Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Mezhepler Tarihi Metodolojisi

Dersin Kodu : TİB 763

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL YÜRÜK
Dr.Öğr. ÜyesiDr. YUSUF GÖKALP

Dersin Öğrenme Kazanımları : Mezhepler tarihi anabilim dalının amacı, lüzumu ve diğer bilim dallarıyla ilişkisini açıklar
Din anlayışındaki farklılaşmaları mezhepler üstü yaklaşımla analiz eder
Mezhepler tarihi alanında takip edilen yöntem ve teknikleri bilir
Mezhepler tarihinin temel inceleme alanlarını sayar
Mezhepler tarihinin temel kaynaklarını tanır, tasnif eder ve değerlendirir
Mezhepleri zihniyet yapılarına göre tasnif eder
Mezhepler tarihi anabilim dalının temel sorunlarına işaret eder
Mezhep kavramını açıklar, itikadi ve fıkhi mezhepler arasındaki farkı vurgular

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İslam Mezhepleri Tarihi alanında bilimsel kriterlere uygun olarak akademik düzeyde araştırma yapabilme becerisi kazandırmak

Dersin İçeriği : İslam mezhepleri tarihi araştırmalarında takip edilen yöntem ve teknikler; kaynak eserler ve özellikleri; Mezhepler tarihinin temel kavramları; Tarih boyunca İslam mezhepleri tarihi yazıcılığı; Zihniyetlerine göre mezhep tipolojileri; Mezhepler tarihi literatürü

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Yüksek lisans dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Sosyal bilimlerde araştırma teknikleri Toplum Bilimlerde Yorumcu Yaklaşım, ed. Paul Rabinow-William Sullivan, İst. 1990, ss. 1-44; Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi ilgili kısımlar Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 İlahiyat sosyal bilim ilişkisi ve mezhepler tarihçiliği Julien Freund, Beşeri Bilim Teorileri, Ankara 1997; Kutlu, Mezhepler Tarihine Giriş, 13-16 Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 İslam mezhepleri tarihinin temel kavramları DİA, "Mezhep" mad.; "Makalat" mad.; "Milel-Nihal" mad.; "Sünnet" mad.; "Bidat" mad.; KUtlu, Mezhepler Tarihine Giriş, ss. 30-36 Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 İslam mezhepleri tarihinin inceleme alanları Kutlu, Mezhepler Tarihine Giriş, 23-30 Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 İslam mezhepleri tarihinin temel kaynakları ve özellikleri Kutlu, Mezhepler Tarihine Giriş, 90-120 Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 İslam mezhepleri tarihinin temel kaynakları ve özellikleri Kutlu, Mezhepler Tarihine Giriş, 90-120 Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 İslam mezhepleri tarihi alanında yapılan çağdaş çalışmalar Literatür taraması Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Ara sınav Konu tekrarı Yazılı sınav
9 İslam mezhepleri tarihi araştırmalarında takip edilen yöntemler İslam Mezhepleri Tarihi el Kitabı ss.19-62 Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 İslam mezhepleri tarihi araştırmalarında uygulanan teknikler İslam Mezhepleri Tarihi el Kitabı ss.19-62 Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Zihniyetlerine göre mezhep tipolojileri Kutlu, Mezhepler Tarihine Giriş, 55-65 Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Mezheplerin doğuşunda etkili olan sebepler E. Ruhi Fığlalı, Günümüz İslam Mezhepleri, ss. 20-110; Kutlu, Mezhepler Tarihine Giriş, 55-65 Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Tarih boyunca İslam mezhepleri tarihi yazıcılığı Osman Aydınlı, İslam Mezhepleri Tarihi Yazıcılığı, ss. ilgili kısımlar Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Cumhuriyet döneminde İslam mezhepleri tarihçiliği Osman Aydınlı, İslam Mezhepleri Tarihi Yazıcılığı, ss. ilgili kısımlar Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 İslam mezhepleri tarihi anabilim dalının temel problemleri Kutlu, Mezhepler Tarihine Giriş, ss. 121-145 Anlatım, soru-cevap, tartışma
16/17 Final Sınavı Konu tekrarı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Sönmez Kutlu, Mezhepler Tarihine Giriş, İstanbul 2010.
 Osman Aydınlı, Osmanlı´dan Cumhuriyet´e İslam Mezhepleri Tarihi Yazıcılığı, Ankara 2008.
 E. Ruhi Fığlalı, "İslam Mezhepleri Tarihi Araştırmalarında Karşılaşılan Bazı Problemler", Uluslararası Birinci İslam Araştırmaları Sempozyumu, İzmir 1985.
 Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine Zihniyet Çözümlemeleri, Ankara 2012.
Diğer Kaynaklar  M. Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, çev. E. Ruhi Fığlalı, İzmir 1985.
 E. Ruhi Fığlalı, "İtikadi Mezheplerin Doğuşu ve Günümüzdeki Durumları", TDV Kadın Kolları Genel Merkezinde verilen Konferans metni, Ankara 1996.
 DİA, "Mezhep" mad.; "sosyal Bilimler" mad.; "İlahiyat" mad.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 3
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 4
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 3
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 5
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 5
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 2
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 2
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 3
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 1
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 1
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 4
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 4
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6