Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İşârî Tefsir Metinleri

Dersin Kodu : TİB 743

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAYRİ KAPLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Farklı dönem ve coğrafyaya mensup sufîlerin bu ayetler üzerindeki yorumlarını örnekler eşliğinde kavrama
İşarî tefsirlerin ortak özellikleri ve kültürel mirastaki yerlerini kavrama
Tasavvufi düşüncede Kuran yorumları, metot ve uslupları kavrama
Tasavvufta çokça kullanılan ayetleri tanıma
Kur´a´dan alınan tasavvufi kavramları tanıma

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tasavvufi düşüncede Kuran yorumları, metot ve uslupları kavrama

Dersin İçeriği : Tasavvufta temel alınan ve çokça kullanılan ayetler. İşarî tefsir ve özellikleri. Batıni ve Hurufi yorumlar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Yüksek Lisans Dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tasavvufta temel alınan ve çokça kullanılan ayetler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
2 İşarî tefsir ve özellikleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
3 Batıni ve Hurufi yorumlar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
4 Sülemi ve Hakaık Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
5 Kuşeyri ve Letâif Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
6 İbn Berracân ve Tenbîh Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
7 Baklî ve Arâis Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
8 Ara sınav Konu tekrarı Ara sınav
9 Te´vîlât-ı Necmiyye Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
10 Kâşânî ve Te´vîlât Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
11 Nahcivânî ve Fevâtih Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
12 Hüdâyî ve Nefâis Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
13 Bursevî ve Rûhu´l-Beyân Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
14 İşârî sure ve ayet tefsirleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
15 Genel Değerlendirme Konu tekrarı Düz Anlatım
16/17 Final Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Süleyman Ateş, İşari Tefsir Okulu, Ankara 1974
Diğer Kaynaklar  Tüsteri, Ebû Muhammed Sehl b. Abdullah Sehl (ö. 283/896), Tefsirü’l-Kur’âni’l-azîm,
 Sülemi, Ebû Abdurrahman Muhammed b. Hüseyin (ö. 412/1021), Tefsirü’s-Sülemi,
 Kuşeyrî, Ebü´l-Kâsım Zeynülislam Abdülkerim b. Hevazin (ö. 465/1072), Letâifu’l-işârât,


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 2 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 4
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 4
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 5
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 5
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 4
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 5
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 4
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 4
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 4
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 5
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 2
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 5
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 10 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 142
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.68
Dersin AKTS Kredisi: 6