|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Çağdaş İslam Düşüncesinde Kur’an’a Yaklaşımlar |
|
Dersin Kodu |
: |
TİB 752 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTÜRK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çağdaş Kur´an yorumlarının dayandığı esasların tutarlılığını tartışır. Tarihselci yorum anlayışını değerlendirir. Fazlurrahman´ın ahkâm ayetlerini yorumlama yöntemini analiz eder. Çağdaş dönemde Kur´an ayetlerine yönelik farklı yorum ve yaklaşımları görür Kur´an´ın temel amaçlarını öğrenir Modernist yorum açısını değerlendirir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Çağdaş dönemde Kur´an ayetlerine yönelik farklı yorum ve yaklaşımları ortaya koymak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kuranın mahiyeti, Kur´an´ın temel amaçları, Tarihselcilik ve Ku´ran |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Yüksek lisans dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Çağdaş Dönem İslam düşüncesi Hakkında Bilgi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması |
Anlatım ve Tartışma |
|
2 |
Çağdaş dönemde Kur´an´ın mahiyetine dair tartışmalar |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması |
Anlatım ve Tartışma |
|
3 |
Kur´an´ın temel amaçları I |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması |
Anlatım ve Tartışma |
|
4 |
Kur´an´ın temel amaçları II |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması |
Anlatım ve Tartışma |
|
5 |
Kur´an yorumunda modern yöntemler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması |
Anlatım ve Tartışma |
|
6 |
Kur´an ve hermenötik |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması |
Anlatım ve Tartışma |
|
7 |
Reformist Kur´an yorumları |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması |
Anlatım ve Tartışma |
|
8 |
Vize sınavı |
Konu tekrarı |
Yazılı |
|
9 |
Seyyid Ahmed Han ve Muhammed Abduh |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması |
Anlatım ve Tartışma |
|
10 |
Kur´an ve tarihsellik |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması |
Anlatım ve Tartışma |
|
11 |
Tarihsellcilik ve Fazlur Rahman |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması |
Anlatım ve Tartışma |
|
12 |
Tarihsellcilik ve Kur´an vahyinin tarihsel bağlamı |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması |
Anlatım ve Tartışma |
|
13 |
Ahkam ayetlerinin çağdaş yorumları |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması |
Anlatım ve Tartışma |
|
14 |
Modern Türkiye´de Kur´an´a yeni yaklaşımlar |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması |
Anlatım ve Tartışma |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması |
Anlatım ve Tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Konu tekrarı |
Yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
J. J. Jansen, Kur´an´a Yaklaşımlar, çev. Halilurrahman Açar, Ankara 1999.; J. M. S. Baljon, Kur´an Yorumunda Çağdaş Yönelimler, çev. Ş. Ali Düzgün, Ankara 2000; Fazlurrahman, Tarih Boyunca İslami Metodoloji Sorunu, çev. Salih Akdemir, Ankara 1995; Mustafa Öztürk, Kur´an´ı Kendi Tarihinde Okumak, Ankara 2004.
Fethi Ahmet Polat, Çağdaş İslam düşüncesinde Kur´an´a Yaklaşımlar, İstanbul 2007.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. |
2 |
|
2 |
İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır |
3 |
|
3 |
Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır |
4 |
|
4 |
Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur |
4 |
|
5 |
Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
3 |
|
6 |
Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur |
2 |
|
7 |
İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
1 |
|
8 |
İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
3 |
|
9 |
Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur |
4 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir |
4 |
|
11 |
Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar |
5 |
|
12 |
Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
2 |
|
13 |
Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|