|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Fluid Machinery |
|
Dersin Kodu |
: |
MES407 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. BEŞİR ŞAHİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Santrifüj ve eksenel tip pompa, türbin ve fanlar hakkında temel bilgileri edinme; Belirtilen tip akışkan makineleri için performans hesapları yapabilme; Akışkan makinelerinde performans kayıplarının neden gerçekleştiğini ve bunların nasıl önlenebileceğini bilmelerini sağlama; Akışkan makinelerinin hangi durumlarda birbirleriyle seri ve paralel olarak çalışabileceğini bilmelerini ve gereken hesaplamaları yapabilme, Bir proje için akışkan mekineleri seçimi yapabilme, Akışkan makinelerin tasarımı ile ilgili bereceri kazanabilme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Turbomakinaların çeşitleri hakkında bilgiler vermek ve nasıl çalıştıklarını öğretmek, boyut analizi ve benzerlik toerisini dikkate alarak yeni turbomakinaların tasarımını yapma yetisi kazandırmak, turbomakinalarında akış analizi yapmak, çalışma koşullarına göre turbo makinaların tasarımını ve seçimini yapabilme yeteneğini kazandırmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Akışkan makinelerine giriş
Çeşitli pompa ve türbin tipleri
Çeşitli pompa ve türbin tiplerinin çalışma prensibi
Santrifüj pompa
Santrifüj pompa
Eksenel pompa
Pompa performans eğrileri ve pompa seçimi
Seri ve paralel bağlı pompalar
Vize
Pompalarda kavitasyon
Pelton türbünü
Radyal ve eksenel tip türbün
Radyal ve eksenel tip türbün
Türbünlerde kavitasyon
Eksenel tip kompresörler ve fanlar
Final sınavı |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Mak-1, Mak-2 |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Akışkan makinelerine giriş
|
İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. |
Ders Anlatım
|
|
2 |
Çeşitli pompa ve türbin tiplerine giriş |
İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. |
Ders Anlatım
|
|
3 |
Çeşitli pompa ve türbin tiplerinin çalışma prensibi |
İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. |
Ders Anlatım
|
|
4 |
Santrifüj pompa
|
İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. |
Ders Anlatım
|
|
5 |
Santrifüj pompa
|
İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. |
Ders Anlatım
|
|
6 |
Eksenel pompa
|
İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. |
Ders Anlatım
|
|
7 |
Pompa performans eğrileri ve pompa seçimi
|
İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. |
Ders Anlatım
|
|
8 |
Seri ve paralel bağlı pompalar
|
İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. |
Ders Anlatım
|
|
9 |
Vize
|
Yazılı Sınav |
Yazılı Sınav |
|
10 |
Pompalarda kavitasyon
|
İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. |
Ders Anlatım
|
|
11 |
Pelton türbünü
|
İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. |
Ders Anlatım
|
|
12 |
Radyal ve eksenel tip türbün
|
İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. |
Ders Anlatım
|
|
13 |
Radyal ve eksenel tip türbün
|
İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. |
Ders Anlatım
|
|
14 |
Türbünlerde kavitasyon
|
İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. |
Ders Anlatım
|
|
15 |
Eksenel tip kompresörler ve fanlar
|
İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. |
Ders Anlatım
|
|
16/17 |
Final sınavı
|
Yazılı Sınav |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Terry Wright,Philip Gerhart, Fluid Machinery: Application, Selection, and Design, Second Edition, CRC Press; 2009
Y. A.Cengel, J.H. Cimbala, Fluid Mechanics, Theory and Applications, McGraw Hill, First edition, 2006.
S Larry Dixon, Cesare Hall, Fluid Mechanics and Thermodynamics of Turbomachinery, Sixth Edition, Butterworth-Heinemann, 2010.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
30 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
70 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Makine mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma |
4 |
|
2 |
Matematik, fen ve mühendislik temel bilgisi ile donanımlı olma |
4 |
|
3 |
Makine mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme |
4 |
|
4 |
Çeşitli mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma |
4 |
|
5 |
Teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde çeşitli mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme |
5 |
|
6 |
Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme |
5 |
|
7 |
Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme |
4 |
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme |
5 |
|
9 |
İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme |
3 |
|
10 |
Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme |
4 |
|
11 |
Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme |
5 |
|
12 |
Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
3 |
48 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
1 |
1 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 97 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|