|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Temel Tıbbi Biyoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
BİO501 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. DAVUT ALPTEKİN Prof.Dr. HALİL KASAP Prof.Dr. MÜLKİYE KASAP Prof.Dr. OSMAN DEMİRHAN Doç.Dr. AYFER PAZARBAŞI Prof.Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hücrenin oluşumu ve evrimini bilmeli. Hücrenin organik bileşenlerini bilmeli. Prokaryot ve ökaryot hücre kavramını bilmeli. Protista ve fungi alemini bilmeli. Hücrenin yapısını ve hücre organellerini bilmeli. Genetik materyalin (DNA,RNA) yapısını bilmeli. Hücre döngüsünü, hücre bölünmesini (mitoz, mayoz) bilmeli. Hayvansal dokuları bilmeli ve mikroskopta tanıyabilmeli.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tıbbi Biyoloji konuları öncelikli olarak hücre biyolojisi hakkında bilgi sahibi olmasını, hücrenin evrimini, yapısını, hücre organellerinin fonksiyonunu, genetik materyalin yapısını, genetik materyalin önemini, hücrelerin farklılaşması ile oluşan dokular ve oluşan kusurlar sonucunda meydana gelen kalıtsal hastalıklar hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Biyolojide Metot ve Kavramlar, Mikroskop Kullanımı ve Çeşitleri, Canlının Orijini ve Evrimi, İnsanın Moleküler Evrimi, İnsanın Ekosistemdeki Yeri, Ekolojik Piramitler ve Biyoenerji, İnsan Çevre Etkileşimi, Viruslar ve Monera Alemi, Protista Alemi ve Fungi Alemi, Biyolojik Reaksiyonlar, Biyolojik Makromoleküller ve Sıvılar, Hücre Teorisi ve Biyolojik zarlar, Hücre Organelleri, Hücre Zarında Taşınma, Hücre Yüzeyi Özelleşmeleri ve Bağlantıları, Hücre İletişim Sistemleri, Fotosentez ve Kemosentez, Hücre Solunumu, Hücre Döngüsü, Hücre Bölünmesi ve Kontrolü, Eşeysiz ve Eşeyli Üreme, Dokular. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Seminer odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Biyolojide Metot ve Kavramlar
Mikroskop Kullanımı ve Çeşitleri |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar |
Ders, Tartışmalı Ders. |
|
2 |
Canlının Orijini ve Evrimi
İnsanın Moleküler Evrimi |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar |
Ders, Tartışmalı Ders. |
|
3 |
İnsanın Moleküler Evrimi
İnsanın Ekosistemdeki Yeri |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar |
Ders, Tartışmalı Ders. |
|
4 |
Ekolojik Piramitler ve Biyoenerji
İnsan Çevre Etkileşimi |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar |
Ders, Tartışmalı Ders. |
|
5 |
Viruslar ve Monera Alemi
Protista Alemi & Fungi Alemi |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, mikroskop |
Ders, Tartışmalı Ders, Gösterim. |
|
6 |
Biyolojik Reaksiyonlar
Biyolojik Makromoleküller ve Sıvılar |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar |
Ders, Tartışmalı Ders. |
|
7 |
Hücre Teorisi ve Biyolojik zarlar
Hücre Organelleri |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, mikroskop |
Ders, Tartışmalı Ders, Gösterim. |
|
8 |
Hücre Organelleri |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, mikroskop |
Ders, Tartışmalı Ders, Gösterim. |
|
9 |
Hücre Zarında Taşınma
Hücre Yüzeyi Özelleşmeleri ve Bağlantıları |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar |
Ders, Tartışmalı Ders. |
|
10 |
Hücre İletişim Sistemleri
Fotosentez ve Kemosentez |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar |
Ders, Tartışmalı Ders. |
|
11 |
Hücre Solunumu
Hücre Döngüsü, Hücre Bölünmesi ve Kontrolü |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar |
Ders, Tartışmalı Ders. |
|
12 |
Hücre Döngüsü, Hücre Bölünmesi ve Kontrolü
Eşeysiz ve Eşeyli Üreme |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, mikroskop |
Ders, Tartışmalı Ders, Gösterim. |
|
13 |
Gametogenezis, Fertilizasyon ve
Zigotun Bölünme Evreleri, Morfogenezis ve Postembriyonik Gelişim |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar |
Ders, Tartışmalı Ders. |
|
14 |
Dokular |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, mikroskop |
Ders, Tartışmalı Ders, Gösterim. |
|
15 |
Vize Sınavı |
Standart derslik |
Çoktan seçmeli sorular ile ölçme ve değerlendirme. |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Standart derslik |
Çoktan seçmeli sorular ile ölçme ve değerlendirme. |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Klug WS, Cummings MR. Genetik Kavramlar, Altıncı Baskı. Çeviri Editörü; Öner C., Palme yayıncılık, 2002.
Cooper GM, Hausman RE. Hücre Moleküler Yaklaşım. Üçüncü baskı. Çeviri Editörleri: Meral sakızlı, Neşe Atabey. İzmir Tıp Kitabevi, 2006.
Kasap H, Kasap M, Demirhan O, Alptekin D, Lüleyap Ü, Pazarbaşı A, Güzel Aİ. Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Editör: Halil Kasap, Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
5 |
|
2 |
Doku ve organ sistemlerinin fonksiyonlarını bilmeli. |
3 |
|
3 |
Genetik materyalin yapısını bilmeli. |
5 |
|
4 |
Genetik hastalıkları ve hastalıklara neden olan genleri bilmeli. |
3 |
|
5 |
Moleküler ve sitogenetik tetkik ve analizleri yapabilmeli. |
2 |
|
6 |
Otozomal ve seks kromozomlarının sayısal ve yapısal anomalilerinin ne anlama geldiğini bilmeli ve açıklayabilmeli. |
0 |
|
7 |
Her türlü dokudan DNA izolasyonunu yapabilmeli. |
3 |
|
8 |
PCR yapabilmeli. |
3 |
|
9 |
Agaroz ve poliakrilamid jel elektroforezini yapabilmeli ve yorumlayabilmeli. |
3 |
|
10 |
Dokudan elde ettiği DNA´yı spektrofotometrede ölçebilmeli. |
4 |
|
11 |
QF-PCR tekniğini uygulama ve yorumlama becerisine sahip olmalı. |
0 |
|
12 |
Kan, amniyon, koryon villüs biyopsi örneklerinden hücre kültürü yapabilmeli, kromozom preparatını elde edebilmeli. |
1 |
|
13 |
Elde edilen kromozom preparatlarından karyotip analizini yapabilmeli, insan kromozomlarının tamamını tanıyabilmeli ve yorumlayabilmelidir. |
3 |
|
14 |
Bilimsel bir makaleyi yorumlayabilme ve makale nasıl yazılır öğrenmeli. |
1 |
|
15 |
Genlerin yapısını bilmeli. |
3 |
|
16 |
Kromozom ve gen mutasyonlarını bilmeli. |
2 |
|
17 |
Kalıtım biçimlerini (otozomal dominant, otozomal resesif, cinsiyete bağlı dominant ve resesif kalıtım modelleri) bilmeli. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
5 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 152 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|