Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Toprak ve Bitkide Makro-Besin Elementi Dinamiği |
|
Dersin Kodu |
: |
TBB-558 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HAYRİYE İBRİKÇİ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Makro besin elementlerinin bitkiye yarayışlılıklarını öğretir. Çevre ile barışık ve ekonomik gübre kullanımını öğretir. Söz konusu elementleri sürdürülebilir ve organik tarım açısından inceler ve kullanım potansiyellerini öğretir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Makro besin elementlerini tanımak, toprak-bitki-atmosfer-çevre kapsamında döngülerini fiziksel, kimyasal ve fiziko kimyasal olarak incelemek, sürdürülebilir ve organik tarım açısından önem ve rollerini değerlendirmek, bu elementleri gübreleme ekonomisini, insan sağlığı ve çevre kalitesi açısından önemlerini tartışmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Makro elementlerin tüm konularını toprak ve bitki ortamında konu almak ve bunları insan sağlığı, çevre koruma ve çiftçi ekonomisi açısından değerlendirmektir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, sera, arazi ve laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Makro besin elementlerinin tanıtılması ve tarımda kullanım potansiyellerinin tartışılması |
Yok |
Derslikte öğretim |
|
2 |
Azotun toprakta fiziksel, kimyasal ve fiziko-kimyasal döngüsü |
Ön okuma |
Derslikte Öğretim |
|
3 |
Azotun bitki beslemedeki rolü |
Ön okuma |
Araştırma ve okuma |
|
4 |
Fosforun toprakta fiziksel, kimyasal ve fiziko-kimyasal döngüsü |
Ön okuma |
Araştırma ve okuma |
|
5 |
Fosforun bitki beslemedeki rolü |
Ön okuma |
Araştırma ve okuma |
|
6 |
Potasyumun toprakta fiziksel, kimyasal ve fiziko-kimyasal döngüsü |
Ön okuma |
Araştırma ve okuma |
|
7 |
Potasyumun bitki beslemedeki rolü |
Ön okuma |
Araştırma ve okuma |
|
8 |
Kalsiyumun toprakta fiziksel, kimyasal ve fiziko-kimyasal döngüsü |
Ön okuma |
Araştırma ve okuma |
|
9 |
Kalsiyumun bitki beslemedeki rolü |
Ön okuma |
Araştırma ve okuma |
|
10 |
Ara Sınav |
Genel çalışma |
Araştırma ve okuma |
|
11 |
Magnezyum ve kükürdün toprakta fiziksel, kimyasal ve fiziko-kimyasal döngüsü |
Ön okuma |
Araştırma ve okuma |
|
12 |
Magnezyum ve kükürdün bitki beslemedeki rolü |
Ön okuma |
Araştırma ve okuma |
|
13 |
Çukurova bölgesinde makro besin elementlerinin gübre olarak kullanım potansiyelleri |
Ön okuma |
Araştırma ve okuma |
|
14 |
Gübreleme ve çevre kalitesi |
Ön okuma |
Araştırma ve okuma |
|
15 |
Gübreleme ve çevre kalitesi |
Ön okuma |
Araştırma ve okuma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Genel çalışma |
Sınav |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ekolojik tarım prensiplerini, sürdürülebilir ve ekolojik tarım açısından kavrayarak, bunların pratikte kullanımına katkı sağlar |
4 |
|
2 |
Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
5 |
|
3 |
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme ile diğer alanlar arasındaki etkileşimi kavrar |
5 |
|
4 |
Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak diğer mühendislik alanlarına da başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur |
1 |
|
5 |
Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yetkinlik kazanır ve projeler üretir |
2 |
|
6 |
Kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe dökme noktasında donanımını artırır |
5 |
|
7 |
Toprakların muhafaza edilmeleri, her türlü amaç dışı kullanımlara ve kirlenmeye karşı korunmaları için değerlendirme yapacak her türlü teorik bilgiyi diğer alanlarla ilişkisini de kavrayarak kullanır |
4 |
|
8 |
Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek bir araştırma planlar/uygular veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur |
4 |
|
9 |
Bitkilerin, her türlü topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yapabilir |
2 |
|
10 |
Tarımsal alanların bilimsel, ekonomik ve akılcı kullanımları kapsamında, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında yeni teknolojilerin, yöntemlerin ve ölçme sitemlerinin kullanılması ve geliştirilmesi noktasında projeler üretir |
4 |
|
11 |
Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır |
3 |
|
12 |
Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır |
4 |
|
13 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme yetkinliğine sahip olur |
4 |
|
14 |
Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır |
3 |
|
15 |
Alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır |
3 |
|
16 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer |
3 |
|
17 |
İngilizce olarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir |
0 |
|
18 |
Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir |
3 |
|
19 |
Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir ve denetler |
4 |
|
20 |
Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|