|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Maden Jeolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
JM-618 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA AKYILDIZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Maden aramada en uygun yöntemi seçer. Maden arama modeli geliştirir. Maden rezerv hesapları yapar. Teorik arama yöntemlerini uygulamaya aktarır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Maden yataklarının aranmasına yönelik stratejileri, farklı teknikler kullanarak maden yataklarını aramayı ve jeokimyasal verilerin yorumlanması öğretmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Genel tanımlama , maden yataklarının işletilmesine etki eden parametreler,Yapısal unsurlar ile maden yatakları arasındaki ilişkiler: Deformasyon elipsoidi ve bunun maden yataklarının oluşumu ve yönlenmesinde kullanılması; cevherleşme ve faylanma; Cevher öncesi ve cevher sonrası faylanma; Cevher oluşumu ve kıvrımlanma,Maden yataklarının aranması,Oksitli şapkların maden aramada kullanılması,Hidrotermal alterasyon ve maden aramadaki kullanımı,Maden aramada stratigrafik ve litolojik kriterler,Maden aramada jeofiziksel tekniklerin kullanılması, Jeokimyasal arama yöntemleri: Ağır mineral prospeksiyonu, dere kumu örneklemesi, toprak ve bitki jeokimyasının uygulanması, temel değer, anomali ve anomali kontrastının belirlenmesi,Maden yataklarında değişim: Örnekleme, cevher kütlelerinin sınırlarının belirlenmesi,Ortalama kalınlık, ortalama tenör ve ortalama yoğunluk hesabı,Rezerv hesaplama yöntemleri: Jeolojik kesit yöntemi, poligon yöntemi, eş kalınlık yöntemi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Seminer salonu |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş, Tanım ve Prospeksiyon kavramı
|
okuma |
Ders anlatım, sunu ve tartışma |
|
2 |
Maden Yataklarının değerlendirmesindeki faktörler
|
okuma |
Ders anlatım, sunu ve tartışma |
|
3 |
Kıvrımlı yapılar ve cevherleşme ilişkileri |
okuma |
Ders anlatım, sunu ve tartışma |
|
4 |
Cevherleşmenin yapısal jeoloji ile ilişkisi,Deformasyon elipsoidi ve bunun maden yataklarının oluşumu ve yönlenmesinde kullanılması; Kırıklı yapılarla cevherleşme ilişkileri Cevher öncesi ve cevher sonrası faylanma ve bunların maden yataklarındaki önemi
|
okuma |
Ders anlatım, sunu , tartışma,ödev |
|
5 |
Maden yataklarının aranması ,mineralojik kılavuz ve kontroller
|
okuma |
Ders anlatım, sunu ve tartışma |
|
6 |
Oksitli şapkalar ve oksidasyon ürünleri ve bunların maden aramasında kullanılması
|
okuma |
Ders anlatım, sunu ve tartışma |
|
7 |
Hidrotermal yataklarla ilişkili yan kayaç ayrışması ve maden aramalarında kullanımı
|
okuma |
Ders anlatım, sunu ve tartışma |
|
8 |
Ara Sınav
|
sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
9 |
Stratigrafik ve litolojik kılavuz ve kontroller |
okuma |
Ders anlatım, sunu ve tartışma |
|
10 |
Jeofiziksel prospeksiyon metodları: Gravite, manyetik ve elektrik yöntemler |
okuma |
Ders anlatım, sunu ve tartışma |
|
11 |
Jeokimyasal prospeksiyon yöntemleri: Ağır mineral prospeksiyonu, dere kumu örneklemesi, toprak ve bitki jeokimyasının uygulanması, temel değer, anomali ve anomali kontrastının belirlenmesi |
okuma |
Ders anlatım, sunu, tartışma, uygulama, ödev |
|
12 |
Maden yataklarında değişim, örnekleme, cevher kütlelerinin sınırlarının belirlenmesi |
okuma |
Ders anlatım, sunu, tartışma |
|
13 |
Cevher yatağının sınırlaması ve etki alanı .Alan hesaplaması.
|
okuma |
Ders anlatım, sunu, tartışma, uygulama, ödev |
|
14 |
Rezerv hesaplama yöntemleri: Jeolojik kesit yöntemi, poligon yöntemi, eş kalınlık yöntemi ve uygulamalar |
okuma |
Ders anlatım, sunu ve tartışma |
|
15 |
Rezerv hesaplama yöntemleri: Jeolojik kesit yöntemi, poligon yöntemi, eş kalınlık yöntemi ve uygulamalar |
okuma |
Ders anlatım, sunu ve tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
sınava hazırlık |
Yazılı Sınav+Uygulama |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Gümüş, Altan. 1995; Maden Jeolojisi-Jeolojik prospeksiyon ve rezerv hesapları, İzmir
Ayhan, A., 1991; Maden Jeolojisi-Arama ve etüd teknikleri, Konya
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. |
3 |
|
2 |
Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahip olur. |
4 |
|
3 |
Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. |
5 |
|
4 |
Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahip olur. |
5 |
|
5 |
Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. |
2 |
|
6 |
Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir. |
3 |
|
7 |
Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilir. |
4 |
|
8 |
Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahip olur. |
5 |
|
9 |
Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. |
5 |
|
10 |
Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine sahip olur. |
4 |
|
11 |
Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlama, doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
7 |
28 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
4 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 152 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|