|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Toprak Fiziğinin Özel Sorunları |
|
Dersin Kodu |
: |
TBB-545 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ALHAN LATİFOĞLU SARIYEV |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Toprak Fiziğinin Özel Sorunların ortaya koymak ve Toprak Fiziği kapsamında kullanılan Yasaların Sınırlarını anlatmaktır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Toprak Fiziğinin Özel Sorunlarını belirlemek, Topraktaki geçerli kütle, enerji ve gaz yasalarını ve sınırlarının yanı sıra ilgili denklemlerin başlangıç-sınır koşullarını belirlemektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Fiziksel verimlilik, toprakların verimliliklerini kaybetmesi (degradasyon), kimyasal toprak düzenleyicileri ve bunların toprakta kullanılabilirliği.
Toprak- Bitki-Su ve Verim ilişkileri, doymuş su akımı, tansiyometre, Toprak Su Karakteristikleri, pF eğrisi, histerisis, bitkiler için yarayışlı su içeriği |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, Laboratuvar, Arazi ve Bilgisayar Uygulamaları |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Toprakların Fiziksel verimliliği |
Temel Toprak, Toprak Fiziği, Toprak Yönetimi derslerinden ön hazırlık yapmalı |
Kaynaklardan bilgi edinilecek, derste anlatılacak |
|
2 |
Toprak Tavı ve Kıvamı;Kohezyon ve Adhezyon sınırlarında kritik toprak neminin etkisi |
Temel Toprak, Toprak Fiziği, Toprak Yönetimi derslerinden ön hazırlık yapmalı |
Kaynaklardan bilgi edinilecek, derste anlatılacak |
|
3 |
Toprakların verimliliklerini kaybetmesi (degradasyon)-1 |
Temel Toprak, Toprak Fiziği, Toprak Yönetimi derslerinden ön hazırlık yapmalı |
Kaynaklardan bilgi edinilecek, derste anlatılacak |
|
4 |
Toprakların verimliliklerini kaybetmesi (degradasyon)-2 |
Temel Toprak, Toprak Fiziği, Toprak Yönetimi derslerinden ön hazırlık yapmalı |
Kaynaklardan bilgi edinilecek, derste anlatılacak |
|
5 |
Toprakta Su Akımı ve doymuş koşullarda Hidrolik İletkenlik |
Temel Toprak, Toprak Fiziği, Toprak Yönetimi derslerinden ön hazırlık yapmalı |
Kaynaklardan bilgi edinilecek, derste anlatılacak |
|
6 |
Sabit Su yükünde Hidrolik İletkenlik ve Arazi koşullarında uyumsuzluk |
Temel Toprak, Toprak Fiziği, Toprak Yönetimi derslerinden ön hazırlık yapmalı |
Kaynaklardan bilgi edinilecek, derste anlatılacak |
|
7 |
Değisen su yükünde Hidrolik iletkenlikle Sabit su yükünde belirlenen Hidrolik iletkenlik uyumsuzluğu |
Temel Toprak, Toprak Fiziği, Toprak Yönetimi derslerinden ön hazırlık yapmalı |
Kaynaklardan bilgi edinilecek, derste anlatılacak |
|
8 |
Darcy yasasının Sınırlılıkları ve Düşük eğimlerde yasadan sapma |
Temel Toprak, Toprak Fiziği, Toprak Yönetimi derslerinden ön hazırlık yapmalı |
Kaynaklardan bilgi edinilecek, derste anlatılacak |
|
9 |
Ara Sınav |
- |
- |
|
10 |
Topraklarda Yarayışlı su düzeyleri ve Killi Topraklarda Yarayışlı Suyun arttırılması zorlukları |
Temel Toprak, Toprak Fiziği, Toprak Yönetimi derslerinden ön hazırlık yapmalı |
Kaynaklardan bilgi edinilecek, derste anlatılacak |
|
11 |
Tansiyometre ve Toprak Su Karekteristikleri (pF eğrisi) ile ilgili uyumsuzluklar ve uygulama sınırlılıkları , histerisis olayı-1 |
Temel Toprak, Toprak Fiziği, Toprak Yönetimi derslerinden ön hazırlık yapmalı |
Kaynaklardan bilgi edinilecek, derste anlatılacak |
|
12 |
Tansiyometre ve Toprak Su Karekteristikleri (pF eğrisi) ile ilgili uyumsuzluklar ve uygulama sınırlılıkları , histerisis olayı-2 |
Temel Toprak, Toprak Fiziği, Toprak Yönetimi derslerinden ön hazırlık yapmalı |
Kaynaklardan bilgi edinilecek, derste anlatılacak |
|
13 |
Toprak-Bitki-Su ve Verim ilişkileri-1 |
Temel Toprak, Toprak Fiziği, Toprak Yönetimi derslerinden ön hazırlık yapmalı |
Kaynaklardan bilgi edinilecek, derste anlatılacak |
|
14 |
Toprak-Bitki-Su ve Verim ilişkileri-2 |
Temel Toprak, Toprak Fiziği, Toprak Yönetimi derslerinden ön hazırlık yapmalı |
Kaynaklardan bilgi edinilecek, derste anlatılacak |
|
15 |
Arazi Koşullarında Tansiyometre-Toprak Su Karekteristik Eğrisi yardımı ile Serbest drenaj yöntemi ile Hidrolik iletkenlik saptaması-1 |
Temel Toprak, Toprak Fiziği, Toprak Yönetimi derslerinden ön hazırlık yapmalı |
Kaynaklardan bilgi edinilecek, derste anlatılacak |
|
16/17 |
Arazi Koşullarında Tansiyometre-Toprak Su Karekteristik Eğrisi yardımı ile Serbest drenaj yöntemi ile Hidrolik iletkenlik saptaması-2 |
Temel Toprak, Toprak Fiziği, Toprak Yönetimi derslerinden ön hazırlık yapmalı |
Kaynaklardan bilgi edinilecek, derste anlatılacak |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. HANKS, R.J., ASHCROFT, G.L.,1985. Applied Soü Pbysks, Soil Water and Temperature Application, Springer-Verlag, New York, pp:I59.
2. KIRDA, C, SARIYEV, A., 2002. Toprak Fiziği, Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel Yayın No: 245, Adana, s:188.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ekolojik tarım prensiplerini, sürdürülebilir ve ekolojik tarım açısından kavrayarak, bunların pratikte kullanımına katkı sağlar |
2 |
|
2 |
Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
2 |
|
3 |
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme ile diğer alanlar arasındaki etkileşimi kavrar |
2 |
|
4 |
Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak diğer mühendislik alanlarına da başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur |
2 |
|
5 |
Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yetkinlik kazanır ve projeler üretir |
1 |
|
6 |
Kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe dökme noktasında donanımını artırır |
1 |
|
7 |
Toprakların muhafaza edilmeleri, her türlü amaç dışı kullanımlara ve kirlenmeye karşı korunmaları için değerlendirme yapacak her türlü teorik bilgiyi diğer alanlarla ilişkisini de kavrayarak kullanır |
1 |
|
8 |
Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek bir araştırma planlar/uygular veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur |
2 |
|
9 |
Bitkilerin, her türlü topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yapabilir |
1 |
|
10 |
Tarımsal alanların bilimsel, ekonomik ve akılcı kullanımları kapsamında, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında yeni teknolojilerin, yöntemlerin ve ölçme sitemlerinin kullanılması ve geliştirilmesi noktasında projeler üretir |
1 |
|
11 |
Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır |
1 |
|
12 |
Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır |
2 |
|
13 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme yetkinliğine sahip olur |
2 |
|
14 |
Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır |
1 |
|
15 |
Alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır |
2 |
|
16 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer |
2 |
|
17 |
İngilizce olarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir |
2 |
|
18 |
Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir |
2 |
|
19 |
Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir ve denetler |
2 |
|
20 |
Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
3 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
5 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 114 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|