Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon

Dersin Kodu : MED509

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 5

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (52 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. TUNAY SARPEL
Doç.Dr. SİBELBAŞARAN
Prof.Dr. MUSTAFA KAMİL GÖNCÜ
Prof.Dr. MUSTAFA ERKAN KOZANOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : 2) Bel ve boyun ağrılı hastaya klinik yaklaşım ve tedavi prensiplerini tanımlar
3) Yumuşak doku romatizmalarına klinik yaklaşım ve tedavi prensiplerini bilir
4) Mono, oligo ve poliartritli hastaya klinik yaklaşımı bilir
5) Romatoid artrit, Seronegatif spondiloartropatiler ve Ankilozan spondilit gibi romatizmal hastalıkların kliniğini ve temel rehabilitasyon prensiplerini bilir
6) Nonsteroidal antiinflamatuar ilaçların ve hastalığı modifiye edici anti-romatizmal ilaçların kas-iskelet sistemi hastalıklarında akılcı kullanımını açıklar
7) Osteoporoz ve osteoartritli hastalarda farmakolojik tedaviyi planlamanın yanı sıra özellikle non-farmakolojik tedavi yaklaşımları konusunda birinci basamakta danışmanlık yapar (beslenme, egzersiz önerileri gibi)
8) Omurilik yaralanmaları, serebral palsi ve hemipleji rehabilitasyonunun temel prensiplerini, karşılaşılan komplikasyonları ve bunlarla mücadele yöntemlerini tanır
9) Tedavi edici egzersiz çeşitlerini ve genel prensiplerini tanımlar, sık önerilen terapötik egzersizleri yaptırır, sık görülen patolojik yürüme paternleri hakkında bilgi sahibi olur
10) Fizik tedavi modaliteleri ve yardımcı cihazlar konusunda bilgi sahibi olur
11) Yaşlılıkta sık görülen kas-iskelet problemlerinde ayırıcı tanı ve klinik yaklaşımı bilir
12) Hasta ve hasta yakını ile duyarlı ve etkili iletişim kurabilmeli, aileyi bilgilendirme becerisi kazanır, hastanın toplumsal ve ekonomik durumunu göz önüne alır, yaşlı ve engelli birey ve ailesine bütünsel, duyarlı ve saygılı yaklaşır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon stajı sonunda stajerlerin yaşam kalitesi ve temel rehabilitasyon prensiplerini tanımlayabilmesi, tedavi edici egzersizleri ve prensiplerini açıklayabilmesi, toplumda sık görülen ve engelliliğe neden olan romatizmal, metabolik, ortopedik ve nörolojik hastalıkların tanı ve tedavisinde rehabilitatif yaklaşımın özelliklerini sıralayabilmesi ve iyi düzeyde kas iskelet sistemi muayenesi yapabilmesi amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği : Fiziksel Tıp Ve Rehabilitasyon Tanımı Ve Amaçları Kas-İskelet Sisteminde Klinik Ve Değerlendirme (3) Yumuşak Doku Romatizmaları;Fibromiyalji Ve Miyofasiyal Ağrı Sendromu Yumuşak Doku Romatizmaları;Tendinit Ve Bursitler Tedavi Egzersizleri Romatizmal Hastalıklarda Rehabilitasyon(2) Osteoartrit Bel Ağrılarında Yaklaşım Ve Tedavi Prensipleri(2) Boyun – Kol Ağrıları Omurilik Yaralanmalarında Rehabilitasyon(2) Ağrı Ve Tedavisi Spor Yaralanmalarında Rehabilitasyon Ortopedik Rehabilitasyon Fizik Tedavi Ajanları ; Masaj, Traksiyon Fizik Tedavi Ajanları ; Sıcak, Soğuk, Kaplıca Tedavisi Fizik Tedavi Ajanları; Elektroterapi Olgulara Dayalı Tanı Ve Tedavi Yaklaşımları (2) İnme Rehabilitasyonu Pediatrik Rehabilitasyon Osteoporoz Geriatrik Rehabilitasyon

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik-klinik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Serbest öğrenme Terapatik egzersizler R.artrit, NSAII ve DMARD’lar Nonartiküler Romatizmal Sendromlar Genel vizit Eklem muayenesi Artritli hastaya yaklaşım Osteoartrit A.Spondilit ve Spondiloartropatiler Genel vizit Omuz ağrılı hastanın muayenesi Kas-iskelet sistemi hastalıklarında öykü alma Kas-iskelet sistemi hastalıklarında öykü alma Kas- iskelet sistemi hastalıklarında öykü alma Genel vizit Dirsek ve el-el bileği muayenesi Kalça ağrılı hastanın muayenesi Bel ağrılı hastanın değerlendirilmesi Hasta hazırlama Diz ve ayak-ayak bileği muayenesi Boyun ağrılı hastanın değerlendirilmesi Dosya hazırlama Yürüyüş bozukluklarının değerlendirilmesi Omurga ve postürün değerlendirilmesi Hasta başı tartışma Yok Klinik uygulama: Ayaktan ve yatan hastalarda hikaye alma, fizik muayene Rehabilitasyon uygulamaları Fizik Tedavi ajanlarının uygulaması
2 Serbest öğrenme Bel ağrıları Nörolojik rehabilitasyon I Osteoporoz Genel vizit Boyun ağrıları Nörolojik rehabilitasyon II Poliklinik gözlemleri Genel vizit Poliklinik gözlemleri Poliklinik gözlemleri Genel vizit Poliklinik gözlemleri Poliklinik gözlemleri Hasta hazırlama Hasta başı tartışma Poliklinik gözlemleri Dosya hazırlama Hasta başı tartışma Serbest öğrenme asta başı tartışma Yok Klinik uygulama: Ayaktan ve yatan hastalarda hikaye alma, fizik muayene Rehabilitasyon uygulamaları Fizik Tedavi ajanlarının uygulaması Yazılı Sınav Objektif yapılandırılmış sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1. Braddom RL. Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon (çeviri). Ankara, Güneş Tıp Kitabevleri, 2010. 2. Beyazova M, Gökçe-Kutsal Y. Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon. Ankara, Güneş Kitabevi, 2011. 3. Hochberg MC, Silman AJ, Smolen JS, Weinblatt ME, Weisman MH. Rheumatology. Spain, Mosby, 2008. 4. Harrison’s Principles of Internal Medicine. Mc Graw Hill. 17th Edition 2008. 5. Hekimler İçin Temel Geriatri. Ankara Tabib Odası, Ankara Matbaacılık San. Nisan 2011http://www.ato.org.tr/yayinlar/kitaplar
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. 5
2 Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralar ve açıklar. 5
3 Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. 5
4 Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlar. 5
5 Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. 5
6 Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşır, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. 5
7 Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. 5
8 Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. 5
9 Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. 5
10 Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. 4
11 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. 5
12 Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. 5
13 Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarır. 5
14 Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. 5
15 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 5
16 Sağlığın, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. 5
17 Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. 5
18 Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. 5
19 Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. 4
20 Mesleki otonomisini kullanır, ulusal ve uluslar arası standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 2 20 40
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 7 2 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 69
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.76
Dersin AKTS Kredisi: 3