|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Mikorizal İzolasyon ve Tanımlama Yöntemleri |
|
Dersin Kodu |
: |
TBB-543 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. İBRAHİM ORTAŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Mikoriza hakında genel bilginin anlaşılmasını sağlamak Mikoriza sporlarının izole edilmesi labaratuvar koşullarda sağlamak. İzole edilen mikorizaların genel büyük grup dzeyinde tanımlanması Mikoriza sporlarının sayılması ve analize hazırlamak Mikoriza sporlarını sınıflandırmak, çoğaltmak ve yeniden tarımda kullanımı konusunda somut bilgi sağlamak
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Mikoriza mantarlarının izle edilmesi ve tanımlanması ve sınıflandırlması konusunda teorik ve pratik bilgi kazandırmaktır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Mikoriza mantarlarının ekolojisi gelişim koşulları yanında toprak ortamından değişik tekniklerle izole edilmesi ve tanımlanması ve sınıflandırılması ve çoğaltılarak yeniden tarımdan kullanımı konuları işlenecektir. Bitki kök dokularında veziküller ve arbuscules varlığın tanımlanması yapılacaktır. Dersin% 80 video kamera ve mikroskop kullanılarak laboratuvarda yapılacaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, Labaratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Mikorizanın tanımı ve tarihçesi |
yok |
Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar |
|
2 |
Mikorizanın ekolojisi |
yok |
Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar |
|
3 |
Mikoriza ve rizosfer ilişkisi
Toprak-bitki organizma ilişkisinin mikoriza üzerindeki etkisi
|
yok |
Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar |
|
4 |
Kök gelişiminin mikoriza üzerindeki etkisi nedir |
yok |
Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar |
|
5 |
Kök enfeksiyonu vesikular arbukülar oluşumu ve tanımlanması |
yok |
Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar |
|
6 |
Mikoriza gruplarının tanımlanması ve ekolojik önemleri |
yok |
Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar |
|
7 |
Mikoriza izolasyon yöntemleri |
yok |
Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar |
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
|
9 |
Mikoriza slaytlarının hazırlanması ve tanımlama |
slayt hazırlama |
Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar |
|
10 |
Acaulospora sporlarının tanımlanması |
slayt hazırlama |
Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar |
|
11 |
Entrophospora sporlarının tanımlanması |
slayt hazırlama |
Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar |
|
12 |
Gigaspra sporlarının tanımlanması |
slayt hazırlama |
Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar |
|
13 |
Glomus sporlarının tanımlanması |
slayt hazırlama |
Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar |
|
14 |
Scutellispora sporlarının tanımlanması |
slayt hazırlama |
Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar |
|
15 |
Diğer mikoriza mantarlarının tanımlanması ve genel değerlendirme |
yok |
Powerpoint sunu, ödev, örnek çalışma ve labaraotuvar |
|
16/17 |
Yılsonu Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
N.C. Scheck and Yvonne Perez, 1990. Manual fort he Identification of VA mycorrhizal Fungi. Synergistic Publications. Gainsville, FL. USA..
Lynch, J. M. 1990. The Rhizosphere. John Wiley&Sons. New York.
Peterson, R. L., Massicotte, H. B., Melville, L.H., 2004. Mycorrhizas: Anatomy and Cell Biology. CABI Publishing. Ottawa. 2004.
Kapulnik, Y., Douds, D.D. 2000. Arbuscular Mycorrhizas: Physiology and Function. Kluwer Academic Publishers. London.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ekolojik tarım prensiplerini, sürdürülebilir ve ekolojik tarım açısından kavrayarak, bunların pratikte kullanımına katkı sağlar |
5 |
|
2 |
Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
3 |
|
3 |
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme ile diğer alanlar arasındaki etkileşimi kavrar |
4 |
|
4 |
Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak diğer mühendislik alanlarına da başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur |
3 |
|
5 |
Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yetkinlik kazanır ve projeler üretir |
3 |
|
6 |
Kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe dökme noktasında donanımını artırır |
3 |
|
7 |
Toprakların muhafaza edilmeleri, her türlü amaç dışı kullanımlara ve kirlenmeye karşı korunmaları için değerlendirme yapacak her türlü teorik bilgiyi diğer alanlarla ilişkisini de kavrayarak kullanır |
4 |
|
8 |
Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek bir araştırma planlar/uygular veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur |
4 |
|
9 |
Bitkilerin, her türlü topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yapabilir |
3 |
|
10 |
Tarımsal alanların bilimsel, ekonomik ve akılcı kullanımları kapsamında, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında yeni teknolojilerin, yöntemlerin ve ölçme sitemlerinin kullanılması ve geliştirilmesi noktasında projeler üretir |
5 |
|
11 |
Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır |
5 |
|
12 |
Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır |
5 |
|
13 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme yetkinliğine sahip olur |
3 |
|
14 |
Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır |
4 |
|
15 |
Alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır |
5 |
|
16 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer |
3 |
|
17 |
İngilizce olarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir |
3 |
|
18 |
Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir |
2 |
|
19 |
Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir ve denetler |
4 |
|
20 |
Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
5 |
70 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
6 |
18 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 146 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|