|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Klinik Farmakoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
MED515 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
5 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (52 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ERGİN ŞİNGİRİK Prof.Dr. SERPİL ÖNDER Prof.Dr. FAZİLET AKSU Prof.Dr. NURAN ÖĞÜLENER Prof.Dr. YUSUF KARATAŞ Prof.Dr. NACİYE YAKTUBAY DÖNDAŞ Doç.Dr. MEHMET ATA SEÇİLMİŞ Doç.Dr. EDA KUMCU KARABAL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Akılcı ilaç kullanımının temel prensiplerini bilir,
2. İlgili endikasyon için kişisel ilaç listesini hazırlar,
3. İlgili hasta için önceden seçilmiş kişisel ilacın uygunluğunun onaylar ve hastaya özgü ilaç reçete eder,
4. Tam ve doğru bir reçete yazar,
5. Hastaya ilaç ile ilgili gerekli kullanım bilgileri ve uyarılar hakkında bilgi verir,
6. Hastanın gerekli her şeyi anlamasını sağlar ve anladığını kendi ifadeleri ile tekrarlatır,
7. Günlük uygulamada klinik farmokokinetiğin esaslarını bilir,
8. İlaç-ilaç etkileşmelerinin klinik önemini bilir,
9. Özel hasta gruplarında (çocuk, yaşlı ve önemli organ hastalığı gibi) ilaç kullanımını bilir,
10. Farklı farmasötik dozaj formlarını tanımlar,
11. Akılcı ilaç kullanımı konusunda hastaları eğitir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Rasyonel farmakoterapi eğitiminin gerekliliğini tartışmak ve bir çok alternatif ilacı “etkinlik”, “güvenlilik”, “uygunluk”, ve “maliyet” açısından karşılaştırarak kişisel ilaç listesini hazırlamak, İlaç kullanımı konusunda hastayı eğitmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu staj kapsamında tedavi prensipleri, kişisel ilaç listesi geliştirilmesi, reçete yazma, teorik dersler, hasta modelleri başında ilgili endikasyonda ilaç tedavisi ve ilaç dışı tedavi prensipleri, hasta eğitimi yer alır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Rasyonel Farmakoterapinin genel prensipleri stajın amacı ve hedefleri
Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınav (OYKS-1)
Reçete Yazma Genel Prensipleri
Kişisel ilaç (K-İlaç) seçiminin genel prensipleri
Modül 1: Hipertansiyon tedavisinde kullanılan ilaçların klinik
Farmakolojisi ve K-ilaç seçimi
Modül 1: Hipertansiyon tedavisinde kullanılan ilaçların klinik
Farmakolojisi ve K-ilaç seçimi
Modül 1: Hipertansiyon tedavisinde K-ilaç seçimi / Hastaya ilaç başlanması-takibi
Modül 2: Tip-2 Diabetes Mellitus tedavisinde kullanılan ilaçların klinik
Farmakolojisi ve K-ilaç seçimi / Hastaya ilaç başlanması-takibi
Modül 3: KOAH-Astım tedavisinde kullanılan ilaçların klinik
Farmakolojisi ve K-ilaç seçimi / Hastaya ilaç başlanması-takibi
Modül 4: Akut Otitis Media tedavisinde kullanılan ilaçların klinik
Farmakolojisi ve K-ilaç seçimi / Hastaya ilaç başlanması-takibi
Modül 5: Anjina Pektoris tedavisinde kullanılan ilaçların klinik
Farmakolojisi ve K-ilaç seçimi / Hastaya ilaç başlanması-takibi
Reçete Yazma Pratikleri
Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınav (OYKS-2)
Staj Sonu Genel Değerlendirilmesi (anket)
|
Yok |
1.Teorik dersler
2.İnteraktif tartışma
3.Web tabanlı öğrenme
4.Ödev
5.Grup çalışması
OSCE
Çoktan seçmeli sınav
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Tıbbi Farmakoloji (Oğuz Kayaalp)
2. Farmakoloji (Katzung)
3. The Pharmacological Basic of Therapeuticus (Goodman and Gilman)
4. Reçete yazma rehberi-Sağlık Bakanlığı
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. |
1 |
|
2 |
Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralar ve açıklar. |
1 |
|
3 |
Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. |
1 |
|
4 |
Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlar. |
5 |
|
5 |
Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. |
1 |
|
6 |
Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşır, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. |
1 |
|
7 |
Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. |
1 |
|
8 |
Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. |
3 |
|
9 |
Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. |
1 |
|
10 |
Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. |
3 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. |
3 |
|
12 |
Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. |
3 |
|
13 |
Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarır. |
4 |
|
14 |
Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. |
3 |
|
15 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
3 |
|
16 |
Sağlığın, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. |
3 |
|
17 |
Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. |
4 |
|
18 |
Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. |
1 |
|
19 |
Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. |
3 |
|
20 |
Mesleki otonomisini kullanır, ulusal ve uluslar arası standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
1 |
16 |
16 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
7 |
2 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 40 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 1.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|