|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Örnekleme Teknikleri |
|
Dersin Kodu |
: |
ISB-553 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. GÜZİN YÜKSEL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Örneklemenin temel tanımı ve kullanıldığı alanları öğrenme becerisi Örnekleme ile ilgili temel kavramları öğrenme becerisi Araştırmalarda örnekleme tekniklerini kullanabilme becerisi Eşit olasılıklı örnekleme metotlarını öğrenir Eşit olasılıklı olmayan örnekleme metotlarını öğrenir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İstatistiksel verilerin doğru ve yansız bir şekilde toplanabilmesi için gerekli olan örnekleme yöntemlerinin lisansüstü seviyede öğretilmesi. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Temel kavramlar, tamsayım ve örnekleme, merkezi limit teoremi, yerine konarak ve yerine koymadan seçim, örnekleme dağılımı, duyarlılık, örnek çapının belirlenmesi, basit tesadüfi örnekleme, tabakalı örnekleme yöntemi, örneğin paylaştırılması (eşit paylaştırma, orantılı paylaştırma, en uygun paylaştırma, Neyman paylaştırma), sistematik örnekleme. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Bölüm Seminer Salonu |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Temel kavramlar |
Kaynak okuma |
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama |
|
2 |
Tamsayım ve örnekleme |
Kaynak okuma |
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama |
|
3 |
Merkezi limit teoremi |
Kaynak okuma |
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama |
|
4 |
Büyük sayıların zayıf kanunu |
Kaynak okuma |
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama |
|
5 |
Yerine konarak ve yerine koymadan seçim |
Kaynak okuma |
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama |
|
6 |
Örnekleme dağılımı, Duyarlılık |
Kaynak okuma |
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama |
|
7 |
Örnek çapının belirlenmesi |
Kaynak okuma |
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama |
|
8 |
Arasınav |
Ders notlarındaki ve kaynaktaki notları gözden geçirme |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Basit tesadüfi örnekleme |
Kaynak okuma |
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama |
|
10 |
Basit tesadüfi örnekleme |
Kaynak okuma |
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama |
|
11 |
Tabakalı örnekleme yöntemi |
Kaynak okuma |
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama |
|
12 |
Tabakalı örnekleme yöntemi |
Kaynak okuma |
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama |
|
13 |
Örneğin paylaştırılması (eşit paylaştırma, orantılı paylaştırma) |
Kaynak okuma |
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama |
|
14 |
Örneğin paylaştırılması (en uygun paylaştırma, Neyman paylaştırma) |
Kaynak okuma |
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama |
|
15 |
Sistematik örnekleme |
Kaynak okuma |
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Ders notlarındaki ve kaynaktaki notları gözden geçirme |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Taro Yamane(2001)(Çeviren: Alptekin Esin) Temel Örnekleme Yöntemleri, Literatür yayıncılık
Hülya Çıngı(1994) Örnekleme Kuramı.H.Ü. Fen Fakültesi Basımevi
Kish L. , (1965), Survey Sampling, John Wiley and Sons.
Cochran W. G. , (1971),Sampling Techniques, John Wiley and Sons.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Olasılık ve İstatistik konularında derinlemesine ve genişlemesine kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptirler |
4 |
|
2 |
Matematik, Olasılık ve İstatistik konularında bilimsel araştırma yaparlar. |
4 |
|
3 |
İstatistik alanında doktora planları yapabilecek bilgilere sahiptirler.
|
4 |
|
4 |
İstatistikte kullanılan analiz ve modelleme yöntemleri hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir.
|
2 |
|
5 |
İstatistikte kullanılan yöntemler hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir. |
3 |
|
6 |
İstatistiksel problemleri işaret eder, çözmek için yöntem geliştirir.
|
4 |
|
7 |
İstatistiksel problemleri çözümlemede yenilikçi yöntemler uygular. |
3 |
|
8 |
Alanında karşılaştığı problemleri analitik modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular.
|
3 |
|
9 |
Bilgiye erişir ve bununla ilgili kaynak araştırması yapar. |
5 |
|
10 |
Karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
|
5 |
|
11 |
Sorumluluk alma özgüvenine sahiptir. |
5 |
|
12 |
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalığa sahip olduğunu çalışmalarıyla gösterir. |
4 |
|
13 |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
|
4 |
|
14 |
Verilerin toplanması, işlenmesi, kullanılması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
4 |
|
15 |
Kendini istatistikte ve ilgili alanlarda sürekli yeniler. |
5 |
|
16 |
Türkçe ve İngilizce sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
5 |
|
17 |
İstatistik uygulamaları için gereken donanım ve yazılımları kullanır. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
5 |
25 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 139 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|