Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Toprakların Tarımsal Değerlendirilmesi

Dersin Kodu : TBB-521

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. SUAT ŞENOL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Toprakların morfolojik, fiziksel, kimyasal ve mineralojik özelliklerinin yorumlanması
Toprak kalitesi parametrelerini değerlendirilme.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Toprakların morfolojik, fiziksel, kimyasal ve mineralojik özelliklerine ilişkin verilerin yorumuyla, kök gelişimi, havalanma, su tutma kapasitesi, besin elementleri statüsü, erozyona duyarlılık, tohum yatağı hazırlığı, işlenebilirlik gibi toprak kalitesi parametrelerinin değerlendirilmesi.

Dersin İçeriği : Arazilerin köklenmeye elverişliliği, su tutma kapasitesi, havalanması, bitki besin elementleri statüsü, erozyona duyarlılığı, tohum yatağı hazırlığı,ve işlenebilirlik gibi toprak kalitesi parametreleri mevcut morfolojik ve analitik veriler ışınıda ayrı ayrı değerlendirmesi yapılmaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Arazi karakteristiği arazi niteliği kavramları yok Teorik eğitim
2 Kök gelişimine elverişliliğin değerlendirilmesi Kaynak araştırması Teorik eğitim ve örnek uygulama
3 Havalanmaya elverişliliğin değerlendirilmesi Kaynak araştırması Teorik eğitim ve örnek uygulama
4 Su tutma kapasitesinin değerlendirilmesi Kaynak araştırması Teorik eğitim ve örnek uygulama
5 Besin elementleri statüsünün değerlendirilmesi Kaynak araştırması Teorik eğitim ve örnek uygulama
6 Su erozyonu riskinin değerlendirilmesi Kaynak araştırması Teorik eğitim ve örnek uygulama
7 Rüzgar erozyonu riskinin değerlendirilmesi Kaynak araştırması Teorik eğitim ve örnek uygulama
8 Taşıma kapasitesini değerlendirilmesi Kaynak araştırması Teorik eğitim ve örnek uygulama
9 Tohum yatağı hazırlığı ve toprak işlemeye uygunluğun değerlendirilmesi Kaynak araştırması Teorik eğitim ve örnek uygulama
10 Kök gelişimine elverişliliğin değerlendirilmesine ilişkin uygulamalar Örnek profiller üzerinde çalışma Örnek profil değerlendirmeleri
11 Havalanmaya elverişliliğin değerlendirilmesine ilişkin uygulamalar Örnek profiller üzerinde çalışma Örnek profil değerlendirmeleri
12 Su tutma kapasitesinin değerlendirilmesine ilişkin uygulamalar Örnek profiller üzerinde çalışma Örnek profil değerlendirmeleri
13 Besin elementleri statüsünün değerlendirilmesine ilişkin uygulamalar Örnek profiller üzerinde çalışma Örnek profil değerlendirmeleri
14 Su ve rüzgar erozyonu riskinin değerlendirilmesine ilişkin uygulamalar Örnek profiller üzerinde çalışma Örnek profil değerlendirmeleri
15 Ara sınav Tüm konuların tekrarı Yazılı sınav
16/17 Final sınavı Tüm konuların tekrarı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Dent, D., A. Young, 1981. Soil Suavey and Land Evaluation. George Allen and Unwin. London
 Sys, C., E. van Ranst, J. Debaveye, 1991. Land Evaluation. Agricultural Publ. No.7 Brussels
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 5 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Ekolojik tarım prensiplerini, sürdürülebilir ve ekolojik tarım açısından kavrayarak, bunların pratikte kullanımına katkı sağlar 3
2 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir 3
3 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme ile diğer alanlar arasındaki etkileşimi kavrar 2
4 Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak diğer mühendislik alanlarına da başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur 5
5 Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yetkinlik kazanır ve projeler üretir 0
6 Kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe dökme noktasında donanımını artırır 0
7 Toprakların muhafaza edilmeleri, her türlü amaç dışı kullanımlara ve kirlenmeye karşı korunmaları için değerlendirme yapacak her türlü teorik bilgiyi diğer alanlarla ilişkisini de kavrayarak kullanır 4
8 Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek bir araştırma planlar/uygular veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur 4
9 Bitkilerin, her türlü topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yapabilir 0
10 Tarımsal alanların bilimsel, ekonomik ve akılcı kullanımları kapsamında, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında yeni teknolojilerin, yöntemlerin ve ölçme sitemlerinin kullanılması ve geliştirilmesi noktasında projeler üretir 2
11 Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır 0
12 Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır 2
13 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme yetkinliğine sahip olur 2
14 Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır 2
15 Alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır 2
16 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer 0
17 İngilizce olarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir 0
18 Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir 3
19 Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir ve denetler 2
20 Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 10 50
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 106
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.24
Dersin AKTS Kredisi: 4