Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Seyahatnamelerde Anadolu Türk Kentleri

Dersin Kodu : İTS 728

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. M.GÖZDE RAMAZANOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kültür varlığı eserlerin kültürün maddi simgeleri olduğunu bilmek ve gerekçeleriyle ifade etmek
Yaşam çevresinin, toplumsal-ekonomik koşulların mimarlık ürünlerine etkisini kavramak
Araştırma kaynağı olarak seyahatnameleri değerlendirmeyi öğrenmek
Farklı kültürlere bireylerin, mevcut kültürü algılamasındaki farklılıkları kavramak

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Doğulu ve Batılı seyyahların kayıtlarına göre Anadolu’daki Türk şehirlerindeki yaşama kültürü, bu kültürün ortaya koyduğu mimarlık ve yerleşim özellikleri incelenmektedir. Görgü tanıklarının gözünden dönemin mimarlık ve kültürel ortamı irdelenir.

Dersin İçeriği : seyahatnamelerdeki bilgiler ışığında Anadoludaki Türk şehirleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : öğretim üyesi odası


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 temel kavramlar: seyahatname, kültür, mimarlık kavramları ve ilişkileri anlatma
2 Seyahatnamelerden yararlanma, karşılaştırma, Seyahatname inceleme yöntemleri okuma ödevi anlatma, tartışma
3 Seyahatnamede anlatıcının öznel gözlemlerinin irdelenmesi, kültürün algılanmasında farlılıklar okuma ödevi anlatma, tartışma
4 Seyahatnamelerdeki kaynak alan kent tarihi çalışmalarından örneklerin incelenmesi okuma ve analiz ödevi anlatma, tartışma
5 Seçilen örnek Seyahatnamenin irdelenmesi, analiz çalışması okuma ödevi anlatma, tartışma
6 Seyahatnameleri kaynak olarak değerlendiren "alan çalışmalarından" örnekler okuma, analiz ve sentez çalışması ödevi anlatma, gösterme, tartışma
7 sınav sınav hazırlığı
8 Seçilen örnek Seyahatnamenin tartışılması okuma ödevi anlatma, tartışma
9 seyahatnameden kentin kültürünü ve dokusunu okuma, analiz çalışması (ve Seçilen örnek Seyahatnamenin tartışılması) okuma ödevi anlatma, gösterme, tartışma
10 Seyahatnamelerdeki farklı bilgilerin karşılaştırılması (Seçilen örnek Seyahatnamenin tartışılması) okuma ve sentez çalışması ödevi anlatma, tartışma
11 Seçilen örnek Seyahatnamenin tartışılması, analiz ve sentez çalışması okuma,analiz ve sentez çalışması ödevi anlatma, tartışma
12 Seyahatnamelerin karşılaştırılarak kent kültürünün yorumlanması, okuma ve sentez çalışması ödevi anlatma, tartışma
13 Seçilen örnek Seyahatnamelerin birlikte analiz ve sentezi okuma ve sentez çalışması ödevi anlatma, tartışma
14 Sunum (seminer çalışması) Okuma ve sunum hazırlama sunum
15 Sunum (seminer çalışması) Okuma ve sunum hazırlama sunum ve tartışma
16/17 sınav sınav hazırlığı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Barbaro, Josaphat, “Anadolu´ya ve İran´a Seyahat”, 2009, İstanbul
 Ch. Schefer, yay haz. M.S. Eren, “Bertrandon De La Broquiere´in Denizaşırı Seyahati”, 2000, İstanbul
 Ömer Subhi, Ömer Subhi Bey´in Bursa Seyahati, 2007, İstanbul
 Danieloğlu, D.E., “1850 Yılında Yapılan Bir Pamphylia Seyahati”, Suna ve İnan Kıraç Akdeniz Medeniyetleri Araştırma Enstitüsü, İstanbul.
 Kenan, Seyfi, “Osmanlılar ve Avrupa - Seyahat, Karşılama ve Etkileşim / The Ottomans and Europe - Travel, Encouter and Interaction”, İsam Yay, 2010, İstanbul.
 Villalon de Cristobal, “Türkiye Seyahati, (Kanuni Sultan Süleyman Devrinde İstanbul - 1557 Yılında Bir El Yazması)”, Erko Yay., 2011, İstanbul
 ilgil seyahatnameler
 Evliya Çelebi Seyahatnamesi
 Sarre, F., Küçükasya Seyahati 1895 Yazı (Selçuklu Sanatı ve Ülkenin Coğrafyası Üzerine Araştırmalar), Pera Yay., 1998, İstanbul
 Tanpınar, Ahmet Hamdi, "Beş Şehir", Dergâh Yay., İstanbul, 1987
 De Kay, James Ellsworth, "1831-1832 Türkiye´sinden Görünümler", ODTÜ Geliştirme Vakfı Yay. 2009, Ankara,
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 6 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. 1
2 İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. 2
3 Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. 5
4 Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. 1
5 Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. 0
6 Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. 5
7 Estetik düşünce anlayışına sahiptir. 5
8 Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. 0
9 Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. 4
10 Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. 2
11 Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. 0
12 Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. 5
13 Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 6 3 18
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 96
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.84
Dersin AKTS Kredisi: 4