Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Dilbilim II

Dersin Kodu : YDA204

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. ERGÜN SERİNDAĞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Anlambilim çalışma alanını, temel sayıltı ve sorularını tanımlar ve açıklar.
Edimdilbilim çalışma alanını, temel sayıltı ve sorularını tanımlar ve açıklar.
Toplumdilbilim çalışma alanını, temel sayıtlıları ve sorularını açıklar.
Ruhdilbilim çalışma alanını, temel sayıltı ve sorularını tanımlar ve açıklar.
Araştırmayı sunmak

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Dilbilim ve diğer sosyal bilimlerin kesişme alanlarını (edim bilim, söylem çözümlemesi, toplum dilbilim, ruh dilbilim) açıklamak, insan beyninin çalışma prensiplerini, dili işleme ve üretme süreçlerini betimlemek ve açıklamak.

Dersin İçeriği : Edimbilim, metin çözümleme, toplum dilbilim, ruh dilbilim, insan dili algılama ve işleme süreçleri, dil ve bilişsel gelişim.

Dersin Dili : Almanca

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Anlambilim Gros, H. : S. 97-116; Toklu, O. S. 88-114 Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Anlambilim Gros, H. : S. 97-116; Toklu, O. S. 88-114 Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Edimbilimsel dilbilm Gros, H. : S. 144-156; Toklu, O. S. 114-122 Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Edimbilimsel dilbilim Gros, H. : S. 144-156; Toklu, O. S. 114-122 Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Toplumdilbilim Gros, H. : S. 156-177; Toklu, O. S. 137-150 Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Toplumdilbilim Gros, H. : S. 156-177; Toklu, O. S. 137-150 Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Toplumdilbilim Gros, H. : S. 156-177; Toklu, O. S. 137-150 Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 ARASINAV Yazılı sınav
9 Metindilbilim Gros, H. : S. 116-144; Toklu, O. S. 122-137 Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Metindilbilim Gros, H. : S. 116-144; Toklu, O. S. 122-137 Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Ruhdilbilim Kıran, Z. : S. 270-276; Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Ruhdilbilim Kıran, Z. : S. 270-276; Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Yabancı dil Almanca için eğitbilimsel ipuçları ve öneriler Okuma Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Özet Okuma Düz Anlatım, Tartışma, Beyin, Fırtınası
15 Özet Okuma Düz Anlatım, Tartışma, Beyin, Fırtınası
16/17 Final Sınavı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Gross, H. (1990): Einführung in die Germanistische Linguistik, iudicium Verlag, München.
 Fischer, H. D. (1987): Einführung in die deutsche Sprachwissenschaft, Ehrenwirth Verlag, München
 Spillmann, H.O. (2004): Einführung in die Germanistische Linguistik, Langenscheidt, München.
 Toklu, O. (2003): Dilbilime Giriş, Akçağ Yayınları, Ankara.
 Kıran, Z. (2002): Dilbilime Giriş, Seçkin Yayınları, Ankara.
Diğer Kaynaklar  Alan ile ilgili çeitli makaleler ve internet kaynakları


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 40
    Ödev/Proje/Diğer 1 60
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alman Dili Eğitimi programını ve bu programın öğretiminde kullanılan öğretim yöntem, teknik ve stratejilerini anlar ve açıklar. 2
2 İlk ve ortaöğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini anlar. 5
3 Öğrencilerle etkin iletişimle ilgili uygulamaları açıklar. 2
4 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. 3
5 Dilbilimin, Almanca dilbilgisinin ve yabancı dil eğitiminin temel kavram ve ilkelerini açıklar. 5
6 Almanca öğretmenliğini etkileyebilecek kültürel unsurları karşılaştırmalı olarak betimler. 3
7 Yabancı dil olarak Almancanın alanlarını ve işlevlerini anlar ve açıklar. 4
8 Yabancı dil eğitiminde bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. 2
9 Bireysel farklılıkları ve konu alanını dikkate alarak öğretme - öğrenme sürecini planlar. 0
10 Hem öğretimi planlama hem de öğrenme sürecinde bilgi teknolojilerini etkili olarak kullanır. 0
11 Öğrencilerin bireysel ve kültürel farklılıklarını dikkate alarak öğrenci merkezli bir öğretim için gerekli yöntem ve teknikleri etkili bir şekilde kullanır. 4
12 Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin gelişimini izler. 4
13 Alman diliyle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk üstlenir. 2
14 Okul, toplum ve dünya sorunlarına karşı duyarlı bir yurttaş olur. 4
15 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 2
16 Öğrencileriyle, meslektaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle sağlıklı iletişim kurar. 4
17 Alman dili eğitimiyle ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır. 2
18 Almanca öğretmenliğindeki yeterliliği üzerinde düşünme ve sürekli gelişim için girişimde bulunur. 3
19 Alman dili eğitimiyle ilgili olarak çevresinde, ülkesinde ve dünyada olup biteni izleyerek çözümleyebilir. 3
20 Almanca öğretmenliği ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü açıklar ve değerlendirir. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 99
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.96
Dersin AKTS Kredisi: 4