|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kalsinasyon Ve Kireç Üretimi |
|
Dersin Kodu |
: |
MMD422 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ÖZEN KILIÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kireç üretim yöntemleri ve kirecin önemi ve kalsinasyon işlemleri hakkında bilgi sahibi olur. Kaliteli kireç üretimi için gerekli olan kireçtaşında aranan özellikler ve kireç fırınları ile ilgili konularda bilgi sahibi olur ve yeni tipte kireç üretimleri konusunda bilgilenir. Kireç kullanım alanları hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
MMD422 Kalsinasyon Ve Kireç Üretimi
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kireç üretim yöntemleri hakkında bilgi vermek, kaliteli kireç üretimi için gerekli olan kireçtaşı ve kireç fırınları ile ilgili bilgi sahibi yapmak ve oluşabilecek sorunlar hakkında bilgilendirmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kalsinasyon / Yakıt türleri ve maliyet karşılaştırma / Kireç ve kireç üretimi / kireçtaşı ve dolomitik kireçtaşı Kireç fırın tiplerini karşılaştırma / kimyasal bileşimi ve kireç kalitesi ve diğer etkileriyle kireç kullanımı / Kireç üretiminin tarihi / Partikül boyutu ve yakma sistemlerinin etkileri üzerine genel bilgiler ve faktörler / Sönmemiş gözenek / Yüzey alanı / Nemlendirici ve tepkime değerleri / Günümüzdeki kireç üretimi ve çevresel etkileri / kireç üretim maliyetleri / Günümüzde ve gelecekte kireç pazarlama |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Mühendislik Mimarlık Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş, Video/Dia gösterisi |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları, Kireç üretim ve kullanımı ile ilgili filmler |
|
2 |
Kireçtaşı türleri, oluşum ortamları ve üretim yöntemleri |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları |
|
3 |
Kireç ve kireci etkileyen kireçtaşı özellikleri |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları |
|
4 |
Kireç üretiminde kullanılan yakıt tipleri |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları, kısa filmler |
|
5 |
Fırın refrakterleri |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları, kısa filmler |
|
6 |
Kalsinasyon |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları |
|
7 |
Kalsinasyon derecesi |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları |
|
8 |
Kireç fırınları |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları |
|
9 |
Arasınav |
|
|
|
10 |
Kireç fırını emisyonları ve kontrolü |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları, kısa filmler |
|
11 |
Sönmemiş kirecin özelllikleri |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları, kısa filmler |
|
12 |
Kireç söndürme ve söndürülmüş kirecin özellikleri |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları, kısa filmler |
|
13 |
Kireç kullanım alanları |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları, kısa filmler |
|
14 |
Laboratuarda kireç üretimi |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları, kısa filmler |
|
15 |
Final Haftası |
|
|
|
16/17 |
Final Haftası |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
LOKMAN, L., Kireç, KÜB Yayınları
BOYNTON, R.S., Kimya ile Kireç ve kireçtaşı Teknolojileri, John Wiley and Sons., Inc., Second Edition, New York, 1980.
WINGATE, M., Küçük Ölçekli Kireç Yanması , Intermediate Technology Yayınları, 1985.
OATES, J.A.H., Kireç ve kireçtaşı Kimyası ve Teknolojisi, Üretim ve Kullanım Alanları, Wiley-VCH Verlag GmbH, Germany, p169, 1998.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
İnternet ve diğer güncel makaleler, sempozyumlarda sunulan bildiriler, doktora tezleri, yüksek lisans tezleri
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olur. |
5 |
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
3 |
|
3 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
4 |
|
4 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygular. |
4 |
|
5 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlar. |
3 |
|
6 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur |
5 |
|
7 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
5 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme beceri elde eder. |
5 |
|
9 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
3 |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
4 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
3 |
|
12 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. |
3 |
|
13 |
Teknik resim kullanarak iletişim kurabilme yeteneğine sahip olur. |
2 |
|
14 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur |
5 |
|
15 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkında olunur. |
5 |
|
16 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındalığına varır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
4 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 80 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|