|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kelâmî Düşüncenin Sistematik Gelişimi |
|
Dersin Kodu |
: |
TİB 725 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL YÜRÜK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kelam ilminin ortaya çıkış sebebini ve diğer ilim dallarıyla olan ilişkisini açıklar Kelam ilminin kaynaklarını tanır, tasnif eder ve değerlendirir İslam düşünce tarihinde inanç problemleri hakkında bilgi edinir İmamet ve hilafet konusunu açıklar Kader ve insan hürriyeti bağlamında Allah-insan ilişkisinin analizini yapar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İlk dönem İslam düşünce tarihinde kelami düşüncenin sistematik gelişim sürecini analiz etmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kelâmi düşüncenin doğuşuna tesir eden amiller; dini metinlerin yorumlanması ve bazı siyasi konulardaki anlaşmazlıklar; İslam´ın diğer din ve medeniyetlerle karşılaşması ve tercüme hareketleri; İmamet meselesi; Rü´yetullah; Kader probleminin ortaya çıkışı; İnsan hürriyeti konusunda Hz. Peygamberden sonraki gelişmeler; İslâm´da aklın yeri; Allah´ın varlığı, birliği |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Yüksek lisans dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Peygamber Sonrası Hayat, Sahabe Dönemi ve İlk Ayrılıklar |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım, tartışma |
|
2 |
İlk siyasi tartışmalar |
Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri |
Anlatım, tartışma |
|
3 |
İslam düşüncesinde İlk Tekfir Olayları |
Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri |
Anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
4 |
Harici, Şii ve mutedil zümrenin tavırları |
Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri |
Anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
5 |
İmanın Etimolojik Tanımları, Büyük Günah problemi ve İrca |
Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri |
Anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
6 |
Allah´ın Olayları Takdiri |
Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri |
Anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
7 |
Kur´an´ı Yorumlama Faaliyetleri ve Hadislerin Toplanması |
Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri |
Anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
8 |
Vize |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
9 |
Kelam´ın Doğuşu |
Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri |
Anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
10 |
Akıl Yürütmenin Başlangıcı |
Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri |
Anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
11 |
Mütezile Kelamı ve İlk Temsilcileri |
Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri |
Anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
12 |
Mütezilenin Esasları, Allah-İnsan ilişkisi |
Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri |
Anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
13 |
Mütezilenin Çöküşü ve Sünniliğin Zaferi |
Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri |
Anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
14 |
Sünniliğin Bütünleşmesi ve Güçlenmesi |
Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri |
Anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
15 |
Sünniliğin Bütünleşmesi ve Güçlenmesi |
Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri |
Anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
16/17 |
Final |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
W. Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Birleşik Yay., İstanbul 1998
Komisyon, İslam Düşüncesi Tarihi, (Editör: M. M. Şerif), 1-4 cilt, İnsan Yay., İstanbul 1991
Cemalettin Erdemci, Kelam İlmine Giriş, Dem Yay., İstanul 2009
Ahmet Akbulut, Sahabe Dönemi İktidar Kavgası, Pozitif Matbaacılık, Ankara 2001
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Komisyon, İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı, Grafiker Yay., Ankara 2012
William C. Chittick-Sachiko Murata, İslam´ın Vizyonu (çev: Turan Koç), İnsan Yay., İstanbul 2000
Toshihiko Izutsu, İslam Düşüncesinde İman Kavramı (ter: Selahaddin Ayaz), İstanbul 1984
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. |
3 |
|
2 |
İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır |
5 |
|
3 |
Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır |
3 |
|
4 |
Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur |
5 |
|
5 |
Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
3 |
|
6 |
Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur |
3 |
|
7 |
İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
3 |
|
8 |
İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
1 |
|
9 |
Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur |
2 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir |
2 |
|
11 |
Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar |
3 |
|
12 |
Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
2 |
|
13 |
Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
12 |
36 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 150 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|