Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İlk Dönem İktidar Mücadelesinde Alternatif Yaklaşımlar

Dersin Kodu : TİB 765

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. YUSUF GÖKALP

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kuran ve Hz. Muhammed´in siyasi konulardaki tutumunu açıklar
İslam tarihinin ilk dönemlerindeki siyasi olayların mezheplerin doğuşuna etkisini açıklar
Dört halife dönemini mezhepler tarihi açısından analiz eder
İlk dönemlerde ortaya çıkan İslam mezheplerinin imamet konusundaki görüşlerini bilir
İmamet konusundaki görüşleri açısından İslam mezheplerini karşılaştırır
Emeviler dönemini mezhepler tarihi açısından analiz eder

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İslam düşüncesinin ilk dönemlerinde ortaya çıkan siyasi problemlerin İslam mezheplerinin doğuşu ve teşekkül sürecinde rolünü açıklamak ve İslam mezheplerinin imamet/hilafet konusundaki görüşlerini incelemek

Dersin İçeriği : Tarih boyunca din-siyaset ilişkisi; İslam´ın siyasi konulardaki yaklaşımı; İslam düşünce tarihinde ortaya çıkan ilk politik ihtilaflar; İlk siyasi olaylar ve kelami problemlerin ortaya çıkışı; İlk Müslümanların İmamet/hilafet konusundaki tutumları ve ilk uygulamalar; Dört halife döneminin mezhepler tarihi açısından analizi; Siyasi olayların mezheplerin doğuşundaki rolü

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tarih boyunca din-siyaset ilişkisi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
2 Kuran´ın ve Hz. Muhammed´in siyasi konulardaki yaklaşımı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
3 İslam düşünce tarihinde ortaya çıkan ilk politik ihtilaflar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
4 İlk siyasi olayların kelami problemlerin ortaya çıkışındaki etkisi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
5 İlk Müslümanların İmamet/hilafet konusundaki tutumları ve ilk uygulamalar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
6 Dört halife döneminin mezhepler tarihi açısından analizi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
7 Emeviler döneminin mezhepler tarihi açısından analizi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
8 Ara sınav Konu tekrarı Yazılı sınav
9 Siyasi olayların mezheplerin doğuşundaki rolü Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
10 İslam düşünce tarihinde ortaya çıkan ilk kelami problemler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
11 Haricilerin imamet konusundaki yaklaşımları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
12 Mürcie´nin imamet konusundaki görüşleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
13 Mutezile´nin imamet konusundaki görüşleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
14 Şia´nın imamet konusundaki görüşleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
15 Ehl-i Sünnet ve imamet konusundaki görüşleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
16/17 Final sınavı Konu tekrarı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Ethem Ruhi Fığlalı, İbadiyye´nin Doğuşu ve Görüşleri, Ankara 1983.
 Ahmet Akbulut, Sahabe Devri Siyasi Hadiselerinin Kelami Problemlere Etkileri, İstanbul 1992.
 Hasan Onat, Emeviler Devri Şii Hareketleri, Ankara 1993.
 W. Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, çev. E. Ruhi Fığlalı, Ankara 1981.
Diğer Kaynaklar  Sabri Hizmetli, "İtikadi İslam Mezheplerinin Doğuşuna İctimai Hadiselerin Tesiri Üzerine Bir Deneme", AÜİFD XXVI (1983), 653-680.
 Ethem Ruhi Fığlalı, "Mezheplerin Doğuşuna Tesir Eden Bazı Sebepler", AÜİF İslam İlimleri Enstitüsü Dergisi, IV (1980).
 Ethem Ruhi Fığlalı, "Hariciliğin Doğuşuna Tesir Eden Bazı Sebepler", AÜİFD, XX (1981), 219-247.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 1
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 2
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 3
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 5
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 2
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 2
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 4
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 3
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 1
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 0
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 2
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 3
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6