|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İşârî Tefsir Metinleri |
|
Dersin Kodu |
: |
TİB 743 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAYRİ KAPLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Farklı dönem ve coğrafyaya mensup sufîlerin bu ayetler üzerindeki yorumlarını örnekler eşliğinde kavrama İşarî tefsirlerin ortak özellikleri ve kültürel mirastaki yerlerini kavrama Tasavvufi düşüncede Kuran yorumları, metot ve uslupları kavrama Tasavvufta çokça kullanılan ayetleri tanıma Kur´a´dan alınan tasavvufi kavramları tanıma
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tasavvufi düşüncede Kuran yorumları, metot ve uslupları kavrama |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tasavvufta temel alınan ve çokça kullanılan ayetler. İşarî tefsir ve özellikleri. Batıni ve Hurufi yorumlar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Yüksek Lisans Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tasavvufta temel alınan ve çokça kullanılan ayetler
|
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
2 |
İşarî tefsir ve özellikleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
3 |
Batıni ve Hurufi yorumlar |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
4 |
Sülemi ve Hakaık |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
5 |
Kuşeyri ve Letâif |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
6 |
İbn Berracân ve Tenbîh |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
7 |
Baklî ve Arâis |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
8 |
Ara sınav |
Konu tekrarı |
Ara sınav |
|
9 |
Te´vîlât-ı Necmiyye |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
10 |
Kâşânî ve Te´vîlât |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
11 |
Nahcivânî ve Fevâtih |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
12 |
Hüdâyî ve Nefâis |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
13 |
Bursevî ve Rûhu´l-Beyân |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
14 |
İşârî sure ve ayet tefsirleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
15 |
Genel Değerlendirme |
Konu tekrarı |
Düz Anlatım |
|
16/17 |
Final |
|
Final |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Süleyman Ateş, İşari Tefsir Okulu, Ankara 1974
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Tüsteri, Ebû Muhammed Sehl b. Abdullah Sehl (ö. 283/896), Tefsirü’l-Kur’âni’l-azîm,
Sülemi, Ebû Abdurrahman Muhammed b. Hüseyin (ö. 412/1021), Tefsirü’s-Sülemi,
Kuşeyrî, Ebü´l-Kâsım Zeynülislam Abdülkerim b. Hevazin (ö. 465/1072), Letâifu’l-işârât,
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. |
4 |
|
2 |
İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır |
4 |
|
3 |
Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır |
5 |
|
4 |
Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur |
5 |
|
5 |
Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
4 |
|
6 |
Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur |
5 |
|
7 |
İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
4 |
|
8 |
İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
4 |
|
9 |
Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur |
4 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir |
5 |
|
11 |
Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar |
2 |
|
12 |
Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
5 |
|
13 |
Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 142 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|