|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Maden İşletmelerinde Su Problemleri ve Çözüm Önerileri |
|
Dersin Kodu |
: |
MD-535 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. A.MAHMUT KILIÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hidrojeoloji bilimini tanımak, Veri toplayabilmek, Yeraltısuyu oluşumu ve akifer ortamları tanımak ve yeraltı su hareketini anlayabilmek, Yeraltı ve yüzey su dengesinin anlaşılması, Maden Yatağının bulunduğu sahanın su durumunu ve drenaj yöntemlerini değerlendirme, Maden işletmelerinde su atımıyla ilgili karar verebilme, Bir projenin yürütülmesinde kritik unsurların nasıl belirlendiğini geliştirme, Bilim ve hayal gücünü birleştirebilme.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hidrojeoloji ile ilgili bütün temel bilgileri öğrenmek ve kullanmak,Maden işletmeleri için (yer altı ve açık) açısından yüzey ve yeraltı sularının önemini öğretmek,Maden işletmelerinde (yer altı ve açık) yer altı ve yüzey sularının drenajı prensiplerini ve tekniklerini göstermektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Yerüstü sularının oluşumları, nap çeşitleri, yeraltı su seviyesinin belirlenmesi, yerüstü suları ve buların oluşumları, yeraltı ve yerüstü sularının maden işletmelerinde oluşturmuş olduğu sorunlar, yeraltı suyunun kaya kütlesine akışı, akış ağları, arazide ve laboratuar şartlarında permeabilitenin tayini. Su basıncı ölçümü, açık işletmelerde su drenaj yöntemleri, su pompaları ile yeraltı su seviyesinin düşürülmesi, yeraltı sularının açık işletmelerdeki şevler üzerindeki etkileri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Mühendislik Mimarlık Fakültesi Derslikleri, Maden Mühendisliği Bölüm Laboratuarları. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders. |
|
2 |
Yeraltısularının kökeni ve hidrolojik dolaşımı
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders. |
|
3 |
Litolojik birimlerin hidrojeolojik özelliklerinin değerlendirilmesi ve yorumu
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders. |
|
4 |
Yeraltısuyu sistemlerinin araştırılması, Yeraltı suyu ve akiferler
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders. |
|
5 |
Yeraltısularının Hareketi, Yeraltısularının Hareketine Etki Yapan Faktörler
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders. |
|
6 |
Yeraltısularının Hareketine Etki Yapan Faktörler
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders. |
|
7 |
Yer altısuyu sistemlerinin araştırılması
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders. |
|
8 |
Ödev Değerlendirme Çalışması |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders. |
|
9 |
Yer altı suyu akım modelleri
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders. |
|
10 |
Akifer ve Türleri
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders. |
|
11 |
Yeraltısuyu seviyesi ve değişimi
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders. |
|
12 |
Madencilikte su atımında kullanılan ekipman ve pompalar
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders. |
|
13 |
Açık ocaklarda su atım
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders. |
|
14 |
Yeraltı ocaklarında su atımı
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders. |
|
15 |
Final Sınavı ve Ödev Değerlendirme |
|
|
|
16/17 |
Final Sınavı ve Ödev Değerlendirme |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kılıç, A.M., "Madenlerde Nakliyat ve Su Atımı", Adana 2005, 172 s.; Köse H., Gürgen S., “Madenlerde su atımı”, Dokuz Eylül Üniv. Yayını, İzmir 1989, 102 s.; Oğuzer, V., "Drenaj ve Arazi Islahı", Adana 1995, 314 s.; Şahinci, A., 1994, "Karst", İzmir 1994, 120 s.; Erguvanlı, K. ve Erdoğan, Y., "Yeraltısuları Jeolojisi, İTÜ, İstanbul 1987, 352 s.; Şen, Z., 2003. "Yeraltı Suyu", İstanbul 2003, 185 s.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
İnternet ve diğer güncel makeler, sempozyumlarda sunulan bildiriler, doktora tezleri, yüksek lisans tezleri
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Maden mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanabilecek. |
4 |
|
2 |
Maden mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olacak. |
5 |
|
3 |
Maden mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olacak |
3 |
|
4 |
Maden mühendisliğinin çalışma konuları ile ilgili proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahip olacak |
4 |
|
5 |
Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi |
3 |
|
6 |
Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilecek, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilecek |
2 |
|
7 |
Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilecek. |
3 |
|
8 |
Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahip olacak. |
3 |
|
9 |
Maden mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanabilecek. |
3 |
|
10 |
Maden Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine sahip olacak |
3 |
|
11 |
Maden Mühendisliği alanında uzmanlık gerektiren bir problemi, kendi başına tanımlama, yaratıcı düşünce kullanarak yeni çözüm yöntemi geliştirme, elde edilen sonuçları değerlendirme becerisi |
2 |
|
12 |
Maden mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlama, doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşıyacak. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
4 |
52 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
5 |
65 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
5 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
7 |
7 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|