Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bitkilerde Abiyotik Stres Fizyolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
BB-587 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. HAYRİYE YILDIZ DAŞGAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bitkilerde abiyotik stres fizyolojisi konusunda kavramsal ve kuramsal bilgiler edinilir. Bitkileri stesden uzak tutmanın yolarını öğrenir, eğer stres kaçınılmaz ise bununla nasıl başa çıkacağıı, tolerant genotipleri nasıl seçeceğini öğrenir. Bitkilerde görülen sorunların abiyotik stres ile ilişkisini değerlendirir ve sorunları elimine etme konusunda yöntemler geliştirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bitkilerin maruz kaldıkları abiyotik stres çeşitlerini, bu streslerin bitkilerde oluşturduğu etkileri ve bitkilerin abiyotik streslerden korunmak için geliştirdikleri adaptasyon mekanizmalarını öğretmektir. Ayrıca dayanıklı bitki genotiplerini seçerken etkili olan faktörleri öğretmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bitkilerde stres oluşturan abiyotik faktörler incelenecektir; su stresi, tuz stresi, soğuk ve don stresi, yüksek sıcaklık stresi, bitkide eksiklik ve fazlalık durumlarında iyon stresi, ışık stresi, allelokimyasal stres. Stres nedeniyle bitki bünyesinde meydana gelen morfolojik ve fizyolojik değişiklikler. Bitkilerde abiyotik streslere cevap mekanizmaları. Strese dayanıklılık veya tolerans mekanizmaları nasıl oluşuyor? Strese dayanıklı bitki genotiplerini seçme yöntemleri konularında teorik ve uygulamaya yönelik bilgiler verilmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
1A sınıfı, Büyüme Odası, Sera |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bitkilerde genel olarak stres kavramı ve bunlar içerisinde abiyotik stres faktörleri |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler çalışılması |
İlgili konuların öğrencilerle tartışarak interaktif bir şekilde anlatılması |
|
2 |
Tuzluluk stresinin bitkiler üzerindeki etkileri |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler çalışılması |
İlgili konuların öğrencilerle tartışarak interaktif bir şekilde anlatılması |
|
3 |
Tuz stresine karşı bitkilerin geliştirdikleri bitkilerin savunma mekanizmaları |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler çalışılması |
İlgili konuların öğrencilerle tartışarak interaktif bir şekilde anlatılması |
|
4 |
Tuz stresine dayanıklı bitki genotiplerini seçerken kullanılacak fizyolojik parametreler |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler çalışılması |
İlgili konuların öğrencilerle tartışarak interaktif bir şekilde anlatılması |
|
5 |
Kuraklık stresinin bitkiler üzerindeki etkileri, |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler çalışılması |
İlgili konuların öğrencilerle tartışarak interaktif bir şekilde anlatılması |
|
6 |
Kuraklık stresine karşı bitkilerin geliştirdikleri bitkilerin savunma mekanizmaları |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler çalışılması |
İlgili konuların öğrencilerle tartışarak interaktif bir şekilde anlatılması |
|
7 |
Kuraklık stresine dayanıklı bitki genotiplerini seçerken kullanılacak fizyolojik parametreler |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler çalışılması |
İlgili konuların öğrencilerle tartışarak interaktif bir şekilde anlatılması |
|
8 |
ARA SINAV |
Bu haftaya kadar incelenen konulara ait ders notları ve önerilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması |
Yazılı sınav |
|
9 |
Yüksek sıcaklık stresinin bitkiler üzerindeki etkileri |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler çalışılması |
İlgili konuların öğrencilerle tartışarak interaktif bir şekilde anlatılması |
|
10 |
Yüksek sıcaklık stresine karşı bitkilerin geliştirdikleri savunma mekanizmaları |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler çalışılması |
İlgili konuların öğrencilerle tartışarak interaktif bir şekilde anlatılması |
|
11 |
Yüksek sıcaklık stresine dayanıklı bitki genotiplerini seçerken kullanılacak fizyolojik parametreler |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler çalışılması |
İlgili konuların öğrencilerle tartışarak interaktif bir şekilde anlatılması |
|
12 |
Düşük sıcaklık ve don streslerinin bitkiler üzerindeki etkileri |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
İlgili konuların öğrencilerle tartışarak interaktif bir şekilde anlatılması |
|
13 |
Demir-Fe eksikliği stresinin bitkiler üzerindeki etkileri |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler çalışılması |
İlgili konuların öğrencilerle tartışarak interaktif bir şekilde anlatılması |
|
14 |
Demir-Fe eksikliği stresi karşısında bitkilerin geliştirdikleri savunma mekanizmaları |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler çalışılması |
İlgili konuların öğrencilerle tartışarak interaktif bir şekilde anlatılması |
|
15 |
Allelopati stresi ve bitkiler üzerindeki etkileri |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin çalışılması |
İlgili konuların öğrencilerle tartışarak interaktif bir şekilde anlatılması |
|
16/17 |
YILSONU SINAVI |
Dönem boyunca incelenen konulara ait ders notları ve önerilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Değişik kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış, resimlerle zenginleştirilmiş ve sürekli olarak güncellenen ders notlarının elektronik ortama aktarılmış power point sunumları
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Ashraf, M., Ozturk, M. And Athar, H.R. (edıtors), 2009. Salinity and Water Stress Improving Crop Efficiency. SpringerScience ISBN 978-1-4020-9064-6
Taiz Zeiger, 1998. Plant Physiology. Sinauer Associates, Inc., USA. ISBN 0-87893-831.
Ashraf, M and Haris, P.J. P., 2005. Abiotic Stress: Plant Resistance Through Breeding and Moleculer Approaches. The Haworth Pres USA. ISBN 1-56022-964-0Lewitt, J., 1980. Responses of Plants to Environmental Stress. Volume II Water, Radiation, Salt and other Stresses. Academic PRess Newyork London Toronto Sydney San.
Kaçar, B., Katkat V., Öztürk, Ş., 2002. Bitki Fizyolojisi. Livane Baskı, İstanbul. ISBN: 975-564-133-5.
|
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bahçe bitkileri alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
4 |
|
2 |
Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
5 |
|
3 |
Sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümleme |
5 |
|
4 |
Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturabilme |
3 |
|
5 |
Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme |
1 |
|
6 |
Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme |
2 |
|
7 |
Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamda önderlik yapma |
3 |
|
8 |
Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme |
4 |
|
9 |
Bahçe bitkileri alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme |
4 |
|
10 |
Çalışmalarını, uzmanlık alanındaki gelişmeleri ve araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme |
2 |
|
11 |
Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme |
4 |
|
12 |
Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme |
5 |
|
13 |
Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|