|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Temel fizyoloji-gastrointestinal sistem ve renal sistem fizyolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
FİZ517 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ŞEREF ERDOĞAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Gastrointestinal sisteminin parçalarını ve inervasyon özelliklerini bilir 2. Gastrointestinal kanalda motilite özelliklerini kavrar 3. Gastrointestinal kanalda sekresyon özelliklerini ve işlevlerini anlar 4. Gastrointestinal kanalda sindirim ve emilimin temel prensiplerini kavrar 5. Böbreğin fonksiyonel yapısı ve birimini kavrar 6. Böbrek tübül fonksiyonlarını, klirens kavramını bilir 7. Tübül parçalarını ve özelliklerini sayar 8. Su dengesinde ve osmolarite kontrolünde böbreğin oynadığı rolü ifade eder 9. Asit-baz dengesini bilir ve böbreğin fonksiyonu ile bütünleştirir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Gastrointestinal sistemde gerçekleşen motilite, sekresyon ve sindirim işlergelerinin temel özelliklerini ve vücut için öneminin kavranması amaçlanmaktadır. Boşaltım sisteminin çalışma mekanizması ve vücut için öneminin belirtilmesi amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Gastrointestinal sistemin yapısı, motilitesi, sekresyonları ve sindirim-emilim fonksiyonları ile boşaltım sisteminin fonksiyonu, su ve osmolarite düzenlemesi, asit-baz regülasyonu. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Tıp Fakültesi, Fizyoloji Anabilim Dalı Seminer Salonu |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Gastrointestinal sistemin tanımı, genel prensipler |
Önerilen kaynakları okuma |
İnteraktif |
|
2 |
Gastrointestinal sistem motilitesi ve etkileyen faktörler |
Önerilen kaynakları okuma |
İnteraktif |
|
3 |
Gastrointestinal sistemde sekresyon ve etkileyen faktörler |
Önerilen kaynakları okuma |
İnteraktif |
|
4 |
Gastrointestinal sistemde sekresyon ve etkileyen faktörler |
Önerilen kaynakları okuma |
İnteraktif |
|
5 |
Gastrointestinal sistemde sindirim ve emilim |
Önerilen kaynakları okuma |
İnteraktif |
|
6 |
Kalsiyum, demir, B12 vit emilimi |
Önerilen kaynakları okuma |
İnteraktif |
|
7 |
Ara sınav |
Önerilen kaynakları okuma ve ders sunularını gözden geçirme |
Sözlü ve yazılı sınav |
|
8 |
Böbreğin fonksiyonel yapısı |
Önerilen kaynakları okuma |
İnteraktif |
|
9 |
Klirens kavramı, böbrek kan akımı ve etklileyen faktörler |
Önerilen kaynakları okuma |
İnteraktif |
|
10 |
Tubüler fonksiyonlar |
Önerilen kaynakları okuma |
İnteraktif |
|
11 |
Glomerülotubüler denge ve jukstaglomerüler aparat kavramı |
Önerilen kaynakları okuma |
İnteraktif |
|
12 |
Tubül komponentleri ve işlevleri |
Önerilen kaynakları okuma |
İnteraktif |
|
13 |
Zıt akım işlergesi |
Önerilen kaynakları okuma |
İnteraktif |
|
14 |
Vücut sıvı ve osmolaritesinin kontrolü |
Önerilen kaynakları okuma |
İnteraktif |
|
15 |
Böbreklerin pH düzenlenmesindeki rolü ve pH regülasyonu |
Önerilen kaynakları okuma |
İnteraktif |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Önerilen kaynakları okuma ve ders sunularını gözden geçirme |
Sözlü ve yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Berne R M., Levy M N., Koeppen B M., Stanton B A. Çeviri: Türk Fizyolojik Bilimler Derneği
Widmaier E.P, Raff H., strang K T. Çeviri Editörü : Serdar Demirgören. Vander İnsan Fizyolojisi
A.C. Guyton: and J.E. Hall. Tıbbi Fizyoloji, W.B. Saunders Co. Philadelphia, London, Toronto, Nobel Press, eleventh edition,2007
Ganong: Review of Medical Physiology, Appleton &Lange, 23th edition, 2010
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
İnternet ve kütüphane veri tabanları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
30 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
70 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanı ile ilgili temel bilgileri kavramak |
3 |
|
2 |
Alanı ile ilgili analitik düşünce mekanizmasına sahip olmak |
3 |
|
3 |
Güvenilir bilgiye ulaşabilmek |
3 |
|
4 |
Mesleği ile ilgili olarak bilimsel düşünce sistematiğine sahip olmak |
2 |
|
5 |
Araştırdığı teorik bilgileri sistematik bir şekilde dinleyici kitlesine aktarabilmek |
2 |
|
6 |
Edindiği bilgileri halka etkili şekilde aktarabilmek |
2 |
|
7 |
Laboratuvar ortamında çalışma ve araştırma yapabilme |
0 |
|
8 |
Kendi başına bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme |
0 |
|
9 |
Gerçekleştirdiği bilimsel çalışma sonuçlarını yorumlayabilme |
0 |
|
10 |
Araştırma projesi oluşturabilme ve yazabilme |
1 |
|
11 |
Bilimsel çalışma sonuçlarını bir rapor haline getirebilme |
0 |
|
12 |
Etik değerlere bağlı olarak çalışma ve araştırma |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 91 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|