|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tefsir Tarihi I |
|
Dersin Kodu |
: |
TİB 755 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTÜRK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Mezheplerin tefsir geleneklerini tasvir eder Mezhebi görüşlerin tefsire nasıl yansıdığını betimler Alanıyla ilgili temel kavram, kurum ve problemleri tanır İslami ilimlerle ilgili klasik ve modern kaynakları anlar ve bu kaynakları akademik araştırmalarda kullanmak için analiz eder. Tefsir tarihi ve çeşitlerine ilişkin temel kavramları tanımlamak Tefsir tarihindeki ekolleri bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tefsir ve te´vil terimlerini açıklamak; tefsir tarihi ve çeşitlerine ilişkin temel kavramları tanımlamak; bu alanda yazılan eserleri değerlendirmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tefsir tarihi hakkında bilgi vermek. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Yüksek lisans dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
General introduction |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması
|
Anlatım ve metin okuma
|
|
2 |
Tefsir literatürünün ortaya çıkışı |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması
|
Anlatım ve metin okuma |
|
3 |
Kur´an tefsirinde yorum ve yöntem farklılıkları |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması
|
Anlatım ve metin okuma |
|
4 |
Ahkam tefsirlerine genel bir bakış |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması
|
Anlatım ve metin okuma |
|
5 |
Cessas ve Ahkam tefsiri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması
|
Anlatım ve metin okuma |
|
6 |
İbnü´l-Arabi ve Ahkam tefsiri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması
|
Anlatım ve metin okuma |
|
7 |
Kurtubi ve Ahkam tefsiri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması
|
Anlatım ve metin okuma |
|
8 |
Vize sınavı |
Konu tekrarı |
Yazılı |
|
9 |
Kelamcıların Kur´an tefsirine katkıları |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması
|
Anlatım ve metin okuma |
|
10 |
Sufilerin Kur´an tefsirine katkıları |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması
|
Anlatım ve metin okuma |
|
11 |
Edebi tefsir |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması
|
Anlatım ve metin okuma |
|
12 |
Zemahşeri ve edebi tefsiri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması
|
Anlatım ve metin okuma |
|
13 |
Ebu Hayyan ve edebi tefsiri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması
|
Anlatım ve metin okuma |
|
14 |
Çağdaş dönem edebi tefsir çalışmaları |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması
|
Anlatım ve metin okuma |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması
|
Anlatım ve metin okuma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Konu tekrarı |
Yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Muhammed Hüseyin ez-Zehebi, et-Tefsir ve´l-Müfessirun, Kahire 1976; Muhammed Hadi Marifet, et-Tefsir ve´l-Müfessirun, Meşhed 1998.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Muhsin Demirci, Tefsir Usûlü ve Tarihi, İstanbul 1988; Mustafa Öztürk, Tefsir Tarihi Araştırmaları, Ankara 2005.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. |
4 |
|
2 |
İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır |
4 |
|
3 |
Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır |
1 |
|
4 |
Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur |
3 |
|
5 |
Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
4 |
|
6 |
Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur |
5 |
|
7 |
İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
3 |
|
8 |
İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
4 |
|
9 |
Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur |
3 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir |
4 |
|
11 |
Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar |
2 |
|
12 |
Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
4 |
|
13 |
Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|