|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Maden İşletmelerinde İşçi Sağlığı ve İşyeri Güvenliği |
|
Dersin Kodu |
: |
MD-584 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ÖZEN KILIÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. İşçi güvenliğinin yasal içeriğinin anlaşılması 2. Güvenlik mevzuatları ve kanunların kavraması 3. Sağlık ve güvenliğe ergonomic yaklaşımların tanıtılması 4. Kaza ve sakatlanma verilerini kullanarak istatistiksel ve ekonomik analizler yapılmasının öğretilmesi 5. Kaza maliyetleri, modern kaza önleme teknikleri, sağlık ve güvenlik konusunda insane faktörü kavranması
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
MD-584 Maden İşletmelerinde İşçi Sağlığı ve İşyeri Güvenliği
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
1. Bu dersin temel amaçları, öğrencilere işçi sağlığı ve iş güvenliğinin önemini akatarmak ve modern tekniklerle bu konularda iyileştirme çalışmalarının nasıl yapılacağını göstermek, 2. Maden kazalarını minimize edecek yaklaşımları öğrenmelerini sağlamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sanayi işyerlerindeki çalışma şartlarının sağlık ve güvenlik içinde olmasını temin ve iş kazaları ile meslek hastalıklarını azaltıcı tedbirlerin alınmasının önemi. Açık işletme, cevher hazırlama ve yer altı işletmelerinde uyulması gereken emniyet tedbirleri. Ocak gazları ve tozları, ocak havalandırması ve ocak yangınları ile ilgili maden emniyet tüzüğü hükümlerinin incelenmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslikler |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, pow. sunuları, hes. Mak.
|
|
2 |
İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Gelişimi; İşçi Sağlığı ve İş Güvenliğinin Önemi
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, pow. sunuları, hes. Mak.
|
|
3 |
İş Kazalarının ve Meslek Hastalıklarının Nedenleri
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, pow. sunuları, hes. Mak.
|
|
4 |
İş Kazalarına ve İşçi Sağlığı Sorunlarına Karşı Alınabilecek Önlemler
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, pow. sunuları, hes. Mak.
|
|
5 |
İş Kazalarına ve İşçi Sağlığı Sorunlarına Karşı Alınabilecek Önlemler
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, pow. sunuları, hes. Mak.
|
|
6 |
Çevresel Korunma: Emisyonlar ve atık su buharlar
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, pow. sunuları, hes. Mak.
|
|
7 |
Yangın ve Patlamara Karşı Korunma ve MüdahaleYöntemleri
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, pow. sunuları, hes. Mak.
|
|
8 |
Ödev Değerlendirme Çalışması
|
- |
- |
|
9 |
Ülkemizde İşçi Sağlığı ve İş Güvenliğinin Genel Görünümü; İş Güvenliği Hakkının Ortaya Çıkışı
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, pow. sunuları, hes. Mak.
|
|
10 |
Ülkemizde İşçi Sağlığı ve İş Güvenliğinin Genel Görünümü; İş Güvenliği Hakkının Ortaya Çıkışı
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, pow. sunuları, hes. Mak.
|
|
11 |
İşverenin İşçiyi Gözetme Borcunun Hukuki Dayanağı; İşverenin Sorumluluğunun Kaynakları ve Sorumluluk Türleri
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, pow. sunuları, hes. Mak.
|
|
12 |
İşverenin İşçiyi Gözetme Borcunun Hukuki Dayanağı; İşverenin Sorumluluğunun Kaynakları ve Sorumluluk Türleri
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, pow. sunuları, hes. Mak.
|
|
13 |
İşverenin İşçiyi Gözetme Borcunun Hukuki Dayanağı; İşverenin Sorumluluğunun Kaynakları ve Sorumluluk Türleri
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, pow. sunuları, hes. Mak.
|
|
14 |
Türkiye´de İş Güvenliği Denetiminin Örgüt Yapısı
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, pow. sunuları, hes. Mak.
|
|
15 |
Ödev Değerlendirme ve Final Sınavı
|
- |
- |
|
16/17 |
Ödev Değerlendirme ve Final Sınavı
|
- |
- |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kıllıç, Özlem (2009), "İş Sağlığı, Güvenliği ve Çevresel Etkisi Risk Değerlendirmesi" Ankara,
Arıcı, Kadir (1999), "İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Dersleri", Tes-İş Sendikası Yayınları, Ankara
Akbulut, Turhan (1986), "Uygulamalı İşçi Sağlığı", Samsun
Akbulut, Turhan (1996), "İşçi Sağlığı Prensip ve Uygulamaları", Sistem Yayıncılık, İstanbul
İSTANBUL BAROSU (2004), "İş Sağlığı ve Güvenliği", yazar: İstanbul Barosu Yayın Kurulu.,
İnternet ve diğer güncel makeler, sempozyumlarda sunulan bildiriler, doktora tezleri, yüksek lisans tezleri
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Maden mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanabilecek. |
4 |
|
2 |
Maden mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olacak. |
5 |
|
3 |
Maden mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olacak |
3 |
|
4 |
Maden mühendisliğinin çalışma konuları ile ilgili proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahip olacak |
4 |
|
5 |
Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi |
3 |
|
6 |
Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilecek, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilecek |
2 |
|
7 |
Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilecek. |
3 |
|
8 |
Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahip olacak. |
3 |
|
9 |
Maden mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanabilecek. |
3 |
|
10 |
Maden Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine sahip olacak |
3 |
|
11 |
Maden Mühendisliği alanında uzmanlık gerektiren bir problemi, kendi başına tanımlama, yaratıcı düşünce kullanarak yeni çözüm yöntemi geliştirme, elde edilen sonuçları değerlendirme becerisi |
2 |
|
12 |
Maden mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlama, doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşıyacak. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
5 |
65 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
6 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
2 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|