|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bahçe Bitkilerinde Sitolojik Esaslar |
|
Dersin Kodu |
: |
BB-533 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SEVGİ PAYDAŞ Prof.Dr. SİNAN ETİ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Canlı organizmaların hücre özellikleri hakkında genel bilgiler edinir. Bitki hücresinin kimyasal yapısının morfolojisine etkisi konularında yorum yapabilme becerisi kazanır. Bitki hücresindeki organellerin yapısı ve bunların görevleri konusunda bilgi edinir. Kromozomlar ve kalıtsal materyalin yavru bireylere aktarılması hakkında bilgi sahibi olur Bitki hücresindeki bölünme olaylarını uygulamalı olarak kavrar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bitki hücreleri hakkında genel bilgiler, bitki hücrelerinin morfolojisi ve kimyasal yapısı, bitki hücrelerinin organelleri, kromozomlar, bitkilerde mitoz ve mayoz bölünmeler konularında bilgi verilmesi |
|
Dersin İçeriği |
: |
Hücrenin inorganik ve organik yapısı, hücre organelleri, kromozom ve genlerin yapı ve görevleri, amitoz, mitoz ve mayoz hücre bölünmeleri, sitolojik tekniklerin uygulanması |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Ç.Ü.Bahçe Bitkileri Bölümü laboratuvar ve derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bitki hücresinin genel yapısı ve morfolojisi ile hayvansal ve prokaryotik hücrelerden farkı |
Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
2 |
Bitki hücresinin kimyasal yapısı
Bitki hücresindeki inorganik maddelerin miktar ve görevleri
|
Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
3 |
Bitki hücresindeki organik maddelerin miktar ve görevleri (Proteinler) |
Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
4 |
Bitki hücresindeki organik maddelerin miktar ve görevleri (Karbonhidratlar) |
Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
5 |
Bitki hücresindeki organik maddelerin miktar ve görevleri (lipidler) |
Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
6 |
Bitki hücresindeki organik maddelerin miktar ve görevleri (Nükleik asitler, DNA, RNA) |
Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
7 |
Bitki hücresindeki organik maddelerin miktar ve görevleri (enzim, hormon ve vitaminler) |
Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
8 |
ARA SINAV |
Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Bitki hücresinin genel iç yapısı ile sitoplazmanın yapısı |
Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
10 |
Endoplazmik retikulum, golgi aygıtı ve ribozomlar |
Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
11 |
Lizozomlar, mikrozomlar, mitokondriler, senriol, plastidler, mikrofilametler, mikrotübüller |
Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
12 |
Nukleusun yapısı
Nukleolusun yapısı
|
Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
13 |
Kromozomlar |
Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
14 |
Hücre bölünmeleri (mitoz ) |
Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
15 |
Hücre bölünmeleri (mayoz ) |
Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
16/17 |
YILSONU SINAVI |
Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Değişik kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış, resimlerle zenginleştirilmiş ve sürekli olarak güncellenen ders notlarının elektronik ortama aktarılmış sunusu
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
-Akman, Y., Güney, K., 2011. Bitki Biyolojisi-Botanik. Palme Yayıncılık, Ankara. 775 s.
-Ozban, N., 1988. Hücre. Sitoloji Ders Kitabı İst. Üni. Yayınları: 3499. Fen Fakültesi No:204. 283 s.
Wilson, G. Y., Morrison, J. H., 1966. Cytology. Reinhold Publishing Corperation, New York-London. 319 p.
-Yakar, N., 1987. Sitoloji. İst. Üni. Yayınları: 3437. Fen Fakültesi No: 199. 299 s.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bahçe bitkileri alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
2 |
|
2 |
Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
3 |
|
3 |
Sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümleme |
3 |
|
4 |
Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturabilme |
3 |
|
5 |
Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme |
1 |
|
6 |
Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme |
2 |
|
7 |
Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamda önderlik yapma |
2 |
|
8 |
Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme |
4 |
|
9 |
Bahçe bitkileri alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme |
3 |
|
10 |
Çalışmalarını, uzmanlık alanındaki gelişmeleri ve araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme |
3 |
|
11 |
Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme |
2 |
|
12 |
Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme |
1 |
|
13 |
Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
12 |
12 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
16 |
16 |
|
Toplam İş Yükü: | 140 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|