|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sözlü Ve Yazılı İletişim Becerileri 1 |
|
Dersin Kodu |
: |
ILT105 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. HATİCE ÇUBUKÇU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sözlü ve yazılı iletişim kanallarıyla gerçekleşen iletişim süreçlerinin ayırt edici özelliklerini belirler. Nezaket İlkeleri’ (Brown&Levinson, 1982) gibi sözlü iletişim tekniklerinin işleyişini kavramsal düzeyde açıklayabilme ve uygulama becerisi sergiler. Dilin kullanıldığı farklı Toplumsal bağlamlar içerisinde yerine getirdiği İletişimsel İşlevleri belirler, Sözeylem türlerini ayırt eder. Amaç, hedef, kitle,iletişim ortamı vb. bağlamsal değişkenlere uygun olarak sözlü ve yazılı metinler üretir. Betimleme, Sınıflandırma, Karşılaştırma, Neden-Sonuç ilişkisi vb. yazma tekniklerini amacına uygun olarak kullanarak sözlü ve yazılı metin üretir.. Yaratıcı Yazma tekniklerini kullanarak sözel görsel metin üretir. Okuduğu düşünsel metinleri yorumlar ve üzerinde grup tartışmaları yapar. Yapılan tartışmaları sözlü/yazılı kanallardan rapor eder. Sözlü ve yazılı metinler üzerinde Tutarlılık , Bütünlük, Bağdaşıklık ilkelerini belirler. Dinlediklerinden not tutma, okuduğunu özetleme gibi. yeniden metin üretme stratejilerini uygular.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders, öğrencilere konuşucu/yazar, amaç ve hedef kitle gibi Edimbilimsel/bağlamsal değişkenleri ve metnin türüne özgü özellikleri gözeterek, iletilerini organize edebilme ve sözlü ya da yazılı kanallarla etkin biçimde aktarabilme becerisi kazandırmayı amaçlıyor. Bu doğrultuda, öğrencilerin çeşitli yazma teknikleriyle birlikte bütünlük, mantıksal tutarlılık (bağdaşıklık), bağlaşıklık, gibi evrensel metinsellik ölçütlerini içselleştirilmeleri hedeflenmektedir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Yazılı ve sözlü aktarım becerilerinin iç içe ele alınacağı bu derste farklı günlük ve kurumsal sosyal ortamların gerektirdiği etkileşim örgüleriyle ilgili genel öngörü kazanılmasına dönük olarak, çeşitli metin örnekleri incelenecek ve üretilecektir. Ayrıca bu ders, sınıflandırma, karşılaştırma, kurgulama, neden-sonuç ilişkisi, betimleme , süreçsel aktarım, vb. gibi farklı yazma tekniklerini ve bunların yaşama geçirilmesine yönelik sınıf içi ve dışı uygulamaları içermektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Derse giriş
-Dil ve İletişim: Sözel, Sözdışı ve Söz üstü ögeler
-Sözlü/Yazılı İletişim:Farklılıklar |
|
Görsel (video)
inter aktif |
|
2 |
--Sözün düz anlamı/İletişimsel anlamı
Uzamsal,Zamansal,Fiziksel bağlam, Bilişsel bağlam
-İİletinin işlemlenmesi: (Bilgi işlemleme Modeli) |
Günlük yaşamdan iletişim örnekleri toplama |
Küçük grup çalışması:Örnekler üzerinde BAĞLAM analizi
|
|
3 |
-Sözle ne yapıyoruz? Sözeylemler/Edimsöz
-5 Temel Kategori |
Ödev: günlük yaşamdan iletişim örnekleri |
Rol yapma/Drama |
|
4 |
-Dinlerken Not Alma becerisi /notlardan metin üretme
-Örnek paragraf analizi
|
Ödev: Başka bir derste not alma ve sınıfa getirme |
Sınıf içi not alma uygulaması |
|
5 |
-Konudan başlık oluşturma
-Ön yazma teknikleri (listeleme, gruplama, diyagramlama..vb.)
|
Ödev: Örnek paragraf analizleri
|
Uygulama |
|
6 |
-Paragraf çatısını oluşturma
-Ana düşünce ve destekleyici düşünceler
-Destekleyici türleri,
|
Ödev: Örnek paragraf çatısı üretme
|
Uygulama |
|
7 |
-Yazıda Bütünlük ,Mantıksal
Tutarlılık (bağdaşıklık) (ve türleri)
Biçimsel tutarlılık (bağlaşıklık) (ve türleri)
|
- Ödev:Okuma: “Dargörürlük-hoşgörürlük”(Bertrand Russel) |
Küçük grup çalışması: paragraf analizi |
|
8 |
Paragraf değerlendirme kodları ve ölçütleri:
|
-Ödev: Örnek paragraf üretme |
Uygulama |
|
9 |
ARA SINAV |
|
|
|
10 |
- Yazma Tekniği 1: Betimleyici
-"Incelikli ifadeler"
“Kibar olmak ya da olmamak” |
Ödev: Örnek paragraf üretme
-Okuma parçası "İncelikli İfadeler"
(Brown and Levinson) |
Küçük grup tartışması
- uygulama(paragraf yazma) |
|
11 |
- Yazma Tekniği 2: Kıyaslamacı
|
Ödev: Okuma: “Sizi sağ beyniniz mi, sol beyniniz mi yönetiyor?” (David Heeger)
|
Grup tartışması ve uygulama
|
|
12 |
-Yazma Tekniği 3: Yaratıcı yazıma
|
Ödev: Okuma: "Yazının Beden Dili” |
Grup tartışması ve uygulama
|
|
13 |
Yazma Tekniği 4: Neden-Sonuç İlişkisi (NEDEN odaklı) |
Ödev: Okuma: “Sosyal Fobilerden S.O.S” (A.Altındağ)
Ödev: Örnek paragraf üretme |
Grup tartışması ve uygulama
|
|
14 |
-Portfolyo değerlendirmeleri
|
Ödev: Portfolyoların tamamlanması |
Öğretim elemanı -Bireysel geribildirim |
|
15 |
-Portfolyo değerlendirmeleri (DEVAM)
-Genel Tekrar |
|
Öğretim elemanı -Bireysel geribildirim |
|
16/17 |
YARIYIL SONU SINAVI |
|
YAZILI SINAV |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
• Çubukçu,. H: Sözlü ve Yazılı İletişim Ders notları
• Ünlü, M.(1994) (Der.)Düşünsel Yazılardan Seçmeler:Kavramlar ve Boyutları İnkılap Yay., İstanbul.
• Beyreli, Latif, vd. (2010) Yazılı ve Sözlü Anlatım. Pegem Akademi yay, Ankara
Çotuksöken, Yusuf (2010) Türkçe Yazılı ve Sözlü Anlatım. Papatya yay.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
85 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
11 |
15 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. |
0 |
|
2 |
Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. |
0 |
|
3 |
Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. |
2 |
|
4 |
Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. |
0 |
|
5 |
Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. |
2 |
|
6 |
Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. |
0 |
|
7 |
Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. |
0 |
|
8 |
İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. |
2 |
|
9 |
Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. |
5 |
|
10 |
Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. |
5 |
|
11 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
0 |
|
12 |
Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. |
0 |
|
13 |
Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. |
0 |
|
14 |
Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. |
0 |
|
15 |
Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
16 |
Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. |
3 |
|
17 |
Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. |
0 |
|
18 |
Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. |
2 |
|
19 |
Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
11 |
1 |
11 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 71 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|