Kaslar ve damarlar hakkında genel bilgiler, Organ ve oluşumların innervasyonu, Omuz sentürü: Kemik ve eklemleri, Epitel dokusu: Koruma ve bez epiteli, Bağ dokusu ve kollajen biyokimyası, Yara bakımı becerisi. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
27 Omuz eklemini etkileyen kaslar, Aksilla ve meme, Kas biyokimyası, Destek doku histolojisi, Bağ ve yağ doku, İyon dengesi ve dinlenim zar potansiyeli, Histoloji laboratuarı: Epitel dokusu, Anatomi Laboratuarı: Omuz sentürü ve omuz eklemini etkileyen kaslar, Yara bakımı becerisi. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
28 Eşik altı olaylar ve aksiyon potansiyeli, İyon kanalları ve HH kanal modeli, Destek doku histolojisi, Bağ ve yağ doku, Ön kol kemikleri ve art. Cubiti, Kol bölgesi kasları, El bileği kemikleri ve eklemleri, El fonksiyonel anatomisi, Üst ekstremite sinirleri ve lezyonları, Yerel potansiyeller, aksiyon, Anatomi Laboratuarı: Aksilla ve meme, Kol bölgesi, ön kol kemikleri ve art. Cubiti, Ön kol kasları; Yara Bakımı becerisi. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
29 Kavşakların işlevsel yapısı ve kavşak iletiminde genel ilkeler, Özelleşmiş bağ doku: Kemik ve kıkırdak, Kas dokusu: Düz, çizgili ve kalp kası, Üst ekstremite kan ve lenf damarları, Kolumna vertebralis, Vertebral eklemler, Bileşik aksiyon potansiyeli, Anatomi Laboratuarı: Ön kol ve el bölgesi, Üst ekstremite sinirleri; Histoloji laboratuarı: Destek doku: Bağ ve yağ doku, Yara bakımı becerisi. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
30 Kas dokusu: Düz, çizgili ve kalp kası, Sinir doku histolojisi, İskelet kasının ve düz kasın fizyolojisi, Kaslarda kasılma: Biyomekanik ve biyoenerjetik ilişkiler, Kaslarda biyoelektrik olaylar ve EMG, Kolumna vertebralis hareketlerinde etkenler, Kalça eklemi, Anatomi Laboratuarı: Üst ekstremite damarları, Kolumna vertebralis ve vertebral eklemler; Histoloji laboratuarı: Kemik ve kıkırdak doku, Yara bakımı becerisi. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
31 Kalça eklemini etkileyen kaslar, Uyluk bölgesi femoral üçgen, adduktor kanal, Diz eklemi, Sinir doku histolojisi, Biyomanyetizma, Biyofizik uygulamaları ve laboratuvarı , Anatomi Laboratuarı: Kalça eklemi ve gluteal bölge, Uyluk bölgesi femoral üçgen, adduktor kanal; Histoloji laboratuarı: Kas ve sinir dokusu. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
32 Bacak, Ayak bileği ve ayak hareketlerini etkileyen kaslar, Alt ekstremite kan damarları, lenfatikler, sinir lezyonları ve sinirleri, Biyofizik uygulamaları ve laboratuvarı , Anatomi Laboratuarı: Bacak, Ayak bileği ve ayak. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
33 Deri ve yan oluşumları, Yürüme ve postür, Entegre oturum, Histoloji laboratuarı: Deri ve yan oluşumları; Anatomi Laboratuarı: Ayak bileği ve ayak hareketlerini etkileyen kaslar, Alt ekstremite kan damarları ve lenfatikler, Alt ekstremite sinirleri. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
34 IV. Ders Kurulu Teorik Vize Sınavı
35 Kafatası kemikleri, Hayatın, sağlığın, ölümün doğal ve kültürel boyutları, Sağlık, tıp, hekimlik kavramları, Kan oluşumu, eritrositler, eritropoez. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
36 Kafatası kemikleri, Boyun bölgesi, Kanser genetiği, Periferik kan, miyeloid organlar, Hemopoiezis ve hemopoietik organlar, Kan oluşumu, eritrositler, eritropoez, Beyaz kan hücrelerinin fonksiyonları, Konak mikroorganizma ilişkileri, İmmünolojiye giriş, Kemik: Mekanik ve elektrik özellikleri, Eritrosit metabolizması, Anatomi Laboratuarı: Kafatası kemikleri; Histoloji laboratuarı: Periferik kan, miyeloid organlar. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
37 İmmün sistemin gelişimi, Humoral immünite, Apopitoz, Biyomanyetizma, Toplumsal bir kurum olarak ve bir uygulamalı bilim olarak tıp: Tıp ve hukuk,; Hemoglobin yapısı, sentezi ve evrimi, Myoglobin yapısı, Hemoglobin yıkımı, Antijen ve mikroorganizma antijenleri, Yüz bölgesi anatomisi, Baş ve boyun damarları, lenfatikleri ve sinirleri, Histoloji laboratuarı: Hemopoezis ve hemopoietik organlar; Anatomi Laboratuarı: Boyun ve Yüz bölgesi. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
38 Demir metabolizması, Hemostaz biyokimyası, Metabolik bozuklukların genetiği, Populasyon genetiği, Epigenetik, Çocukluk evresinde baş ve boyun, Lenfatik sistem anatomisi, Tonsilla, palatina, timus, dalak, Lenfoid organların histolojisi: Timus ve dalak, Elektrik akımı ve can güvenliği, Biyofizik uygulamaları; Anatomi Laboratuarı: Baş ve boyun damarları, lenfatikleri ve sinirleri; Biyokimya laboratuarı: Hemoglobin elektroforezi. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
39 Lenfoid organların histolojisi: Timus ve dalak, Tıp etiği önbilgileri-1: Etik kavramı, Felsfede ve toplum yaşamında etik, Meslek etikleri, Tıp etiği önbilgileri-2: Hasta-hekim, Tıp-toplum ilişkileri, Tıbbın ahlaki boyutunun evrimi, Tıp etiği önbilgileri-3: Tıp etiğine özgü başlıca kavramlar, Tıp etiği temel ilkeleri, İmmün cevapta rol oynayan organ ve dokular, İmmünglobulinler, Kompleman sistemi, Antijen-antikor birleşmesi, Plazma proteinleri, Hücresel immünite, lenfokinler ve sitokinler, Kan grupları, Trombositler, Plazma proteinleri, Evrimsel genetik; Histoloji laboratuarı: Lenfoid organlar histolojisi. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
40 Hücresel ve humoral bağışıklık, Aşılar, İmmunoglobulinler, Sitokinler, Hemostaz ve fibrinolitik sistem, Entegre oturum, Mikrobiyoloji laboratuarı: Serolojik testler; Fizyoloji laboratuarı: Kan alma, pıhtılaşma ve kanama. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
41 Fizyoloji laboratuarı: Eritrosit sayımı, hematokrit, kan grupları; Sedimantasyon, Hb, Ptz, Ozmotik frajilite; Lökosit sayımı, ve periferik yayma. Ders için hazırlık çalışması Amfi dersleri ve laboratuvar uygulamaları
42 V. Ders Kurulu Teorik Vize Sınavı
43 Yılsonu Final Sınavı
44 Yılsonu Bütünleme Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Temel Histoloji. • Davies, A., Blakely, A.G.H., Kidd, C. (2001) “Human Physiology” Churchill Livingstone, Toronto • Editör: Erdoğan CİRELİ, Özel Histoloji (Mikrobiyoloji Çalışmaları Uygulama Kılavuzu) • Editör: Yard.Doç.Dr. Hüseyin AKTUĞ, Genel Histoloji (Pratik föyü) • Freshney,R,I (2003) Culture of Animal Cells Springer-Verlas Berlin Heildelberg New York. • Fundamentals of General, Organik and Biological Chemistry, 2nd ed., J. McMurry, M. E. Castellion, Prantice Hall, 1996, USA • Ganong, W.F., Review of Medical Physiology, 17th Edition,Appleton and Lange, 1995 • Ganong, W.F., Review of Medical Physiology, 21st International Edition, Appleton and Lange, 2003 • Genel Histoloji: Ed. Aktuğ H. E.Ü. Basımevi 2002.
 Human Physiology” 8th edition, McGraw-Hill, Inc. New York • Vander, A.J., Sherman, J.H., Luciano, D.S. Human Physiology: The Mechanisms of Body Function. 6th Edition, McGraw-Hill, Inc., 1994. • Zimmermann, H. (1993) “Synaptic transmission” Georg Thieme Verlag/Oxford University Press, Stuttgart. • Marks D, Marks A: Basic Medical Biochemistry, a clinical approach, William and Wilkins, Baltimore,1996. • Murray R.K , Granner D.K Harper’s Biochemistry,24th ed. Prentice Hall Internatıonal,1996,509-522
 Alberts B, Johnson A, Lewis J, Raff M, Roberts K, ve Walter P. Molecular Biology of The Cell. Fourth Edition. Garland Science, New York (2002), • Alberts, B., Bray, D., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., Watson, J.D. (1994) “Molecular Biology of THE CELL” Garland Publishing Inc., New York • Anatomi: Arıncı Kaplan, Elhan Alaittin, 1-2. cilt, Güneş Kitabevi, 3. Baskı, Ankara. • Berne, R.M. and Levy, M.N (1983) “Physiology”, The C.V. Mosby Company, St. Luis • Biyokimya Laboratuvar Uygulamaları (Editörler: H. Aydın, F. Girgin) EÜTF, 1998.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 5 90
    Ödev/Proje/Diğer 5 10
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. 5
2 Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralar ve açıklar. 5
3 Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. 5
4 Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlar. 5
5 Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. 5
6 Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşır, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. 5
7 Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. 5
8 Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. 5
9 Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. 5
10 Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. 5
11 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. 5
12 Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. 5
13 Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarır. 5
14 Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. 5
15 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 5
16 Sağlığın, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. 5
17 Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. 5
18 Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. 5
19 Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. 5
20 Mesleki otonomisini kullanır, ulusal ve uluslar arası standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 32 20 640
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 32 10 320
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 5 25
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 5 8 40
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü: 1055
Toplam İş Yükü / 25 (s): 42.2
Dersin AKTS Kredisi: 42