|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Toprak Etüd ve Haritalama İşlem ve Metodolojileri |
|
Dersin Kodu |
: |
TBB-590 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SUAT ŞENOL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Toprak etüdlerinde kullanılacak kartografik materyallerin seçimi ve yorumu bilgi ve yetenekleri.
Arazide toprak serilerinin tanımlanması ve örneklenmesi Toprak haritalama lejandı hazırlığı Arazide toprak sınırlarının bulunması ve özelliklerinin belirlenmesi Toprak etüd raporunun hazırlanması Toprak veri tabanı oluşturma
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Toprak etüdlerinin her aşamasının, kullanılan tekniklerin öğretilmesi, altlık harita ve verilerin toprak etüd haritalama amacıyla yorumu ve razide toprakların incelenmesi, haritalanması, toprak etüd raporu hazırlanması için gerekli eğitim ve bilgilerin verilmesi. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Toprak etüdlerinde kullanılan veriler ve özellikle kartografik materyallerden toprak haritalama amacıyla yararlanma yöntemleri, toprak etüdlerinde yapılan işlemler, arazi çalışmaları, arazide toprak sınırlarının görülmesi ve çizilmesi yeteneğinin kazanılması ve toprak etüd raporu hazırlanması. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, laboratuvar ve arazi |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Türkiye´de ve diğer ülkelerde yapılmış toprak etüd ve haritalama çalışmaları |
Yok |
Teorik eğitim |
|
2 |
Toprak sistemetikleri |
Literatür araştırması |
Teorik eğitim |
|
3 |
Toprak etüd ve haritalamanın aşamaları |
Literatür araştırması |
Teorik eğitim |
|
4 |
Toprak etüd projesi ön hazırlıkları |
Proje alanı seçimi |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
5 |
1.Büro çalışmaları aşaması |
Kartografik materyal araştırmaları |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
6 |
Kartografik materyaller ve özellikleri |
Kartografik materyal araştırmaları |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
7 |
Kartografik materyallerin yoruma hazırlanması ve yorumu |
Proje alanına ait mevcut verilerin toplanması |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
8 |
Taslak toprak haritasının oluşturulması |
Proje alanına ait mevcut verilerin incelenmesi |
Uygulamalı eğitim |
|
9 |
Toprak serilerinin tanımlanması ve örneklenmesi |
Arazi için gerekli malzemelerin temini |
Arazi çalışması |
|
10 |
Toprak serilerinin tanımlanması ve örneklenmesi |
None |
Arazi çalışması |
|
11 |
Toprak haritalama lejandı ve hazırlanması |
Arazi verilerin lejand için hazırlanması |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
12 |
Arazide kesin toprak sınırlarının bulunması ve harita sembollerinin belirlenmesi |
Daha önce yapılmış yorumların teklrar kontrolü |
Arazi çalışması |
|
13 |
Toprak haritasının tamamlanması, toprak veri bankasının oluşturulması |
Toprak haritasının eksikliklerinin giderilmesi |
Uygulamalı eğitim |
|
14 |
Toprak etüd raporunun ve içeriği |
Çeşitli, toprak etüd raporlarının incelenmesi |
Uygulamalı eğitim |
|
15 |
Ara sınav |
İşlenmiş olan konuların tekrarı |
Yazılı sınav |
|
16/17 |
Final sınavı |
İşlenmiş olan konuların tekrarı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Soil Survey Division Staff, 1993. Soil Survey Manual. United State Department of Agriculture, Handbook No. 18, USDA, Washington DC.
Dinç, U., Şenol, S., 1998. Toprak Etüd ve Haritalama. Ç. Ü. Ziraat Fakültesi Genel Yayın No. 161, Ders Kitapları Yayın No: A-50, 2. Baskı, Ç. Ü. Z. F. Ofset Atölyesi, Adana
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Uydu görüntüleri, hava fotoğrafları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
40 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
60 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ekolojik tarım prensiplerini, sürdürülebilir ve ekolojik tarım açısından kavrayarak, bunların pratikte kullanımına katkı sağlar |
3 |
|
2 |
Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
5 |
|
3 |
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme ile diğer alanlar arasındaki etkileşimi kavrar |
3 |
|
4 |
Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak diğer mühendislik alanlarına da başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur |
5 |
|
5 |
Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yetkinlik kazanır ve projeler üretir |
0 |
|
6 |
Kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe dökme noktasında donanımını artırır |
3 |
|
7 |
Toprakların muhafaza edilmeleri, her türlü amaç dışı kullanımlara ve kirlenmeye karşı korunmaları için değerlendirme yapacak her türlü teorik bilgiyi diğer alanlarla ilişkisini de kavrayarak kullanır |
5 |
|
8 |
Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek bir araştırma planlar/uygular veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur |
3 |
|
9 |
Bitkilerin, her türlü topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yapabilir |
0 |
|
10 |
Tarımsal alanların bilimsel, ekonomik ve akılcı kullanımları kapsamında, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında yeni teknolojilerin, yöntemlerin ve ölçme sitemlerinin kullanılması ve geliştirilmesi noktasında projeler üretir |
4 |
|
11 |
Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır |
3 |
|
12 |
Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır |
1 |
|
13 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme yetkinliğine sahip olur |
3 |
|
14 |
Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır |
2 |
|
15 |
Alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır |
2 |
|
16 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer |
0 |
|
17 |
İngilizce olarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir |
0 |
|
18 |
Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir |
2 |
|
19 |
Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir ve denetler |
4 |
|
20 |
Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
5 |
70 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
12 |
2 |
24 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
30 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|