Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Kaya Mekaniği II

Dersin Kodu : MMD316

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. A.MAHMUT KILIÇ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Yer alt yapılarında etkileri öğrenir.
Şev stabilitesi ve kavramları bilir.
Şev problemlerini çözüm becerisi kazanır.
Kayma model analizleri becerisi kazanır.
Proje denetim ve yönetimi becerisi kazanır.
Kaya sağlamlaştırma yöntemlerini bilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Arazi gerilme ölçüm teknikleri ve kaya yapıları tasarım ilkelerinin anlaşılması, Kaya mekaniğinde yer altı uygulamMaden mühendisliğinde şev stabilitesi, kayma modelleri, çözüm yöntemleri, şev kaymalarına etki eden temel faktörleri belirlemeyi öğretmek.

Dersin İçeriği : Giriş/Kayaçlarda ve zeminlerde meydana gelebilecek şevlerin kayma mekaniği/Jeolojik verilerin grafiksel sunumu/Kayalarda makaslama dayanımının ölçümü/ Kayma tiplerinin incelenmesi/Şev stabilitesi hesaplama yöntemleri ve bunların uygulamaları.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Mühendislik Mimarlık Fakültesi Derslikleri, Maden Mühendisliği Bölüm Laboratuarları.


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kaya Şev Stabilitesi Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar Ders Notları, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders
2 Şev stabilitesine etki eden faktörler, Şev emniyet Katsayısı, Şevlerde Gözlenen Yenilmeler Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar Ders Notları, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders
3 Şev Stabilitesi ve Önemi Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar Ders Notları, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders
4 Şev Kayma Mekaniği İlkeleri Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar Ders Notları, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders
5 Şev Kaymasına Etki Eden Faktörler Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar Ders Notları, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders
6 Blok Kayma Analizleri ve Hesaplama Yöntemleri Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar Ders Notları, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders
7 Makaslama ve Üç Eksenli Basma Dayanımı Deneyleri Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar Ders Notları, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders
8 Vize Haftası
9 Stereonet Yöntemi Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar Ders Notları, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders
10 Düzlemsel Kaymalar Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar Ders Notları, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders
11 Dairesel Kaymalar Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar Ders Notları, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders
12 Kama Tipi ve Devrilme Tipi Kaymalar Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar Ders Notları, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders
13 Şev Problemlerinin Çözümü Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar Ders notu, powerpoint sunuları, hesap makinası
14 Kaya şevlerde yapılan iyileştirmeler, Şev stabilitesinde İş Sağlığı ve İş Güvenliği uygulamalrı Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar Ders Notları, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders
15 Final Haftası
16/17 Final Haftası


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kılıç, A.M., "Kaya Makniği II ", Adana 2010, 180 s.
 Hoek, E., (Çevirenler; Karakuş M., Başarır, H."Kaya Mühendisliği", Ankara 2006, 319 s.
 Arıoğlu, E., Tokgöz, N., "Çözümlü Problemlerle Şev Stabilite Analizi", İstanbul 2005, 417 s.
 Karpuz, c., Hindistan M.A., "Kaya Mekaniği İlkeleri, Uygulamaları, Ankara 2008, 346s.
 Köse, H., Kahraman, B., "Kaya Mekaniği", İzmir 2009, 283 s.
 Özgenoğlu, A. "Kömür Açık Ocaklarında Şev Duraylılığı", Ankara 1986, 119 s.
Diğer Kaynaklar  İnternet ve diğer güncel makeler, sempozyumlarda sunulan bildiriler, doktora tezleri, yüksek lisans tezleri


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olur. 5
2 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler 4
3 Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. 4
4 Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygular. 4
5 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlar. 4
6 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur 3
7 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. 4
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme beceri elde eder. 3
9 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. 3
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. 3
11 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
12 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. 3
13 Teknik resim kullanarak iletişim kurabilme yeteneğine sahip olur. 3
14 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur 4
15 Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkında olunur. 3
16 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındalığına varır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 4 52
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 107
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.28
Dersin AKTS Kredisi: 4