|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sosyal Bilimlerde Veri Toplama Teknikleri |
|
Dersin Kodu |
: |
TE-542 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. DİLEK BOSTAN BUDAK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1.Veri tiplerini, ölçekleri ve veri toplama yöntemlerini tanımlayabilir. 2.Bir araştırma kurgulayabilir. 3.Anket formu hazırlayabilir ve uygulayabilir. 4. Toplanan verilerin tiplerine göre uygun analizleri gerçekleştirebilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TE-542 Sosyal Bilimlerde Veri Toplama Teknikleri
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilere, sosyal bilimlerde veri toplama ve analiz yapabilme yetisi kazandırmak. Öğrencilere ilgili alanda anket formu hazırlatmak; anket formundaki ölçeklerin hangi değişken için hazırlandığını ve güvenilirlik testinin nasıl yapılacağını sınıfta tartışmaya açmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Veri tipleri (nominal, sıra sayıları, kesikli ve oransal). Veri tiplerine göre kullanılması gereken tanımlayıcı ve ilişki arayan istatistikler (Pearson r., Kendall´s Tau b, Kendall´s Tau c, Spearman r., vb.). Anket hazırlama aşamaları. Soruların hazırlanması. Hata kaynakları. Anketlerin güvenirliği ve geçerliliğini test etme (Cronbach´s alpha, t-test, test-retest, KR20/21, Split half). Bilgi, tutum, davranış ve değerleri ölçmede kullanılan ölçekler; Thurstone ölçeği, Guttman ölçeği, Likert ölçeği, Semantic Differential ölçeği. Posta ve telefon yolu ile veri toplama, yüz yüze görüşme, gözlem ve odak grup görüşmeleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Araştırmanın önemi. Araştırma yöntemleri. |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
2 |
Araştırmada problemi tanımlama, amaçlarını belirleme. |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
3 |
Değişkenin tanımlanması. Veri tipleri. |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
4 |
Veri tiplerine göre kullanılan tanımlayıcı ve ilişki arayan istatistikler. |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
5 |
Anket nedir. Anket hazırlama aşamaları. |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
6 |
Soru hazırlama. Hata kaynakları. |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
7 |
Anketlerin geçerlilik ve güvenilirlik testleri. |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
8 |
Likert ölçeği |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
9 |
Ara sınavı |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
10 |
Semantik farklılık ölçeği |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
11 |
Thurstone ölçeği |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
12 |
Guttman ölçeği |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
13 |
Posta ve telefon yoluyla veri toplama. |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
14 |
Gözlem yolu ile veri toplama. |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
15 |
Odak grup yöntemi ile veri toplama. |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
16/17 |
Ödevlerin sunulup, tartışılması |
Hazırlanan ödevler |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Öğretim üyesince hazırlanan ve sürekli güncellenen ders notları ve slaytları
Survey Research Methods (Floyd J. Fowler)
Handbook in Research and Evaluation (Stephen Isaac; William B. Michael)
Sosyal Bilimlerde Araştırma (Prof.Dr.Ali Balcı)
Instrumentation and Data Collection Procedures fort he Social Sciences: Course Material (Emmalou Norland)
Anket (Türker Baş)
Basic Statistics for Behavioral Sciences)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarım işletmeciliği veya tarım politikası alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
1 |
|
2 |
Tarım ekonomisi alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
1 |
|
3 |
Tarım ekonomisiyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanabilme |
1 |
|
4 |
Tarım sektörü ve ulusal ekonomi düzeyinde gelişmelerle ilgili raporlar hazırlayabilme, tarım ve ekonomiyle ilgili tarihsel veya güncel gelişmeleri eleştirel gözle değerlendirebilme; ekonomi ile ilgili yayınları izleyip yorumlayabilme |
2 |
|
5 |
Tarım ekonomisi alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlardan yararlanabilme |
2 |
|
6 |
Tarım ekonomisiyle ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgiler oluşturabilme |
5 |
|
7 |
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma veya takım halinde çalışma becerisi |
1 |
|
8 |
Tarım ekonomisi alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme |
2 |
|
9 |
Araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme |
3 |
|
10 |
Tarım ekonomisi ve politikasıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme |
1 |
|
11 |
Bilimsel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme |
3 |
|
12 |
Tarım ekonomisi alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme |
4 |
|
13 |
Tarımla ilgili ekonomik nitelikteki sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
3 |
48 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
3 |
48 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
15 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 151 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|