|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İlk Dönem İslam Tarihi I |
|
Dersin Kodu |
: |
İTS 701 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. FATİH YAHYA AYAZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tarihçiliği anlar ve tarih-insan ilişkisini kavrar Hz. Muhammed´in yaşadığı Hicaz bölgesi ve İslam öncesi Arap tarihi hakkında bilgi sahibi olur Hz. Muhammed´in hayatını, şahsiyetini ve insanlık tarihine katkılarını bilir Hulefâ-yi Râşidîn dönemini ayrıntılarıyla bilir Tarihî hadiseleri anlama ve yorumlamada tenkit ve analiz becerisi kazanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
SEÇMELİ DERSLER
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İlk dönem İslâm tarihini dönemler arası farkları anlayabilecek şekilde öğrenmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
İslâm öncesi dönemde Araplar, Cahiliyye döneminde Mekke ve Medine, Hz. Peygamber´in risalet öncesi hayatı, risaletin Mekke ve Medine dönemleri, Hz. Peygamber´in mesajının değerlendirilmesi, bütün yönleriyle Hulefâ-yi Râşidîn dönemi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Öğretim üyesi odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tarih Kavramı, Tarihin Konusu, Tarih Usulü |
A. Zeki Velidî Togan, Tarihte Usûl, s. 1-27, 28-135; Leon-E. Halkin, Tarih Tenkidinin Unsurları, s. 3-29 |
Anlatım ve tartışma |
|
2 |
İslâm Tarihi Yazımcılığının Gelişmesi |
DİA, "Siyer ve Megâzî" mad.; Sabri Hizmetli, İslâm Tarihi, s. 14-18 |
Anlatım ve tartışma |
|
3 |
İslâm´dan Önce Araplar ve Hicaz Bölgesi |
Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 52-102; DİA, "Arap" (III, 272-274) ve "Cahiliye" maddeleri |
Anlatım ve tartışma |
|
4 |
Hz. Muhammed´in Risalet Öncesi Hayatı |
Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 105-123 |
Anlatım ve tartışma |
|
5 |
Hz. Muhammed´in Peygamberliği Dönemi-Mekke Yılları |
Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 127-185 |
Anlatım ve tartışma |
|
6 |
Hz. Muhammed´in Peygamberliği Dönemi-Medine Yılları I |
Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 189-254 |
Anlatım ve tartışma |
|
7 |
Ara Sınav |
sınav |
yazılı sınav |
|
8 |
Hz. Muhammed´in Peygamberliği Dönemi-Medine Yılları II |
Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 254-304 |
Anlatım ve tartışma |
|
9 |
Hz. Muhammed´in Mesajına Genel Bir Bakış |
İbrahim Sarıçam, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, 401-403; Sabri Hizmetli, İslâm Tarihi, s. 278-316 |
Anlatım ve tartışma |
|
10 |
Hulefâ-yi Râşidîn (Dört Halife) Dönemine Giriş |
DİA, "Hilâfet" ve "Hulefâ-yi Râşidîn" maddeleri; Âdem Apak, İslâm Tarihi 2, s. 19-35 |
Anlatım ve tartışma |
|
11 |
Dört Halife Dönemi: Siyasî Tarih (Hz. Ebu Bekir Dönemi) |
DİA, "Ebû Bekir" mad.; Âdem Apak, İslâm Tarihi 2, s. 39-90 |
Anlatım ve tartışma |
|
12 |
Dört Halife Dönemi: Siyasî Tarih (Hz. Ömer dönemi) |
DİA, "Ömer" mad.; Âdem Apak, İslâm Tarihi 2, s. 93-185 |
Anlatım ve tartışma |
|
13 |
Dört Halife Dönemi: Siyasî Tarih (Hz. Osman Dönemi) |
DİA, "Osman" mad.; Âdem Apak, İslâm Tarihi 2, s. 189-277 |
Anlatım ve tartışma |
|
14 |
Dört Halife Dönemi: Siyasî Tarih (Hz. Ali ve Hz. Hasan Dönemi) |
DİA, "Ali" ve "Hasan" mad.; Âdem Apak, İslâm Tarihi 2, s. 281-394 |
Anlatım ve tartışma |
|
15 |
Dört Halife Dönemi: Sosyo-Ekonomik ve İdarî Tarih. |
Mustafa Fayda, "Hulefâ-yi Râşidîn Dönemi Medeniyet Tarihi", İslâm Tarihi El Kitabı, s. 302-316 |
Anlatım ve tartışma |
|
16/17 |
Sınav |
sınav |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. İbn İshak (ö. 151/768), Sîretü İbn İshâk (nşr. Muhammed Hamidullah), Konya 1981.
2. Vakıdî (ö. 207/822), Kitâbü’l-Megâzî (nşr. Marsden Jones), I-III, Beyrut 1966.
3. İbn Hişam (ö. 218/833), es-Sîretü’n-Nebeviyye (nşr. Mustafa es-Sakkâ-İbrahim el-Ebyârî-Abdülhafız Şelebî), I-IV, Beyrut, ts.
4. Cevad Ali, el-Mufassal fî Târîhi’l-Arab Kable’l-İslâm, I-X, Beyrut 1993.
5. Âdem Apak, İslâm Tarihi, I-II, İstanbul 2006.
6. Mehmet Özdemir, "Siyer Yazıcılığı Üzerine", Milel ve Nihal, IV/3 (2007), s. 129-162
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
1. Muhammed Hamidullah, İslâm Peygamberi (Türkçeye çev. Salih Tuğ), I-II, İstanbul 1990-1991.
2. M. Âsım Köksal, İslâm Tarihi, I-XVIII, İstanbul 1987.
3. Neşet Çağatay, İslâm Öncesi Arap Tarihi ve Cahiliye Çağı, Ankara 1957.
4. Hasan İbrahim Hasan-İsmail Yiğit-Ziya Kazıcı v.dğr., (Tercüme ve Telif), Siyasî-Dinî-Kültürel-Sosyal İslâm Tarihi, I-XIV, İstanbul 1991-1999.
5. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA)’nin İlgili Maddeleri.
6. İSTEM Dergisi Hulefâ-yi Râşidîn özel sayısı (III/6, Konya 2005)
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. |
5 |
|
2 |
İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. |
4 |
|
3 |
Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. |
2 |
|
4 |
Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. |
0 |
|
5 |
Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
6 |
Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. |
1 |
|
7 |
Estetik düşünce anlayışına sahiptir. |
2 |
|
8 |
Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. |
2 |
|
9 |
Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. |
4 |
|
10 |
Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. |
1 |
|
11 |
Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. |
0 |
|
12 |
Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. |
5 |
|
13 |
Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 109 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|