|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Toprak Tarihi |
|
Dersin Kodu |
: |
TBB-601 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. İBRAHİM ORTAŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tarım tarihi hakkında bilgi edinmek Tarımsal uygarlıklar hakkında bilgi edinmek Modern toprak tarihi ve toprak biliminin tanımlanması Toprak teknoloji gelişimi arasındaki ilişkinin önemi Tarım toprak ilişkisinin kavratılması
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, tarım- toprak ve insan ilişkileri hakkında genel bilgi vermektir. İnsanlığın geçmişten günümüze kadar geçirdiği tarımsal evreleri tanıtmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Toprak tarihi tarım tarihinin geçmişi olduğu bununda insanlığın geçmişi olduğunun kavranması. İnsanlığın gelişip yayıldığı Mezopotamya, Mısır, Antik Roma’nın temelde tarımsal kalkınma üzerinde geliştikleri. Toprak işleme erken sulama teknikleri ve ilkel tarım tekniklerinin kullanımında günümüze modern tarım araçlarının kullanıma kadarki süreçte toprağın rolü. Toprak Bilimi ve Bitki koruma Tarihinin ilişkisi.
Derste, toprak verimliliği, bitki besleme ve toprak oluşumu tarihi tartışılacaktır. Ayrıca toprak geliştirme ve toprak teknolojik gelişme tartışılacaktır.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İnsan toprakla nasıl tanıştı? |
yok |
Ders işleme, örnek çalışma ve tartışma |
|
2 |
İnsanlığın toprak hakkındaki düşünceleri evrim süresince değişti mi?
Toprak everimini tamamladı mı?
|
yok |
Ders işleme, örnek çalışma ve tartışma |
|
3 |
İnsan toprağa maddi ve manevi anlamda nasıl bir değer biçti? |
yok |
Ders işleme, örnek çalışma ve tartışma |
|
4 |
Kilin insan için önemi nedir? |
yok |
Ders işleme, örnek çalışma ve tartışma |
|
5 |
Kil temel bilimlere ne yönde etkide bulundu |
yok |
Ders işleme, örnek çalışma ve tartışma |
|
6 |
İnsanın çamuru, sonra da kil tabletlerini kullanımı, yumuşak malzeme ve kayaları oyarak üzerinde canlı resimlerini çizmesi ve ile toprak bilinci arasında bir ilişki var mı? |
Yok |
Ders işleme, örnek çalışma ve tartışma |
|
7 |
İlk toprak işleme ve tarım kültürü |
Yok |
Ders işleme, örnek çalışma ve tartışma |
|
8 |
Ara sınavı |
|
|
|
9 |
Toprak mülkiyet ilişkisi ne zaman başladı? İnançların topraktaki yeri nedir? |
Yok |
Ders işleme, örnek çalışma ve tartışma |
|
10 |
İlk çağlarda ve orta çağda tarım toprak |
Yok |
Ders işleme, örnek çalışma ve tartışma |
|
11 |
Mısırda tarım toprak ilişkisi |
Yok |
Ders işleme, örnek çalışma ve tartışma |
|
12 |
Asya’da toprak ve Türklerim tarım toprak ilişkisi, Mezopotamya’da tarım toprak ilşkileri |
Yok |
Ders işleme, örnek çalışma ve tartışma |
|
13 |
Avrupa’da tarım-toprak ilişkisi |
yok |
Ders işleme, örnek çalışma ve tartışma |
|
14 |
Bitki belemenin geçmişten günümüze tarihçesi |
yok |
Ders işleme, örnek çalışma ve tartışma |
|
15 |
Modern tarım toprak biliminin gelişmesi, Türkiye’de toprak biliminin gelişimi |
Yok |
Ders işleme, örnek çalışma ve tartışma |
|
16/17 |
Yılsonu sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Krupenikov, I.A., 1993. History of Soil Science. Brookfield.
Hillel, D. 1996. Rivers of Eden. Oxford University Press. Oxford.
Ayrıca seçilmiş bilimsel makaleler.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ekolojik tarım prensiplerini, sürdürülebilir ve ekolojik tarım açısından kavrayarak, bunların pratikte kullanımına katkı sağlar |
5 |
|
2 |
Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
5 |
|
3 |
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme ile diğer alanlar arasındaki etkileşimi kavrar |
5 |
|
4 |
Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak diğer mühendislik alanlarına da başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur |
0 |
|
5 |
Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yetkinlik kazanır ve projeler üretir |
0 |
|
6 |
Kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe dökme noktasında donanımını artırır |
0 |
|
7 |
Toprakların muhafaza edilmeleri, her türlü amaç dışı kullanımlara ve kirlenmeye karşı korunmaları için değerlendirme yapacak her türlü teorik bilgiyi diğer alanlarla ilişkisini de kavrayarak kullanır |
0 |
|
8 |
Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek bir araştırma planlar/uygular veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur |
0 |
|
9 |
Bitkilerin, her türlü topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yapabilir |
0 |
|
10 |
Tarımsal alanların bilimsel, ekonomik ve akılcı kullanımları kapsamında, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında yeni teknolojilerin, yöntemlerin ve ölçme sitemlerinin kullanılması ve geliştirilmesi noktasında projeler üretir |
3 |
|
11 |
Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır |
0 |
|
12 |
Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır |
0 |
|
13 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme yetkinliğine sahip olur |
5 |
|
14 |
Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır |
0 |
|
15 |
Alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır |
0 |
|
16 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer |
0 |
|
17 |
İngilizce olarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir |
0 |
|
18 |
Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir |
4 |
|
19 |
Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir ve denetler |
3 |
|
20 |
Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
10 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
20 |
20 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 126 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|