|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Seç Ders (Balık Davranışları) |
|
Dersin Kodu |
: |
SUF223 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MAHMUT YANAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hayvan davranışlarının temel mekanizmalarını kavrar. Temel hayvan davranışlarının evrimsel kökenlerini açıklar Hayvan davranışlarında kalıtım ve çevre etkileşimini analiz eder. Doğal ve seksüel seleksiyon mekanizmaları açıklar. Balıklarda temel sosyal davranış çeşitlerini kavrar. Hayvan davranışlarından edindiği bilgilerini balık avcılığı ve kültür balıkçılığına maniple eder.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, hayvan davranışlarının dinamikleri ve evrimsel kökenleri, davranışta kalıtım ve çevre; balıkta davranış türleri ve başlıca sosyal davranışlar konusunda öğrenciye bilgi kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Hayvan davranışları konusunda genel kavramlar, doğal seleksiyon ve seksüel seleksiyon; balık davranışlarında kalıtım ve çevre; balıklarda duyu organları ve balığın davranışları üzerindeki rolleri; balıklarda kur yapma, rekabet, saldırganlık, territoryal, sürü oluşturma, beslenme, göç ve savunma davranışları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Su ürünleri fakültesinin sınıfları |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin içeriği konusunda özet bilgi verilmesi
|
öğrenci ders notu ile gelir. |
düz anlatım |
|
2 |
Hayvan davranışları tanımı ve tarihçesi, doğal seleksiyon kavramı
|
ders notunu okuma |
düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Balıklarda sosyal davranışlar ve çeşitleri
|
ders notu okuma |
düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
4 |
Hayvan davranışlarında kalıtım ve içgüdü
|
ders notu ve önerilen kaynakları okuma |
düz anlatım, tartışma |
|
5 |
Balıklarda seksüel seleksiyon
|
ders notu ve önerilen kaynakları okuma |
düz anlatım, tartışma |
|
6 |
Balıklarda üreme ve kur yapma davranışları
|
ders notu ve önerilen kaynakları okuma |
düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Balıklarda aile yaşamı ve ebevyn bakımı
|
ders notu okuma, web´ten kaynak taraması |
düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
8 |
Ara sınavı, soruların yanıtlarının tartışılması |
sınava hazırlık |
yazılı sınav, tartışma |
|
9 |
Balıklarda rekabet ve kavga |
ders notu okuma, web´ten kaynak taraması, ev ödevi hazırlığı |
düz anlatım, tartışma |
|
10 |
balıklarda üreme stratejileri, tek ve çok eşlilik,
|
ders notu okuma, web´ten kaynak taraması, ev ödevi hazırlığı |
düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
11 |
Balıklarda territoryal davranışlar
|
ders notu okuma, web´ten kaynak taraması, ev ödevi hazırlığı |
düz anlatım, tartışma |
|
12 |
Balıklarda sürü davranışları
|
ders notu okuma, web´ten kaynak taraması, ev ödevi hazırlığı |
düz anlatım, tartışma |
|
13 |
Balıklarda duyu organları ve balık davranışları üzerindeki etkileri
|
ders notu okuma, web´ten kaynak taraması, ev ödevi hazırlığı |
düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Gel-git zonunda yaşayan balıkların davranışları
|
ders notu okuma, web´ten kaynak taraması, ev ödevi hazırlığı |
düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
15 |
Ev ödevlerinin değerlendirilmesi |
ev ödevi |
tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı
|
sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Pitcher, J.T., 1885., "Kemikli balık davranışları"
Şahin., R., 1990., "Hayvanlarda sosyal davranışlar".
Yanar,M., 2000., "Balık davranışları ders notu"
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
0 |
|
2 |
Sucul kaynakların mevcut durumunun tespiti, sürdürülebilir kullanımı, su kirliliği ve kontrolü ve biyoteknoloji alanlarında yetkinlik kazanır. |
0 |
|
3 |
Su ürünleri alanında toplumsal, çevresel ve mesleki etik değerlere ve mevzuata uygun hareket eder. |
2 |
|
4 |
Fen bilimleri ve temel mühendislik dallarında yeterli bilgiye sahip olma; bu alanlarda edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri su ürünleri mühendisliği uygulamalarında bir arada kullanır. |
5 |
|
5 |
Su ürünleri alanındaki verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir, problemleri belirler, çözüm önerileri geliştirir ve uygular. |
2 |
|
6 |
Su ürünleri alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. |
3 |
|
7 |
Su ürünleri alanında veri toplar, temel deneysel çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. |
1 |
|
8 |
Su ürünleri alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. |
0 |
|
9 |
Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. |
1 |
|
10 |
Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. |
4 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. |
2 |
|
12 |
Su ürünleri ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve sucul kaynakların sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. |
3 |
|
13 |
Alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, su ürünleri ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurt dışı kaynaklı yayınları takip eder. |
2 |
|
14 |
Doğal çevrenin korunmasını gözeten su ürünleri yetiştiricilik teknikleri ile su ürünleri hastalıkları, avlama ve işleme teknolojisi, balıkçılık sektörünün yapısı, problemleri ve çözümleri konularında çalışmalar yapma ve sonuçları yaygınlaştırabilme yetilerine sahip olur. |
2 |
|
15 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
7 |
7 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
9 |
9 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 68 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.72 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|