Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Eğitim Felsefesi

Dersin Kodu : FGE530

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 5

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. CELAL GÜRBÜZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Eğitimin temel problemlerini kavrar
Farklı çağlardaki eğitim problemlerini ayırt eder
Eğitimin diğer alanlarla ilişkisini kurar
Farklı filozofların eğitimle ilgili görüşlerini tartışır
Eğitimin kültür ve değerle ilişkisini açıklar
Eğitimin çeşitli sorunlarına çözüm önerileri getirir
Geleceğin eğitimi için çözüm önerileri ortaya koyar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Eğitimin neliği hakkında eğitim felsefesine ilişkin görüşlere dayalı çözümlemeler yapabilmek, teorilerle uygulamalar arasındaki problemleri bireysel ve toplumsal düzeyde değerlendirip eleştirel bir tutum alabilme; insanın amaçlarıyla eğitimin tarzı ve yönü arasındaki bağıntıları tarihsel ve güncel tartışmalar içinden kurabilmek.

Dersin İçeriği : Eğitimin tarihsel süreçte felsefi problem alanı olarak nasıl ele alındığı filozofların görüşleri doğrultusunda incelenecek ayrıca bu sorunların günümüzde nasıl bir şekil aldığı tartışılacaktır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : R2-207 dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Eğitimini Temel Problemleri, tanımlar Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
2 İlk Çağ"da Eğitim Teori ve düşünceleri: Sofistler ve Sokrates Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
3 Platon ve Aristoteles Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
4 Orta Çağda Eğitim görüşleri: Farabi ve Bonaventura Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
5 Yeni Çağ"da Eğitim Düşünceleri: Descartes"ın Yöntem Üzerine"si Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
6 Rousseau ve Diderot´nu Eğitim Düşünceleri Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
7 Locke"un Eğitim Görüşü Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
8 Vize Sınava hazırlanma Yazılı sınav
9 Kant"ın Pedagojisi Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
10 Eğitim ve Çatışkılar Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
11 Eğitim ve Kültür İlişkisi: Dewey Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
12 Eğitim ve İnsan felsefesi ilişkisi Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
13 Eğitim ve Değerler:Nietzche, Scheler,, Foucault Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
14 Hermeneutik ve Eğitim: Sartre, P.Ricoeur Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
15 Eğitimin çağdaş sorunları:Yaklaşımlar Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
16/17 Final Sınava hazırlanma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Reboul, O. (1991), Eğitim Felsefesi, (Çev. Işın Gürbüz ), İletişim Yay.
 Cevizci, A. (2012), Eğitim Felsefesi, İstanbul: Say Yayınları.
 Sönmez, V. (1991), Eğitim Felsefesi, Ankara: Pegem Yayıncılık.
 Gutek, G.L. (2001), Eğitimde Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar, Ankara: Ütopya Yayınları.
Diğer Kaynaklar  Büyükdüvenci, S., Eğitim Felsefesine Giriş, Ankara: Siyasal Kitabevi.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 4
2 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 3
3 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 5
4 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 4
5 Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 3
6 Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 3
7 Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 4
8 Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 4
9 Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 4
10 Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 4
11 İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 2
12 Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 5
13 Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 3
14 Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 2
15 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 1
16 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 5
17 Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 96
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.84
Dersin AKTS Kredisi: 4