|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Öğrenme Kuramları I |
|
Dersin Kodu |
: |
BTE 701 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HABİBE ALDAĞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenme kuramları temel kavram ve ilkelerini açıklayabilme. Öğrenme kuramları temel kavram ve ilkelerini öğrenme ve öğretme ile ilgili problemlerin çözümünde kullanabilme. Farklı bakış açılarına sahip kuramların uygulamada yaratacakları farklılıkları karşılaştırabilme. Öğrenme-öğretmeye toplumsal ve kültürel bakış açısı, eğitim sisteminde temel alınan eğitim anlayışı, uygulamadaki öğrenme kuramları arasındaki bağı ortaya koyabilme. Öğrenme kuramları ilke ve işlemlerini, teknolojik öğrenme çevrelerine (örn. BDE,UE) etkili, verimli ve yaratıcı bir şekilde aktarabilmek.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Davranışçı, bilişsel ve yapıcı öğrenme kuramlarının temel kavram ve ilkelerini incelemesi. Öğrenmeye farklı bakış açılarını temsil eden bu kuramların temele alınması durumunda öğrenme-öğretme çevrelerinin ve uygulamalarının nasıl farklılaşabileceğinin tartışılması. Öğrenme-öğretme problemlerinin çözümünde kuramsal yaklaşımı uygulayabilme. BDE vb. uygulamalarda veya UE gibi öğrenme platformları geliştirirken bu kavram ve ilkelerin istenilen beceri düzeyinde kullanılması. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Davranışçı, bilişsel ve yapıcı öğrenme kuramları |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Temel kavramlar ve epistemolojik, toplumsal, kültürel öğrenme algılarını inceleme |
|
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
2 |
Davranışçılık: klasik koşullanma-Pavlov |
İlgili bölümün okunması, içerik şeması hazırlanması (veya alternatif bir öğrenme etkinliği) |
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
3 |
Bitişiklik: Watson, Gutrie, Bağlaşımcılık: Thorndike |
İlgili bölümün okunması, içerik şeması hazırlanması |
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
4 |
Davranışçık:Edimsel koşullanma: Skinner |
İlgili bölümün okunması, içerik şeması hazırlanması |
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
5 |
Sistematik davranış |
İlgili bölümün okunması, içerik şeması hazırlanması |
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
6 |
Davranışçı öğrenme kuramları uygulamaları |
İlgili bölümün okunması, içerik şeması hazırlanması |
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
7 |
Gestalt Theory, Tolman, Wertheimer, Köhler, Koffka |
İlgili bölümün okunması, içerik şeması hazırlanması |
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
8 |
ARASINAV |
İlgili okumalar |
Yazılı sınav, çoktan seçmeli, kısa cevap vb. |
|
9 |
Bilgiyi işleme: Miller., Şema kuramı , Piaget |
İlgili bölümün okunması, içerik şeması hazırlanması |
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
10 |
Epistemoloji, öğretme stratejileri |
İlgili bölümün okunması, içerik şeması hazırlanması |
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
11 |
Sosyal Öğrenme Kuramı: Bandura |
İlgili bölümün okunması, içerik şeması hazırlanması |
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
12 |
Yapıcı öğrenme kuramları karşılaştırılması, |
İlgili bölümün okunması, içerik şeması hazırlanması |
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
13 |
Durumlu öğrenme |
İlgili okumalar, yazılım uygulamalarının bitirilmesi |
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
14 |
Davranışçı, bilişselci ve yapıcı öğrenme kuramları karşılaştırılması |
İlgili bölümün okunması, içerik şeması hazırlanması |
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
15 |
Farklı öğrenme çevrelerinde farklı öğrenme kuramları uygulamaları |
İlgili bölümün okunması, içerik şeması hazırlanması |
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI |
İlgili okumalar |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Woolfolk, A. (1998). Educational Psychology. Allyn Bacon. MA.
Driscoll, M. P. (1994) Psychology of Learning for Instruction., Allyn-Bacon, MA.
Senemoğlu, Nuray (2005). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Gazi Kitabevi. (12. Baskı).
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
40 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
60 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Yerel ve ulusal düzeyde alandaki gelişmelerin yayılım ve dağılımında sorumluluk alır. |
1 |
|
2 |
Alandaki çalışmalarında bilimsel ve etik değerler temelinde hareket ederek, bu değerlerin korunmasını ve öğrenilmesini destekler |
3 |
|
3 |
Diğer alanlardaki ilgili gelişmeleri öğretim teknolojileri alanına taşır. |
2 |
|
4 |
Paydaş davranışlarına ilişkin iç görü geliştirerek, işbirliği içinde verimli bir çalışma ortamı yaratır ve sürdürür. |
1 |
|
5 |
Öğretim teknolojileri ile diğer ilgili alanların birleşik yapısını tanımlar |
3 |
|
6 |
Bilimsel araştırma ve ilgili istatistiksel tekniklerin öğretim teknolojileri alanındaki uygulamalarını listeler. |
3 |
|
7 |
Öğretim teknolojileri alanındaki bilimsel gelişmeleri takip eder ve bunu mesleki uygulamaya taşır |
3 |
|
8 |
Güncel sorun ve uygulamaları takip edip, bir sonraki aşamanın gerektireceği bilgi ve becerileri tespit ederek, yeni öğrenme görevleri üstlenir |
4 |
|
9 |
İş yükünü azaltacak sistemler, yöntemler veya araçları temin edebilir veya geliştirir. |
3 |
|
10 |
Alanın geleceğine ilişkin konularda strateji, politika ve uygulama planlarını, yorumlar, geliştirir ve değerlendirir. |
3 |
|
11 |
Lisans düzeyinde kazanılan yeterlilikler temelinde, öğretim teknolojileri alt-alanlarını bütünleştirir ve uzmanlık düzeyinde tanımlar. |
5 |
|
12 |
Öğretim teknolojileri bilgi temelinden hareketle beklendik durumlarda, analiz, tasarım, geliştirme ve değerlendirme süreçlerini farklı bağlamlarda uygular. |
3 |
|
13 |
Bilimsel araştırma ve ilgili istatistiksel teknikleri öğretim teknolojileri alanının klasik uygulamalarında kullanır |
1 |
|
14 |
Öğretim teknolojileri kapsamındaki, karmaşık, kuramsal ve güncel problemlerin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, bütünlük içerisinde değerlendirir. |
5 |
|
15 |
Bilimsel bir bakış açısı ile alan kapsamındaki karmaşık, kuramsal ve güncel problemlerin çözümü için plan geliştirir, planı uygular ve sonuçları değerlendirir |
4 |
|
16 |
Alana ilişkin veya alan kapsamındaki sorunların çözümünde kişisel sorumlulukları üstlenir |
2 |
|
17 |
Öğrencilerle, öğretmenlerle, okul yönetimi ile aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
2 |
|
18 |
Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
3 |
39 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 128 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.12 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|