Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Kelâmî Düşüncenin Sistematik Gelişimi

Dersin Kodu : TİB 725

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL YÜRÜK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kelam ilminin ortaya çıkış sebebini ve diğer ilim dallarıyla olan ilişkisini açıklar
Kelam ilminin kaynaklarını tanır, tasnif eder ve değerlendirir
İslam düşünce tarihinde inanç problemleri hakkında bilgi edinir
İmamet ve hilafet konusunu açıklar
Kader ve insan hürriyeti bağlamında Allah-insan ilişkisinin analizini yapar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İlk dönem İslam düşünce tarihinde kelami düşüncenin sistematik gelişim sürecini analiz etmek

Dersin İçeriği : Kelâmi düşüncenin doğuşuna tesir eden amiller; dini metinlerin yorumlanması ve bazı siyasi konulardaki anlaşmazlıklar; İslam´ın diğer din ve medeniyetlerle karşılaşması ve tercüme hareketleri; İmamet meselesi; Rü´yetullah; Kader probleminin ortaya çıkışı; İnsan hürriyeti konusunda Hz. Peygamberden sonraki gelişmeler; İslâm´da aklın yeri; Allah´ın varlığı, birliği

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Yüksek lisans dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Peygamber Sonrası Hayat, Sahabe Dönemi ve İlk Ayrılıklar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım, tartışma
2 İlk siyasi tartışmalar Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Anlatım, tartışma
3 İslam düşüncesinde İlk Tekfir Olayları Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Anlatım, tartışma, soru-cevap
4 Harici, Şii ve mutedil zümrenin tavırları Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Anlatım, tartışma, soru-cevap
5 İmanın Etimolojik Tanımları, Büyük Günah problemi ve İrca Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Anlatım, tartışma, soru-cevap
6 Allah´ın Olayları Takdiri Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Anlatım, tartışma, soru-cevap
7 Kur´an´ı Yorumlama Faaliyetleri ve Hadislerin Toplanması Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Anlatım, tartışma, soru-cevap
8 Vize Konu tekrarı Yazılı sınav
9 Kelam´ın Doğuşu Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Anlatım, tartışma, soru-cevap
10 Akıl Yürütmenin Başlangıcı Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Anlatım, tartışma, soru-cevap
11 Mütezile Kelamı ve İlk Temsilcileri Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Anlatım, tartışma, soru-cevap
12 Mütezilenin Esasları, Allah-İnsan ilişkisi Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Anlatım, tartışma, soru-cevap
13 Mütezilenin Çöküşü ve Sünniliğin Zaferi Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Anlatım, tartışma, soru-cevap
14 Sünniliğin Bütünleşmesi ve Güçlenmesi Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Anlatım, tartışma, soru-cevap
15 Sünniliğin Bütünleşmesi ve Güçlenmesi Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Anlatım, tartışma, soru-cevap
16/17 Final Konu tekrarı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  W. Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Birleşik Yay., İstanbul 1998
 Komisyon, İslam Düşüncesi Tarihi, (Editör: M. M. Şerif), 1-4 cilt, İnsan Yay., İstanbul 1991
 Cemalettin Erdemci, Kelam İlmine Giriş, Dem Yay., İstanul 2009
 Ahmet Akbulut, Sahabe Dönemi İktidar Kavgası, Pozitif Matbaacılık, Ankara 2001
Diğer Kaynaklar  Komisyon, İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı, Grafiker Yay., Ankara 2012
 William C. Chittick-Sachiko Murata, İslam´ın Vizyonu (çev: Turan Koç), İnsan Yay., İstanbul 2000
 Toshihiko Izutsu, İslam Düşüncesinde İman Kavramı (ter: Selahaddin Ayaz), İstanbul 1984


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 3
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 5
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 3
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 5
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 3
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 3
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 3
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 1
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 2
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 2
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 3
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 2
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 12 36
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 150
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6
Dersin AKTS Kredisi: 6