|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Osmanlı Mimarlığı |
|
Dersin Kodu |
: |
İTS 727 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. M.GÖZDE RAMAZANOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Estetik duygunun gelişmesi; sorgulama ve karşılaştırma yapabilmesi beklenir Osmanlı mimarlığının kültürel, toplumsal-ekonomik koşulları içinde değerlendirmek “Osmanlı Mimarlığı” kavramını kavramak, bu kapsamdaki eserleri ayırt etmek, tanımlamak Kültür varlığı eserlerin kültürün maddi simgeleri olduğunu bilmek ve gerekçeleriyle ifade etmek Farklı yapı tiplerini, dönemsel özellikleriyle tanımak ve sınıflandırmak,
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Osmanlı Mimarlığını tarihine ilişkin genel bilgiler verilmektedir. Beylik döneminden 20. yüzyıl başına kadar olan süreçte Osmanlı mimarlığı ele alınmaktadır. Kültürün maddi simgesi olan mimarlık ürünlerini incelerken, onları oluşturan sosyal-kültürel-siyasi ortamın yanı sıra binalara yüklenen anlamsal nitelikler irdelenir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Osmanlı mimarlığı ve mimari bezemesine ilişkin genel bilgi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
öğretim üyesi odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Mimarlığa ilişkin temel terimler, kavramlar (terminolojiye giriş) |
|
Anlatma, |
|
2 |
Mimarlığa, uygulamaya ve bezemeye temel teknik terimler ve kavramlar (terminolojiye giriş) |
okuma |
Anlatma, gösterme |
|
3 |
Osmanlı mimarlığında temel yapı türleri ve yapı tipleri, kaynak ve kökenleri |
okuma ödevi |
Anlatma, gösterme |
|
4 |
Erken döneminde Osmanlı Mimarlığını etkileyen unsurlar, kültürel arkaplan, binalar |
okuma ödevi |
Anlatma, gösterme |
|
5 |
Osmanlı Mimarlığının erken dönemi, kültürel arkaplan, binalar, baniler |
okuma ödevi |
Anlatma, gösterme |
|
6 |
Osmanlı Mimarlığının klasik dönemini hazırlayan etmenler, binalar |
okuma ödevi, araştırma ödevi |
Anlatma, gösterme, karşılaştırma |
|
7 |
sınav |
sınav hazırlığı |
klasik sınav |
|
8 |
Osmanlı Mimarlığının klasik dönemi, binalar, baniler |
okuma ödevi, araştırma ödevi |
Anlatma, gösterme, tartışma, karşılaştırma |
|
9 |
Osmanlı Mimarlığının klasik dönemi Mimar Sinan |
okuma ödevi |
Anlatma, gösterme, tartışma, karşılaştırma |
|
10 |
Osmanlı Mimarlığının geç dönemi: camiler, |
okuma ödevi, araştırma ödevi |
Anlatma, gösterme, tartışma, karşılaştırma |
|
11 |
Osmanlı Mimarlığının geç dönemi: saraylar, konaklar, sivil mimari |
okuma ödevi |
Anlatma, gösterme, tartışma, karşılaştırma |
|
12 |
Osmanlı mimarlığının geç dönemi: kamu yapıları. eğitim yapıları, askeri yapılar, yönetim yapıları |
okuma ödevi, araştırma ödevi |
Anlatma, gösterme, tartışma, karşılaştırma |
|
13 |
Dünyadaki mimarlık akımlarının Osmanlı mimarlığındaki yansımaları "izm"ler, Ulusal mimarlık akımı |
okuma ödevi |
Anlatma, gösterme, tartışma, karşılaştırma |
|
14 |
ödev sunumu (seminer) |
araştırma ve sunum hazırlama, |
tartışma |
|
15 |
ödev sunumu (seminer) |
araştırma ve sunum hazırlama, |
tartışma |
|
16/17 |
sınav |
sınav hazırlığı |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
GRABAR, O, İslam Sanatının Oluşumu, 1988, İstanbul
Cezar, Mustafa, Tipik Yapılariyle Osmanlı Şehirciliğinde Çarşı ve Klasik Dönem İmar Sistemi, Mimar Sinan Üniversitesi Yay. 1985, İstanbul
Kuban, Doğan, "100 Soruda Türkiye Sanatı Tarihi", Gerçek Yay, 1981, İstanbul
Cezar, Mustafa, "Sanatta Batıya Açılış ve Osman Hamdi", 1995, İstanbul
AREL, Ayda, "Batılışma Devri Türk Mimarisi", İstanbul Teknik Üniversitesi Yay.
Osmanlılar Ans., ilgili maddeler
Türkler Ans. İlgili maddeler
Eczacıbaşı Sanat Ans. iİgili Maddeleri
DİA İslam Ans. İlgili Maddeler
Ramazanoğlu, Gözde, Mimar Sinan´da Tezyinat Anlayışı, Kültür Bak. Yay, 1995, Ankara
Aslanapa, Oktay, Osmanlı Devri Mimarisi, İnkılap Yay
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. |
2 |
|
2 |
İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. |
2 |
|
3 |
Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. |
5 |
|
4 |
Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. |
0 |
|
5 |
Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
6 |
Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. |
5 |
|
7 |
Estetik düşünce anlayışına sahiptir. |
5 |
|
8 |
Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. |
0 |
|
9 |
Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. |
3 |
|
10 |
Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. |
2 |
|
11 |
Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. |
0 |
|
12 |
Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. |
5 |
|
13 |
Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
3 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 91 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|