Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Mathematical Modelling and Optimization

Dersin Kodu : EM-511

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. ALİ KOKANGÜL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Gerçek hayattaki herhangi bir problemin matematiksel modelini kurabilme, En uygun matematiksel modelleme yaklaşımının seçimi, modelin geçerliliğinin test edilebilmesi, Çözüm türetme, uygulama ve LINGO paket programını kullanabilme yeteneğinin kazandırılması, Modelin bilgisayar paket programında çözüm türetmek,

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Matematiksel programlama teknikleri hakkında ayrıntılı bilgi vermek ve bu teknikleri LINDO paket programı yardımıyla uygulama yeteneği kazandırmak.

Dersin İçeriği : Kısıtlayıcısız optimizasyon problemlerinde kullanılan matematiksel modeller, Kısıtlayıcılı matematiksel modelleme yöntemleri, tek değişkenli kısıstlayıcısız optimizasyon problemlerinde kullanılan sayısal yöntemler, tek değişkenli kısıtlayıcılı optimizasyon problemlerinde kullanılan sayısal yöntemler, çok değişkenli kısıtlayıcısız optimizasyon problemlerinde kullanılan sayısal yöntemler, çok değişkenli kısıtlayıcılı optimizasyon problemlerinde kullanılan sayısal yöntemler, proje sunumları.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : EM Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Matematiksel programlamaya giriş ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
2 Optimizasyon problemlerinde kullanılan matematiksel modeller, ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
3 Kısıtlayıcısız optimizasyon problemlerinde kullanılan matematiksel modelleme teknikleri ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
4 Kısıtlayıcılı matematiksel modeller ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
5 Tek değişkenli kısıtlayıcısız optimizasyon problemlerinde kullanılan sayısal yöntemler ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
6 Tek değişkenli kısıtlayıcılı optimizasyon problemlerinde kullanılan sayısal yöntemler ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
7 Çok değişkenli kısıtlayıcısız optimizasyon problemlerinde kullanılan sayısal yöntemler ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
8 Ara sınav sınava hazırlık yazılı sınav
9 Çok değişkenli kısıtlayıcısız optimizasyon problemlerinde kullanılan sayısal yöntemler ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
10 Çok değişkenli kısıtlayıcılı optimizasyon problemlerinde kullanılan sayısal yöntemler ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
11 Çok değişkenli kısıtlayıcılı optimizasyon problemlerinde kullanılan sayısal yöntemler ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
12 Matematiksel modelleme uygulamaları ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
13 Matematiksel modelleme uygulamaları ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
14 Proje sunumu sunuma hazırlık sunum
15 Proje sunumu sunuma hazırlık sunum
16/17 Final sınavı sınava hazırlık yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar   Öztürk, A., 2007, Yöneylem Araştırması, 11. baskı
 Operations research, Taha
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma ayaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular 5
2 Endüstri Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olmak. 4
3 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma 3
4 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma 4
5 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme 4
6 Endüstri Mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme. 5
7 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma 4
8 Endüstri Mühendisliği problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama. 5
9 Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme. 4
10 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleme ve yorumlama. 5
11 Endüstri Mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme. 4
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi’nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 2
13 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme. 3
14 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama. 5
15 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 4 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 150
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6
Dersin AKTS Kredisi: 6