|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Seramik Teknolojisi Ve Uygulamaları 1 |
|
Dersin Kodu |
: |
SRT249 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. NERGİS KILINÇ MİRDALI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenciler seramik hammaddelerini, özelliklerini ve hazırlama yöntemlerinin seramik üretim süreçlerine etkilerini yorumlayabilecektir. Öğrenciler hammaddeleri tanımlarken kullanılan teknikleri yorumlayabilecektir. Öğütme parametrelerini tartışabilecek ve sorun gidermeye yönelik çalışmalar yapabilecektir Reolojinin kil-su süspansiyonlarındaki önemini tasvir edebilecektir. Özlü ve özsüz hammaddelerin sıcaklıkla olan ilişkilerini kavrayabilecektir. Öğrenciler seramik endüstrisinde kullanılabilecek hammaddeler ile çamur reçeteleri oluşturabilecektir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Seramik ürünlerin üretilmesinde kullanılan hammaddeler hakkında temel bilgi kazandırmak.
Seramik Hammaddelerinin özellikleri, hazırlanma süreçleri, her bir süreçte etkin parametreler ve bu parametrelerin seramik malzeme üretim sürecine etkileri ve kontrolü hakkında bilgi sahibi olmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Seramiğin tanımı. Seramik hammaddelerin oluşumu.Özlü ve özsüz seramik hammaddelerinin işlevleri. Seramik hammaddelerinin fiziksel ve kimyasal özellikleri. Seramik ürünlerin üretim yöntemleri. Seramiğin pişirilmesi. Seramik ürünlerin fiziksel, kimyasal ve mekanik özellikleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik ve Laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin içeriği hakkında bilgilendirme. Seramiğin tanımı ve tarihçesi, Seramik malzemenin önemi. Seramiğin kullanım alanları. Seramik ürünlerin sınıflandırılması. |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar www.yildiz.edu.tr/.../ILERI_TEKNOLOJI_MALZEMELERI.pdf |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum. |
|
2 |
Volkanizma, iç püskürük ve dış püskürük kayaçlar. Seramik hammaddelerin oluşumu, primer ve sekonder oluşumlar. Doğadan hammadde örnekleri
Laboratuvar |
http://www.serfed.com/content_files/dergi/24/10_sanat1.pdf
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum. Laboratuvar. |
|
3 |
Özlü seramik hammaddeleri: Kil ve kaolenler. Kil ve kaolen arasındaki farklar.Özlü seramik hammaddelerinin seramik çamurlarındaki işlevleri.
Laboratuvar |
http://www.clays.org/journal/archive/volume%201/1-1-257.pdf
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum. Laboratuvar. |
|
4 |
Özsüz seramik hammaddeleri: Kuvars, Feldispat, Mermer, Tebeşir, Wollastonit, Dolomit, Manyezit, Talk, Korund, Yapay Özsüz Seramik Hammaddeleri ve Özsüz seramik hammaddlerinin seramik çamurlarındaki işlevleri.
Laboratuvar |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum. Laboratuvar. |
|
5 |
Seramik hammaddelerin pişme sırasındaki davranışları. Gözeneklilik, Pekişme, Sinterlenme, Vitrifikasyon kavramları. Kağıt üzerinde gözeneklilik düzeyi yüksek/düşük bünye reçeteleri hazırlamak. |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar. Ödev: Vitrifikasyon düzeyi yüksek ve Vitrifikasyon düzeyi düşük bünye reçeteleri hazırlayarak farklı sıcaklıklarda seramik ürün üzerindeki etkilerini araştırmak |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum. |
|
6 |
Seramik hammaddelerinin fiziksel ve kimyasal özellikleri: Yapı ve renk görünümleri, pişme sonrası renk ve bünye durumları.Tane iriliği tayini. Sertlik.
Laboratuvar |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar. Ödev: Özlülük oranı yüksek ve Özlülük oranı düşük reçeteler hazırlamak |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum. Laboratuvar. |
|
7 |
Seramik hammaddelerinin fiziksel ve kimyasal özellikleri: Döküme elverişlilik, seramik çamurlarının akma davranışları, tiksotropi, optimal elektrolit miktarı tayini.
Laboratuvar |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum. Laboratuvar. |
|
8 |
Ara Sınav(1 Saat-Kitap, defter kapalı) |
Konuyla ilgili ders notları, kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Yazılı Sınav
|
|
9 |
Kimyasal ve mineralojik analiz yöntemleri.
Laboratuvar |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar. |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum. Laboratuvar. |
|
10 |
Seramik Ürünlerin Üretim Aşamaları: Doğal çamur Hazırlama yöntemleri. Endüstriyel çamur hazırlama yöntemleri. Harman Hazırlama |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar. |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum. |
|
11 |
Seramik Ürünlerin Üretim Aşamaları: Plastik şekillendirme (Serbest Şekillendirme. Yarı otomatik tornalar. Otomatik tornalar). Yarı plastik şekillendirme. Kuru şekillendirme. Yaş şekillendirme.
Laboratuvar |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar. |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum. Laboratuvar. |
|
12 |
Seramik Ürünlerin Kurutulması: Kurutmanın önemi, Kurutma hızı, Kurutma çeşitleri, Kurutma hataları.
Laboratuvar |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar. |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum. Laboratuvar. |
|
13 |
Seramiğin Pişirilmesi: Isı. Sıcaklık. Yanma kavramları. Pişirim ilkeleri. Fırın atmosferi. |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar. |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum. |
|
14 |
Seramiğin Pişirilmesi: Ürün-Sıcaklık ilişkisi. Pişirme süreci. |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar. |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum. Laboratuvar. |
|
15 |
Pişirme çeşitleri: (Bisküvi pişirimi. Sırlı pişirim. Dekor pişirimi. Tek pişirim. Çift pişirim. Çukurda pişirim. Raku pişirimi. Kalsinasyon). Fırınlar. Yükseltgen ve indirgen atmosferde pişirim. |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar. |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum. |
|
16/17 |
Final Sınavı (1 Saat-Kitap, defter kapalı) |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar. |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
The Ceramic Spectrum, Robin Hopper, 2008 | ISBN-10: 1574983024 | ISBN-13: 978-1574983029 | Edition: Second Edition
Out of the Earth, into the Fire: A Course in Ceramic Materials for the Studio Potter, Mimi Obstler, 2001. ISBN-10: 1574980785 | ISBN-13: 978-1574980783 | Edition: 2nd
Working With Clay, Susan Peterson, Jan Peterson, 2009 ISBN: 978-605-4146-02-4
The Potter´s Dictionary of Materials and Techniques, Fifth Edition, Frank Hamer, 2004 | ISBN-10: 0812238109 | ISBN-13: 978-0812238105 | Edition: 5th
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Konu ile ilgili bildiri kitapları, tezler, dergiler, araştırma raporları
İnternet Veri Tabanları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir |
5 |
|
2 |
Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir
|
5 |
|
3 |
Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir |
5 |
|
4 |
Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular |
5 |
|
5 |
El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir
|
2 |
|
6 |
Zamanı verimli ve planlı kullanır |
5 |
|
7 |
Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir |
1 |
|
8 |
Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür |
5 |
|
9 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
|
2 |
|
10 |
Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur
|
5 |
|
11 |
Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır
|
5 |
|
12 |
Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır |
5 |
|
13 |
Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır |
5 |
|
14 |
Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder
|
5 |
|
15 |
Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir |
5 |
|
16 |
Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir |
5 |
|
17 |
Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir
|
5 |
|
18 |
Bir yabancı dili en az Avrupa dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri takip eder |
2 |
|
19 |
Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir |
5 |
|
20 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
5 |
70 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
5 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 118 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.72 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|