Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Turunçgillerde Melezleme Islahı |
|
Dersin Kodu |
: |
BB-584 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. BİLGE YILMAZ Prof.Dr. TURGUT YEŞİLOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
DÖÇ 1. Bu ders kapsamında turunçgillerin anaç ve çeşit ıslahında melezleme ve somatik hibridizasyon yöntemleriyle ıslahı hakkında bilgi edinilir. DÖÇ 2. Bu ders kapsamında Turunçgillerde enzimatik ve mekanik yollarla protoplast izolasyonu ve protoplast füzyon yöntemleri konusunda bilgi edinilir. DÖÇ 3. Teorik ve uygulamaya yönelik olarak kullanıcı araştırmalarında izlenebilecek yöntemler konusunda bilgi edinir. DÖÇ 4. Araştırma bulguları ve teorik bilgilerin uygulamaya nasıl aktarılacağı konusunda uygulama becerisi kazanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Turunçgillerde klasik ve somatik melezleme yöntemleri, çiçek biyolojisi, ıslah stratejisi ve melezleme ıslahının amacı, dikkat edilmesi gerekli konular ve başarıyı etkileyen faktörler, hücre duvarının yapısı, protoplast izolasyon yöntemleri (mekanik ve enzimatik), eksplant kaynakları, donör bitki metaryalinin yetiştirme şartları, enzimatik yöntemle izolasyonda kullanılan yıkama solüsyonları, enzimler ve enzim karışımları, protoplastların yıkanması ve saflaştırılması, protoplastların büyüklüğü ve verimliliğinin belirlenmesi, protoplast füzyon yöntemleri (kimyasal, mekanik ve elektrofüzyon), protoplast füzyonu ve somatik melezlerin kültüre alınması, klasik ve somatik melezleme yönteminin anaç ve çeşit ıslahında kullanım olanakları açıklanarak turunçgillerde melezleme ıslahında yapılmasını gereken ve melezleme sırasında karşılaşılabilecek her tür sorunla başa çıkma yollarının öğrenilmesi hedeflenmektedir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Turunçgillerde klasik ve somatik melezleme yöntemleri, çiçek biyolojisi; ıslah stratejisi ve melezleme ıslahının amacı, dikkat edilmesi gerekli konular ve başarıyı etkileyen faktörleri; klasik ve somatik melezleme yönteminin anaç ve çeşit ıslahında kullanım olanakları; melezleme ıslahının yapılması ve melezleme ıslahında karşılaşılabilecek sorunların çözüm yolları |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Bahçe Bitkileri Bölümü derslik ve turunçgil bahçeleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Turunçgillerde klasik ve somatik melezleme yöntemleri hakkında genel bilgi |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
2 |
Turunçgillerin çiçek yapısı ve döllenme biyolojisi |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
3 |
Turunçgillerde ıslah stratejisi, melezleme ıslahı ve önemi |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
4 |
Turunçgillerde klasik melezleme yöntemiyle çeşit ıslahı ve dikkat edilecek parametreler |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
5 |
Klasik melezleme ile mandarin ve portakal çeşit ıslahında amaçlar ve dikkat edilecek noktalar |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
6 |
Klasik melezleme ile limon ve altıntop çeşit ıslahında amaçlar ve dikkat edilecek noktalar |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
7 |
ARA SINAV |
Ara sınav hazırlığı |
Ders notu ve önerilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması |
|
8 |
Klasik melezleme ile anaç ıslahında amaçlar ve dikkat edilecek noktalar |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
9 |
Protoplast izolasyonu, amaçları ve uygulama alanları |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
10 |
Protoplast izolasyonunda mekanik ve enzimatik yöntemler |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
11 |
Protoplast için eksplant kaynakları, donör bitki metaryalinin yetiştirme şartları, enzimatik yöntemle izolasyonda kullanılan yıkama solüsyonları, enzi |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
12 |
Protoplastların yıkanması ve saflaştırılması, protoplastların büyüklüğü ve verimliliğinin belirlenmesi. |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
13 |
Protoplast füzyon yöntemleri (kimyasal, mekanik ve elektrofüzyon), protoplast füzyonu ve somatik melezlerin kültüre alınması. |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
14 |
Klasik ve somatik melezleme yönteminin çeşit ıslahında kullanım olanakları. |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
15 |
Klasik ve somatik melezleme yönteminin anaç ıslahında kullanım olanakları. |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
16/17 |
YILSONU SINAVI |
Final sınavı hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bahçe bitkileri alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
4 |
|
2 |
Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
3 |
|
3 |
Sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümleme |
2 |
|
4 |
Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturabilme |
3 |
|
5 |
Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme |
2 |
|
6 |
Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme |
3 |
|
7 |
Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamda önderlik yapma |
3 |
|
8 |
Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme |
1 |
|
9 |
Bahçe bitkileri alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme |
1 |
|
10 |
Çalışmalarını, uzmanlık alanındaki gelişmeleri ve araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme |
3 |
|
11 |
Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme |
3 |
|
12 |
Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme |
4 |
|
13 |
Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|