|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Geleneksel Türk El Sanatları 1 |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS341 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. M.GÖZDE RAMAZANOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Gördüğü herhangi Tezhip, Minyatür, Hat, Kalem işi, Çini eserin değerlendirmesini yapabilir Hat sanatında yazı türlerini bilir ve tanıyabilir Geleneksel Sanatların (Minyatür, Ebru, Tezhip, Kalemişi, Oya, Baskı.. vb), uygulama yöntemini, kullanılan malzemelerini bilir. Geleneksel Sanatlarda kullanılan motifleri tanır, isimlerini bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Geleneksel sanatlarımızı değerlendirebilecek düzeyde tanımak. Geleneksel Türk sanatlarının üretim yönetemlerini, malzemesini ve uygulama biçimini bilmek. Geleneksel sanat ürünlerini ve desenlerini isimleriyle ve üretim yöntemleriyle tanımak, anlatabilmek. Kültür bilincine sahip olmak. Estetik duygusunun gelişmesi. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Geleneksel Türk sanatları ve uygulaması hakkında genel bilgi verilmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi, teknik donanımlı sonıf |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Genel Tanımlar, Sanata ilişkin temel bilgiler, geleneksel sanatların niteliği |
Literatür taraması |
düz anlatım |
|
2 |
Geleneksel sanatların Malzemelerine, üretim biçimine vb. göre sınıflanması |
konuyla ilgili makale okunması |
Gösterme, Anlatım, Tartışma |
|
3 |
Geleneksel sanatların estetik, sanatsal ve ekonomik değeri, günümüze uygulanması, örnekler. |
konuyla ilgili makale okunması |
Gösterme, Anlatım, Tartışma |
|
4 |
Tezhip sanatının örnekleri, motifler, renkler |
konuyla ilgili makale okunması |
Gösterme, Anlatım, Tartışma |
|
5 |
Tezhip Sanatı, kullanılan motifler ve üretim yöntemleri |
konuyla ilgili makale okunması |
Gösterme, Anlatım, Tartışma |
|
6 |
Tezhip sanatından örnekler, motifler ve önemli sanatçıları |
konuyla ilgili makale okunması |
Gösterme, Anlatım, Tartışma |
|
7 |
sınav |
sınav hazırlığı |
klasik sınav |
|
8 |
Ebru sanatı, kullanılan malzemeler ve yapım yöntemi. Ebru çeşitleri |
konuyla ilgili makale okunması |
Gösterme, Anlatım, Tartışma |
|
9 |
Ebru sanatı, kullanılan malzemeler ve yapım yöntemi. Ebru çeşitleri |
konuyla ilgili makale okunması |
Gösterme, Anlatım, Tartışma |
|
10 |
Hat sanatı, ayırt edici özellikleri,önemli sanatçıları |
konuyla ilgili makale okunması |
Gösterme, Anlatım, Tartışma |
|
11 |
Hat sanatı, hat türleri, kullanılan malzemeler, |
konuyla ilgili makale okunması |
Gösterme, Anlatım, Tartışma |
|
12 |
Minyatür Sanatı, kullanılan malzemeler, uygulama yöntemleri |
konuyla ilgili makale okunması |
Gösterme, Anlatım, Tartışma |
|
13 |
Minyatür Sanatı, önemli sanatçıları, ayırt edici özellikleri |
konuyla ilgili makale okunması |
Gösterme, Anlatım, Tartışma |
|
14 |
Metal sanatları bakırcılık, günlük kullanım eşyalarının sanatsal değeri, Giyim örnekleri, giysi süsleme. takı, mücevher vb. |
konuyla ilgili makale okunması |
Gösterme, Anlatım, Tartışma |
|
15 |
Çini Sanatı, tanımı, örnekleri, desenleri, Dokuma sanatları, tanımı, halı, kilim, oya, kumaş... örnekleri, yapım yöntemi |
konuyla ilgili makale okunması |
Gösterme, Anlatım, Tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Konu tekrarı |
klasik sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Çağman, Filiz ve Zeren Tanındı Topkapı Sarayı Müzesi İslâm Minyatürleri, Tercüman yay.
Keskiner, Cahide, Türk Süsleme Sanatlarında Stilize Çiçekler,
Özsayıner, Zübeyde Cihan, Türk Vakıf Hat Sanatları Müzesinde Bulunan Tezhipli Kur`an-ı Kerimler, VGM Yay, 1999.
Barışta, Örcün, Türk El Sanatları, Kültür Bak. Yay.
Ülker, Muammer, Başlangıçtan günümüze Türk Hat Sanatı,
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
özel koleksiyonlardan Geleneksel el sanatları örneklerinin gösterilmesi
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
6 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
0 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
1 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
1 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
2 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
0 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
0 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
0 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
5 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
0 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
0 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
0 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
4 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
2 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
0 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
0 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
6 |
2 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 57 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|